Beste forumleden,
in de loop der jaren heb ik mijn boordnet aangepast, deels bedoelt als verbetering en als uitbreiding op de stroomcapaciteit.
In de bijgaande link staat een schema/tekening van hoe alles in elkaar steekt.
https://www.mupload.nl/img/rz0k2afqdz.jpg
even in volgorde wat er zit:
een dynamo met een alpha pro regelaar
2 cyrix laadstroomrelais
2 zonnepanelen met een Stec PR2020 regelaar
1 boegschroefaccu
1 startaccu
3 lichtaccu's
en een accumonitor BVM van Victron
zoals het nu is getekend zit het sinds de zomer van 2019, wat opvalt is dat;
de 2 laadstroomrelais, zomer en winter door, warm zijn
de laadspanning als ik aan boord kom steeds 14,1 Volt bedraagt, gemeten op de BVM en ook op de Steca
als ik, zoals gisteren, de magnetron 1 minuut gebruik ( ik schat zo'n 700W), het alarm van de omvormer (12V naar 230V) aangaat en de spanning is gedaald naar 11,5V
die spanning is na een minuut wel weer terug naar 12,7V
de afgelopen zomer heb ik meerdere keren meegemaakt, dat na een aantal uren varen en veel zon, de toerenteller stopte. Deze toerenteller krijgt zijn signaal van de dynamo en die deed niets meer. De volgende dag met starten van de motor was alles weer in orde.
vanmiddag met matige zon, geen draaiende motor, accuspanning 14,1V, heb ik de laadstroom vanaf de Steca naar de lichtaccu's gemeten en die bedraagt tussen de 0,8 en ruim 1,5 A ( verschil zit in de wolken), terwijl ik verwachtte dat het bijna nul zou zijn, omdat alles echt wel vol zit.
Het uitvallen van de dynamo, het warm blijven van de Cyrix's en het alarm van de sinusomvormer, geeft mij geen goed gevoel, doe ik wat fout, want ik weet het even niet meer.
Ik hoor graag jullie advies,
groeten Arthur