Probleem Multiplus

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Probleem Multiplus

Berichtdoor Frank » 08 Mei 2020, 19:06

Hoi allen,

Ik hoop dat hier een expert zit met verstand van de Victron Multiplus Compact 12/1600/70-16
Nieuw ingebouwd, met MultiControl afstandsbediening. Ook twee nieuwe accu's, gesloten natte uitvoering, 230 Ah per stuk, parallel aangesloten.
Geen aparte startaccu en ook niet voor de boegschroef. Met 460 Ah moet dat makkelijk lukken.
Vandaag eigenlijk voor het eerst in gebruik.
Vandaag 5 vaaruren achter elkaar. Terug in de box met alleen een paar klappen met de boegschroef, totaal misschien 10 seconden geweest.
Motor na een minuut of 5 uit, multiplus op "on" gezet (nog geen walstroom). Controlpaneel geeft aan knipperend rood lampje "low battery"
Inverter schakelt dus ook niet aan. Op de Nasa monitor Nasa BM-2 compact staat batterij op 14,4 volt. Scherm van Victron Meter (zonnepanelen) batterijspanning 14,2. Ik denk zelf dat die wat zuiverder aangeeft.

Walstroom erop en hij gaat met 37 Amp bulk-laden met een laadstroom van 15,6 volt. Gegevens op het scherm Nasa BM-2 compact.
Maar het lijkt mij dat dit amper mogelijk is, ten eerste accubank moet toch redelijk vol zijn. Ten tweede is het wel een heel hoge laadstroom met laad-amperage.
Dipswitches staan volgens boekje goed, al; moet ik zeggen dat er nergens in de handleiding wordt gerept over natte accu's.

Maar het lijkt me niet goed op deze manier. Weet iemand waar het eventueel fout gaat?
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Probleem Multiplus

Berichtdoor Rob Art » 08 Mei 2020, 23:12

Hoi frank,

Even wat vragen om inzicht te krijgen in je elektrische installatie,
Hoe word de service set (je 2 nieuwe accu’s) opgeladen tijdens het varen?
Is je start accu gekoppeld aan je service set dmv een scheidingsrelais of laadstroom verdeler?
Is de pv installatie alleen voor de service set?
De laadspanning van 15,6v, waar word deze gemeten en hoe lang bleef die spanning staan?
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Probleem Multiplus

Berichtdoor aadbloem » 08 Mei 2020, 23:27

Rob Art schreef:Hoi frank,

Even wat vragen om inzicht te krijgen in je elektrische installatie,
Hoe word de service set (je 2 nieuwe accu’s) opgeladen tijdens het varen?
Is je start accu gekoppeld aan je service set dmv een scheidingsrelais of laadstroom verdeler?
Is de pv installatie alleen voor de service set?
De laadspanning van 15,6v, waar word deze gemeten en hoe lang bleef die spanning staan?

Rob
Ik heb sterk de indruk dat je antwoord al in de topic staat:
=>> Geen aparte startaccu en ook niet voor de boegschroef. Met 460 Ah moet dat makkelijk lukken.
Kennelijk is er maar 1 set voor alles
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Probleem Multiplus

Berichtdoor Frank » 08 Mei 2020, 23:31

Klopt, er is maar 1 accuset, dus twee parallel gekoppelde accu's van 230 Ah per stuk.
De dynamo staat daar rechtstreeks op, net zoals de zonnepanelen en de multiplus.
Ik denk inderdaad dat het de meeste antwoorden op de vragen van Rob al geeft.

Ik ga morgen wel met een multimeter ook alles nameten. Zet wat vraagtekens bij de BM-2 uitlezing.
Is het ook mogelijk dat de natte plaataccu's (schijnen wel multi-pupose accu's te zijn) niet echt geschikt zijn voor een multiplus?
Laatst gewijzigd door Frank op 08 Mei 2020, 23:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Probleem Multiplus

Berichtdoor Rob Art » 08 Mei 2020, 23:32

Dat vermoeden heb ik ook Aad, maar dan zou je denken dat de dynamo de accu’s in ieder geval een beetje oplaad. En de pv installatie alles netjes aftopt.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Probleem Multiplus

Berichtdoor aadbloem » 08 Mei 2020, 23:36

Rob Art schreef:Dat vermoeden heb ik ook Aad, maar dan zou je denken dat de dynamo de accu’s in ieder geval een beetje oplaad. En de pv installatie alles netjes aftopt.

Mee eens, het is dus de vraag waarom de muliplus meteen low battery en rood knippert. Het lijkt mij dat Frank met een losse voltmeter op de accu set moet meten tijdens dat low-battery en tevens op de 12v kabels input op de multiplus meten.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Probleem Multiplus

Berichtdoor Rob Art » 08 Mei 2020, 23:36

Frank schreef:
Ik ga morgen wel met een multimeter ook alles nameten. Zet wat vraagtekens bij de BM-2 uitlezing.
Is het ook mogelijk dat de natte plaataccu's (schijnen wel multi-pupose accu's te zijn) niet echt geschikt zijn voor een multiplus?


Frank,
Meet ook even de laadspanning van de dynamo. En dan even meten op de accu zelf. Als je goed wil meten zou het mooi zijn even geen walspanning aangesloten te hebben en de pv (zonnepaneel) installatie ook even uit zetten.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Probleem Multiplus

Berichtdoor Frank » 08 Mei 2020, 23:38

Morgen ga ik zeker nameten op de accu's zelf.
Zou dit probleem ook kunnen ontstaan als er één van de twee accu's niet goed zou zijn?
Zijn wel dezelfde, uit de zelfde productieserie.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Probleem Multiplus

Berichtdoor Frank » 08 Mei 2020, 23:40

Rob Art schreef:Frank,
Meet ook even de laadspanning van de dynamo. En dan even meten op de accu zelf. Als je goed wil meten zou het mooi zijn even geen walspanning aangesloten te hebben en de pv (zonnepaneel) installatie ook even uit zetten.


Ga ik zeker ook doen !
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Probleem Multiplus

Berichtdoor Rob Art » 08 Mei 2020, 23:46

Frank schreef:Morgen ga ik zeker nameten op de accu's zelf.
Zou dit probleem ook kunnen ontstaan als er één van de twee accu's niet goed zou zijn?
Zijn wel dezelfde, uit de zelfde productieserie.

Dat zou zeker kunnen.
Je zou dit ook even kunnen controleren als je ze los koppelt, dan even een half uurtje wachten en de spanning van elke set meten. Een nieuwe goed geladen accu zal zo rond de 12,7V zitten.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten