Pagina 2 van 3

Re: Kachel

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2019, 08:18
door Marie Christina
Bij Eberspächer dient dat wel zo'n thermostaat te zijn die geen voeding nodig heeft.
(Of dat bij deze kachel ook zo is weet ik niet.)

En dat is mooi, want het is de goedkoopste thermostaat die in het schap ligt. :)

Re: Kachel

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2019, 22:39
door Lotte
We hebben de kachel aan de praat gekregen. de ventilator-functie doet het niet. Als ik de kachel aanzet, dan slaat na ongeveer 1 minuut de brander aan. Na de eerste keer aanzetten kwam er veel blauwe rook uit. Na 5-6 keer opstarten waas die rook verdwenen, maar de kachel gaat na 1 minuut ook weer vanzelf uit en blaast dan veel blauwe rook naar buiten. De lucht temp wat de kachel uitblaast wordt ongeveer 55 graden.
Kan het zijn dat de verbranding niet optimaal is en komt dat door vervuiling? Het zou kunnen zijn dat er veel vuil in de kachel zit? Slaat de kachel uit omdat hij niet optimaal brandt?

Lotte

Re: Kachel

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2019, 12:09
door aquanaut
aquanaut schreef:Er ontbreekt wel een belangrijk deel voor een goede werking uit je kachel.
Tussen de pomp en de brandstof injector hoort een demper te zitten (ziet eruit als een knijpbal van een BBM)

Kan de oorzaak zijn, of....

Heb je de vlamsensor al schoongemaakt?

Aquanaut

Re: Kachel

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2019, 13:24
door henkvd
Hoe hoog is de spanning over de gloeistift bij een start poging ? meten over de witte en gele draad links van de connector met blauwe draden.
Is deze te laag, door bv inzakkende accu spanning komt de kachel ook niet aan starten toe, zou je ca 10 Volt moeten meten.

Re: Kachel

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2019, 14:14
door eagle
Is de Ardic in situ, of gedemonteerd, en op de werkbank?
In dat laatste geval dient de warme lucht uitlaat voor de helft te worden afgedicht ( ducktape) omdat anders de interne bedrijfstemperatuur niet wordt gehaald, en de kachel afslaat..

De zg "Knijpbal" moet er zijn, als accumulator voor de brandstofdruk, afkomstig van de elektrische opvoerpomp. Die opvoer is namelijk niet constant, en om de drukdalingen in de cyclus van die pomp op te vangen, en te zorgen voor een min of meer constante druk op de brandstof klep, is de vering van de knijpbal nodig. Dus niet zoals bij buitenboordmotoren om brandstof op te voeren!! Niet in knijpen!!

Gr, Eagle

Re: Kachel

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2019, 15:38
door Lotte
De kachel zit nog steeds gemonteerd onder het gangboord. De "knijpbal" is er niet is er niet. is het een gewone bbm bal of moet het een speciale bal voor de kachel zijn?

Gr Lotte

Re: Kachel

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2019, 21:01
door eagle
Knijpbal die ook in dieselauto,s wordt toegepast als ontluchtingshulp. 6 mm aansluiting. Te koop bij een automaterialen firma. Aansluiten volgens de pijl, van de pomp naar de elektrische klep toe.

Waar is de temperatuur gemeten? Aan Een van de uitblaasroosters, of direkt aan de kachel-uitgang, na afkoppelen van de luchtbuis?

Gr, Eagle

Re: Kachel

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2019, 21:18
door Lotte
eagle schreef:
Waar is de temperatuur gemeten? Aan Een van de uitblaasroosters, of direkt aan de kachel-uitgang, na afkoppelen van de luchtbuis?

Gr, Eagle


Gemeten in de uitblaasopening in de kajuit. We hebben alleen de dunne luchtaanvoer losgehaald, die was helemaal open. Na 7 keer starten vonden we wel een druppeltje diesel onder aan het ronde zwarte kachelhuis.

Gr Lotte

Re: Kachel

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2019, 21:40
door Lotte
Kan de oorzaak zijn, of....

Heb je de vlamsensor al schoongemaakt?

Aquanaut


Waar zit de vlamsensor?

Re: Kachel

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2019, 22:09
door eagle
Het lijkt erop dat er ooit eens aan de kachel is "gerepareerd", en misschien van binnen vervuild.
De verneveling van de diesel gebeurt door een kleine centrifuge op de ventilatormotor-as. Daar zitten kleine gaatjes in, die open moeten zijn.
Behalve de grote luchtventilator is er nog de turbo voor de verbranding, die moet ook schoon zijn.
Servicebeurt nodig..

Gr, Eagle