Bmv 700 synchroniseert te vroeg

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Bmv 700 synchroniseert te vroeg

Berichtdoor stefan » 19 Mei 2020, 11:27

Ik heb een accumonitor victron bmv 700. Deze monitor de huishoud accu’s, 220AH in totaal.
Hierop zit een zonnepaneel van 50w aangesloten, met een PWM regelaar.

Ik merk dat de monitor de accu te snel weer als opgeladen beschouwd. Als er een tijdje geen verbruik is en de spanning langere tijd boven de 13 volt oid is springt het aantal verbruikte Ah’s op nul.

Ik heb in de gebruiks aanwijzing zitten lezen en denk dat als ik de instelling tail current omlaag zet de de charged detection time omhoog, dit beter zal gaan.
Nou ben ik niet zo’n electronica expert, is er iemand die toevallig ook zo’n ding heeft en ervaring hiermee? Of is aquanaut toevallig aanwezig?
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Bmv 700 synchroniseert te vroeg

Berichtdoor heuvels » 19 Mei 2020, 12:03

Mmmm zo'apparaat werkt volgens mij als een natte vinger.
Hij moet de karakteristieken van jouw accu's eerst leren kennen. Om dat te weten zouden de accu's een keer, liefst meerdere keren, geheel geladen en ontladen moeten worden. Aan de hand van volten, amperes en eventueel temperatuur kan hij een redelijk betrouwbare slag slaan naar de accustatus.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Bmv 700 synchroniseert te vroeg

Berichtdoor elrenegado » 19 Mei 2020, 12:58

Vraag het Aquanaut, die weet er alle ins en outs van.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Bmv 700 synchroniseert te vroeg

Berichtdoor stefan » 19 Mei 2020, 13:46

Het apparaat zit er al een paar jaar in dus heeft al paar zomervakanties ervaring.
Nu gebruik ik de boot als thuiswerkplek en valt het me op...
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Bmv 700 synchroniseert te vroeg

Berichtdoor aquanaut » 19 Mei 2020, 14:42

heuvels schreef:Mmmm zo'apparaat werkt volgens mij als een natte vinger.
Hij moet de karakteristieken van jouw accu's eerst leren kennen. Om dat te weten zouden de accu's een keer, liefst meerdere keren, geheel geladen en ontladen moeten worden. Aan de hand van volten, amperes en eventueel temperatuur kan hij een redelijk betrouwbare slag slaan naar de accustatus.


Nee hoor, het is geen waarzegger die BMV, hij heeft ook geen glazen bol of neus om aan je accu te snuffelen.
Een BMV is een instrument dat op basis van actuele stroom en spanning allerlei complexe berekeningen uitvoert.
Maar meer als stroom en spanning kan hij niet meten. (ff de temperatuursensor buiten beschouwing gelaten)
Het te vroeg synchroniseren wordt veroorzaakt door je zonnepaneel.

Zoals gezegd de BMV kan niets meer als kijken hoeveel stroom er uit en in je accu gaat en welke spanning daarbij hoort.
Hij kan dus ook niet ruiken of zien hoe vol je accu zit op enig moment, hij kan dit aangeven omdat hij gerekend heeft vanaf 100%.
Alleen moet hij wel aannemen wanneer een accu 100% geladen is, deze aanname doet hij doer 3 parameters tegen elkaar aan te houden.
Hij naar een minimale spanning en een maximale stroom en deze twee parameters moeten een x tijd aanwezig zijn om aan te nemen dat de batterij vol is.

Als je een accu gaat laden bereikt hij op een gegeven moment zijn "geladen spanning" (charged voltage CV) , in de praktijk zien we dan wel dat de stroom nog even door blijft lopen.
Die stroom loopt dus "achter" de ladingsgraad aan, daarom noemen we dit ook wel staartstroom. (tailcurrent TC)
Als deze stroom eenmaal terug zakt tot onder een bepaalde waarde dan gaat de BMV ervan uit dat de accu vol is.
Dus: als er gedurende tijd "x" de CV minimaal "y" is en de TC maximaal "z" is, is de batterij vol en wordt de indicatie op 100% gezet.
Bij normaal laden van een batterij gaat dit altijd goed, alleen bij zonnepanelen (en andere in stroom variërende bronnen) gaat het mis.
Waarom?
Stel je CV is bereikt maar de stroom loopt nog flink door, geen reden voor synchronisatie echter komt er een wolk voor de zon en zakt de stroom (onbedoelt onder de TC waarde en blijft daar voor "x" tijd.
De BMV ziet dit als teken dat de accu vol is en synchroniseert.

Hoe op te lossen;

-Verhoog de “geladen spanning" naar iets onder de absorptiespanning, de standaard spanning van 13,2V is hiervoor te laag.
(bijvoorbeeld: 14.2 V in geval van een 14.4 V absorptiespanning).
-Verhoog de “geladen” detectietijd en/of verlaag de staartstroom om een voortijdige synchronisatie door passerende wolken te voorkomen.
Blijf er wel voor waken dat de batterij regelmatig synchroniseert, want vroeg synchroniseren is vervelend, niet synchroniseren is vele malen erger.
Als de BMV niet regelmatig synchroniseert "wandelt" de aangegeven ladingsgraad weg van de werkelijke ladingsgraad waardoor de BMV compleet verkeerde informatie gaat weergeven.

@Stefan, als het je niet direct lukt , stuur mij een mailtje of PB.

Groet Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Bmv 700 synchroniseert te vroeg

Berichtdoor stefan » 19 Mei 2020, 15:26

Dank je aquanaut!

Ik was al op weg door inderdaad de staartstroom naar 2,0% te hebben gezet en de charged detection time naar 30 minuten.

De verhoging van de geladen spanning naar 14,2 was ik niet opgekomen....

We varen heel regelmatig een langer stuk dus synchroniseren zal wel regelmatig blijven gebeuren neem ik aan, maar zal erop letten :-)
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Bmv 700 synchroniseert te vroeg

Berichtdoor aquanaut » 19 Mei 2020, 15:33

Hallo Stefan,

Stap 1 is het verhogen van de CV, als dit niet afdoende de vroege synchronisatie dempt kun je aan de TC en CDT gaan stellen.
Het gevaar schuilt hem in het feit dat een verouderende accu steeds meer "reststroom" (verlies) gaat opnemen.
Hierdoor kan de 2% TC te laag zijn om te halen en stopt het synchroniseren.
Een CDT van 30 min vind ik ook te lang, die voorkomt goed synchronisatie in een installatie waar ook gebruikers in en uit geschakeld worden.
In feite kan met een dergelijk lange CDT alleen in absolute accurust gesynchroniseerd worden, dat moet je niet willen!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Bmv 700 synchroniseert te vroeg

Berichtdoor stefan » 19 Mei 2020, 15:40

Ah op die manier, dan zet ik die laatste 2 weer terug, die ik als eerste veranderd had. Dan begin ik inderdaad alleen met het verhogen van de CV.
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Bmv 700 synchroniseert te vroeg

Berichtdoor stefan » 27 Mei 2020, 12:35

Update: het verhogen van de charged voltage zoals Aquanaut aangaf heeft de truuk gedaan!
Werkt nu zoals het behoort :)
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten