twijfel over de goede werking van mijn boordnet

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor Arthur4 » 11 Mrt 2020, 21:38

Beste forumleden,
in de loop der jaren heb ik mijn boordnet aangepast, deels bedoelt als verbetering en als uitbreiding op de stroomcapaciteit.
In de bijgaande link staat een schema/tekening van hoe alles in elkaar steekt.

https://www.mupload.nl/img/rz0k2afqdz.jpg

even in volgorde wat er zit:
een dynamo met een alpha pro regelaar
2 cyrix laadstroomrelais
2 zonnepanelen met een Stec PR2020 regelaar
1 boegschroefaccu
1 startaccu
3 lichtaccu's
en een accumonitor BVM van Victron

zoals het nu is getekend zit het sinds de zomer van 2019, wat opvalt is dat;
de 2 laadstroomrelais, zomer en winter door, warm zijn
de laadspanning als ik aan boord kom steeds 14,1 Volt bedraagt, gemeten op de BVM en ook op de Steca
als ik, zoals gisteren, de magnetron 1 minuut gebruik ( ik schat zo'n 700W), het alarm van de omvormer (12V naar 230V) aangaat en de spanning is gedaald naar 11,5V
die spanning is na een minuut wel weer terug naar 12,7V
de afgelopen zomer heb ik meerdere keren meegemaakt, dat na een aantal uren varen en veel zon, de toerenteller stopte. Deze toerenteller krijgt zijn signaal van de dynamo en die deed niets meer. De volgende dag met starten van de motor was alles weer in orde.
vanmiddag met matige zon, geen draaiende motor, accuspanning 14,1V, heb ik de laadstroom vanaf de Steca naar de lichtaccu's gemeten en die bedraagt tussen de 0,8 en ruim 1,5 A ( verschil zit in de wolken), terwijl ik verwachtte dat het bijna nul zou zijn, omdat alles echt wel vol zit.

Het uitvallen van de dynamo, het warm blijven van de Cyrix's en het alarm van de sinusomvormer, geeft mij geen goed gevoel, doe ik wat fout, want ik weet het even niet meer.

Ik hoor graag jullie advies,

groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor Arthur4 » 11 Mrt 2020, 21:41

schijnbaar werkt de download link niet goed, bij deze nog een
Afbeelding
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor pascall » 12 Mrt 2020, 15:56

Foutje

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor aquanaut » 12 Mrt 2020, 20:49

Alle tekenen wijzen naar kapotte accu's
Een 700Ah batterij kan niet binnen 1 minuut van 14.1 naar 11.5V zakken .
Laat ik aannemen dat je 700W magnetron een netopname heeft van 1200, dat zou een 100A stroom zijn.
Ik ga er van uit dat je deze spanning rechtstreeks op de batterij meet ofwel afleest van de BMV.
En binnen een minuut weer op 12.7V met de zonnepanelen als laadbron kan ook niet.

Op basis van je bevindingen kan ik er helaas niet meer van maken.
Nu schrijf je dat het sinds 2919 zo zit, ik zie ook 2019 in de accu getekend, heb je deze batterijen vorig jaar geplaatst?
Heb je meer info bij deze batterijen?
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor Arthur4 » 13 Mrt 2020, 01:41

Goedenavond Aquanaut,
bedankt voor je reactie.
De accu's 4x 235A lood heb ik inderdaad vorig jaar juni aangeschaft.
Die enorme spanningsval bij het gebruik van de magnetron wordt bij de accu's gemeten zowel op de regelaar van de zonnepanelen en ook op de BMV. En ik had er nog een universeelmeter bijhangen.
Vandaag heb ik ook weer het nodige gemeten en zelfs bij het gebruik van mijn nespressomachine ging het alarm af.
Eigenlijk denk ik dat de accu's allemaal de geest hebben gegeven, ik moet even nadenken hoe ik dat goed kan meten.
Had ik nu vorig jaar b.v. een test gedaan door een bepaald vermogen te gebruiken en dan de spanningsval te meten, dan had ik nu vergelijkingsmateriaal, maar goed, dat heb ik dus niet gedaan en hoe dan te bepalen of ze goed zijn, weet ik even niet.
Ik heb het vermoeden dat de zonnepanelen en dan bijzonder de regelaar daarvan de boosdoener kan zijn. Vandaag ook weer, ik kom op de boot en meet 14,1 volt en terwijl er geen verbruikers zijn, een laadstroom van ongeveer 2 amp. Als dit de hele nazomer en nu de winter zo is doorgegaan, dan vrees ik het ergste.
Ook vind ik eigenlijk de Cyrix relais geen goede apparaten, met deze hoge laadspanning koppelen de 2 relais alle accu's aan elkaar vandaar ook dat ze zo warm zijn, die dingen zijn gewoon met daglicht continu gekoppeld.
Graag je mening,
groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor quichot » 13 Mrt 2020, 09:38

Dat je die accu's vorig jaar gekocht hebt, is mogelijk een geluk bij een ongeluk. Laat ze testen. Misschien hoef je niet alle accu's te vervangen. Er hoeft er maar eentje rot te zijn (of zelfs één enkele cel) terwijl de andere nog prima dienst doen. Omdat ze bijna nieuw zijn blijft de schade met een beetje mazzel beperkt tot één accu.
Stonden die accu's er al langer in, dan zou die nieuwe teveel uit de pas lopen met de oude, en had je ze alle vier moeten vervangen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor pascall » 13 Mrt 2020, 10:58

quichot schreef:Dat je die accu's vorig jaar gekocht hebt, is mogelijk een geluk bij een ongeluk. Laat ze testen. Misschien hoef je niet alle accu's te vervangen. Er hoeft er maar eentje rot te zijn (of zelfs één enkele cel) terwijl de andere nog prima dienst doen. Omdat ze bijna nieuw zijn blijft de schade met een beetje mazzel beperkt tot één accu.
Stonden die accu's er al langer in, dan zou die nieuwe teveel uit de pas lopen met de oude, en had je ze alle vier moeten vervangen.


En denk dat je 3 bedoel, wat het vervangen betreft, de startaccu wordt gescheiden door de cyrix.

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 13 Mrt 2020, 12:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor aquanaut » 13 Mrt 2020, 11:18

Beste Arthur,

De Cyrix doet precies wat hij moet doen, bij een laadspanning ervoor zorgen dat de energie wordt verdeelt over de aangesloten accu's.
14,1V is een normale laadspanning en wordt zodoende doorgegeven aan de andere batterijen.
Pas bij een echte overspanning van meer als 16V verbreekt de Cyrix de verbinding.

Dat jouw solar lader permanent 14,1 V blijft leveren kan die "arme" Cyrix natuurlijk niets aan doen. ;)
Een goede solarlader gaat bij een volle accu in float, deze spanning ligt rond 13,5V (uiteraard afhankelijk van wat je programmeert)
Overigens blijft de Cyrix bij deze spanning ook gewoon gekoppeld, immers er wordt geladen.
Deze spanning is echter niet schadelijk voor je batterij.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor quichot » 13 Mrt 2020, 13:59

pascall schreef: En denk dat je 3 bedoel, wat het vervangen betreft, de startaccu wordt gescheiden door de cyrix.

3 inderdaad. Tellen wil niet meer zo! :?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: twijfel over de goede werking van mijn boordnet

Berichtdoor Navigo » 13 Mrt 2020, 18:26

HH,

Even een gedachte kronkel, kan het niet veroorzaakt worden door een slecht massa punt?
Of daar waar de min van de accu,s bij elkaar komen, op aansluitingen bmv of daadwerkelijk het massapunt?

Een overgangsweerstand zeg maar.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten