twijfel over de goede werking van mijn boordnet

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor Arthur4 » 13 Mrt 2020, 23:16

hallo Navigo,
ik weet dat slechte massa de meest rare problemen kan laten zien, maar dat heeft met mijn probleem niets van doen, bedankt wel voor je meedenken
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor Arthur4 » 13 Mrt 2020, 23:24

Hoi Pascal en Aquanaut,
wat ik vervelend aan de Cyrixsen vind, is dat als alles vol is, uiteindelijk alle accu's aan elkaar gekoppeld zijn.
En dat is juist wat steeds wordt geadviseerd om nooit verschillende accu's ( boegschroefaccu is veel ouder dan de andere accu's) aan elkaar te koppelen.
Ik ga van de week alle accu's los koppelen en apart laden en belasten om te zien of er schade is. En zodra ik van Steca heb vernomen of de spanning voor druppelladen wel of niet correct is, zal ik dat laten weten en proberen in te stellen,
groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor aquanaut » 14 Mrt 2020, 18:57

Beste Arthur,
Als accu's in rust zijn mogen ze niet aan elkaar zitten als het om verschillende type / leeftijd / grootte accu's gaat.
In rust betekend dat er geen energie aan de accu's wordt toegevoegd.
In die situatie gaan de batterijen namelijk vereffenen en dat wil je niet.
Een Cyrix is alleen maar gesloten als er energie aan de batterij wordt toegevoegd.
Zodra dit ophoudt gaat de Cyrix open en voorkomt vereffenen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor Rob Art » 14 Mrt 2020, 22:20

Hoi Arthur,

Ik zit even naar je tekening te kijken, zoals het getekend is werkt alles gerust. Zelf ben ik niet zo’n voorstanden om meerdere cyrixen toe te passen, en zeker niet i.c.m. een pv systeem. Ik zou je willen adviseren een laadstroom verdeler toe te passen (FET of diode), voordeel hiervan is dat je de 3 systemen ook echt gescheiden houd. Motor, gescheiden van boegschroef en huishoud set, je hebt geen last van zwerfstromen die andere systemen kunnen beïnvloedend.
Zit de alpha pro op de hoofddynamo? Of heb je nog een 2e dynamo?
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor Arthur4 » 08 Jun 2020, 11:09

Hallo Navigo en andere forumlezers,
ik heb ook mijn twijfels gehad over de bekabeling maar na een snelle controle was dat allemaal mooi in orde. Niet dus, gesterkt door jouw opmerking nog eens alles goed gaan doorlopen en kabels overbruggen, en toen bleek toch dat het min-verzamelpunt een te hoge weerstand heeft en daardoor bij hoge stroomafname de spanning te ver daalt en het alarm doet afgaan. Probleem opgelost, bedankt,
groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor Arthur4 » 08 Jun 2020, 11:11

Hoi,
nog vergeten te melden, dat alle accu's ( mogelijk op één na) in goede conditie zijn. Ik ga wel de cyrixen weer vervangen door mijn oude diodebrug!
Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor Navigo » 09 Jun 2020, 09:33

HH,

Top dat je het gevonden heb.

Toch nog even een kleine opmerking over je keuze van wel/ geen diode brug.

Een groot voordeel van een diode brug is dat de accu's inderdaad altijd gescheiden zijn. Ze hebben daarentegen ook een nadeel.
Dat is de spanningsval over de diode, 0,7 volt. De dynamo levert bijvoorbeeld 14,2 Volt, je zult zien dat de er na de diodebrug nog maar ergens rond de 13,5 volt richting de accu's gaat.

Een groot voordeel van een Laadstroom Cyrix (victron) geen spanningsval. Reageert op spanning, afhankelijk van spanning sluit of opent deze. Geen spanningsverlies.
Nadeel accu's zijn bij een voldoende hoge spanning gekoppeld.

Een groot voordeel van een FET, geringer spanningsval van maar 0,2 volt over de diodes, volledig gescheiden accu's.

Dus welke je gebruikt is in mijn ogen een beetje om het even, maar mogelijk moet je bij gebruik van je diodebrug wel even controleren wat het met je laadspanning doet.
Dit is ook weer een beetje afhankelijk van je accu's die je hebt, welke laadspanning accepteren ze of vinden ze lekker. Bij een lagere laadspanning duurt het langer voordat de accu's vol zijn.

Dit kun je weer met betrekking tot de dynamo weer makkelijk compenseren, als deze tenminste een sense aansluiting heeft.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten