Startrelais Sole mini 17

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Startrelais Sole mini 17

Berichtdoor Rumo » 22 Mei 2020, 08:51

Hallo allemaal, ik ben al een tijdje lid en lees/leer vooral mee. Nu heb ik een vraag die ik niet kon beantwoorden via dit forum.

Ik heb een Sole mini 17 van 6 jaar oud. Ik dacht problemen met mijn accu(‘s) te hebben, startte slecht, nieuwe accu, deed het weer een tijdje, startte weer slecht, nieuwe accu, enz.. Het bleek dat mijn startrelais slecht/kapot is. Het gaat om een Nagares RLP/4-6D. Nu een workaround met een handmatige startknop (dankzij de buurman die er kennelijk wel verstand van had) Tot zover prima, nieuwe kopen en verder. Maar, het valt mij op dat een gemiddelde startrelais iets van 3 of 4 euro is. Deze is meer dan 20. Hij is ook alleen te krijgen bij een sole dealer. Weet iemand of er een alternatieve startrelais is voor de mini 17? De schema’s zijn hetzelfde behalve dan dat er tussen 85 en 86 nog een draadje loopt met een teken in het midden dat lijkt op een open pijltje/driehoekje met een verticaal streepje ervoor. Die zie ik niet op andere...

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!
Rumo
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 20:09
ligplaats: Wervershoff
info:

Re: Startrelais Sole mini 17

Berichtdoor henkvd » 22 Mei 2020, 09:45

Is een diode over de relaisspoel,

Alleen verrast de 6 Volt spoel spanning hier even, waarschijnlijk om houden van het relais te garanderen tijdens starten, een 6 Volt autorelais met een externe diode over 85 en 86 met de kathode aan 85 maakt het zoals de situatie was met het originele relais, voor diode kan je bv een 1n4001 nemen en het witte streepje op de behuizing daarvan naar 65 laten wijzen, maar zie het nut hier niet van de diode, omdat 85 gestuurd wordt vanuit het contactslot is dat niet echt nodig.

http://impexron-gmbh.de/get_product_image/3419387
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Startrelais Sole mini 17

Berichtdoor Rumo » 23 Mei 2020, 12:36

Dank voor je uitleg. Ik ben echt een leek in dit soort dingen. Ik zou dus zelf moeten solderen om eenzelfde te kunnen maken? Kan op wisselrelais ook niets vinden 6v en 30a. Ik zie wel dat relais met diode een stuk duurder zijn dan gewone relais dus dan is de prijs van sole niet eens zo gek. Denk Dus dat ik dan die van sole bestel. Wel bijzonder idd dat het 6v is in een 12v systeem.
Rumo
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 20:09
ligplaats: Wervershoff
info:

Re: Startrelais Sole mini 17

Berichtdoor henkvd » 23 Mei 2020, 13:05

In deze situatie hoe het relais aangestuurd wordt is een diode niet nodig.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Startrelais Sole mini 17

Berichtdoor Rumo » 23 Mei 2020, 14:26

:? Dus ik kan hem veilig weglaten? En hij moet wel 6 volt zijn?
Rumo
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 20:09
ligplaats: Wervershoff
info:

Re: Startrelais Sole mini 17

Berichtdoor henkvd » 23 Mei 2020, 14:43

Je kan de diode veilig weglaten , en de spoelspanning, ja dat hangt een beetje van het volgende af, tijdens starten zakt de spanning in, nu is het de vraag, hoeveel houd spanning heeft je relais nodig om te blijven houden ?
Wat je anders krijgt is dat tijdens het starten de startmotor helemaal stopt omdat het hulprelais afvalt, je hebt de sleutel nog steeds in de start positie en heel even trekt het relais aan en valt direct weer af als de start motor stroom trekt.

Het hangt dus van de houdspanning af van je huidige relais of dit fenomeen op treedt of niet.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Startrelais Sole mini 17

Berichtdoor Rumo » 24 Mei 2020, 17:09

Dank voor je hulp!
Rumo
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 20:09
ligplaats: Wervershoff
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten