paatsing scheidingstrafo

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

paatsing scheidingstrafo

Berichtdoor aatv » 11 Mei 2020, 07:57

Zoals de meesten inmiddels weten komt er een scheidingstrafo in mijn boot. de meeste
vragen zijn inmiddels beantwoord waarvoor mijn dank. toch heb ik nog een puntje waar ik
wat meer advies over zou hebben.

waar plaats ik hem het beste in de boot? zelf gedacht zo kort mogelijk bij de
contactdoos waar je dewalstroom stekker in steekt maar dat is altijd nog zeker een
meter uit elkaar. dit stuk is dus ongeaard, walstroom aarde stopt voor de trafo, is dit
nog te beveiligen of gewoon een kwestie van zo veilig mogelijk monteren en isoleren.

misschien een rare vraag maar ik vroeg het me af
ook zou ik hem in de opbergruimte van de bank in de kuip kunnen plaatsen ipv de motor
ruimte. is korter bij de contactdoos en het stukje kabel van trafo naar doos is dan max 50cm
en komt als enig metaal in dit traject de scheepshuid tegen waar ie doorheen moet.
kan plaatsing in de bankbak kwaad ivm magnetisme van het ding want je zit en slaapt er boven.
trafo zit in een degelijke kunstof behuizing.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: paatsing scheidingstrafo

Berichtdoor Mr.Electric » 27 Mei 2020, 07:56

In de boot die op mijn werk ligt, is de scheidingstrafo zo dicht mogelijk bij de walstroom geplaatst. De afstand tussen de apparaten na de scheidingstrafo en de scheidingstrafo maakt volgens mij niet zo veel uit
Hij die niet vaart, voelt niet

Groetjes, Mr.Electric
Mr.Electric
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 26 Mei 2020, 08:19
ligplaats: Hoorn
info:

Re: paatsing scheidingstrafo

Berichtdoor jkos » 27 Mei 2020, 08:07

Op mijn privé bootje zit hij direct naast de stekker van de walaansluiting, ik gebruik de kast om mijn walkabel(tje) op te schieten :D
Beroepsmatig vaar ik op een schip waar de scheidingstrafo 22 meter verwijderd is van de aansluiting van de walkabel.
Ik denk dat goed aansluiten en isoleren belangrijker is dan de afstand, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar zo dicht als mogelijk.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: paatsing scheidingstrafo

Berichtdoor aquanaut » 27 Mei 2020, 10:31

Het maakt werkelijk niets uit waar je de trafo in de boot plaatst!
Je moet er wel voor zorgen dat de wal aarde meeloopt in de kabel naar de trafo, en in de behuizing van de trafo wordt geisoleerd.
Uiteraard mag de kabel van de wal-aansluiting naar de trafo nergens onderbroken worden of uitgesplitst.
Maar al leg je de kabel van wal-aansluiting naar trafo 13 slagen rond in de boot, geeft allemaal niets.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: paatsing scheidingstrafo

Berichtdoor Yep » 27 Mei 2020, 13:11

Bij stalen schip:
Check even of je (eventuele metalen) walstroomcontactdoos geen contact maakt met het (stalen) schip door bv. de bevestigingsschroeven o.i.d.
Er zijn metalen wandcontactdozen waarbij de behuizing intern aan aarde is gekoppeld.
Via de bevestigingsschroeven kan deze behuizing (en dus de aarde van de walstroom) contact maken met het schip.
In dat geval is de werking van de trafo nihil.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: paatsing scheidingstrafo

Berichtdoor aquanaut » 27 Mei 2020, 14:44

Yep schreef:Bij stalen schip:
Check even of je (eventuele metalen) walstroomcontactdoos geen contact maakt met het (stalen) schip door bv. de bevestigingsschroeven o.i.d.
Er zijn metalen wandcontactdozen waarbij de behuizing intern aan aarde is gekoppeld.
Via de bevestigingsschroeven kan deze behuizing (en dus de aarde van de walstroom) contact maken met het schip.
In dat geval is de werking van de trafo nihil.


Goed punt!
Even goed meten dat de wal-aarde geisoleerd is van het schip na installatie.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: paatsing scheidingstrafo

Berichtdoor varg » 27 Mei 2020, 21:38

Dit soort trafo's wordt altijd een beetje warm. Doe daar je voordeel mee en monteer hem op een plek waar je last van condens zou kunnen krijgen (zoals onder een bed!). Over het magnetisme van een 230V trafo heb ik nog geen verontrustende berichten kunnen vinden....een magnetron is geloof ik 'het hele erge' :o
Als het een gele bak Afbeeldingis die in de bouw veel wordt gebruikt heb je gelijk een soft start en een oververhittingsbeveiliging ingebouwd....mooie deal!
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: paatsing scheidingstrafo

Berichtdoor aatv » 28 Mei 2020, 06:11

dank voor de info mannen, ik zet hem in de bankbak daar past ie
kwa breedte en hoogte perfect in zonder in de weg te staan.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten