van alles wat en nog geen oplossing

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor bas » 12 Jul 2019, 12:26

Dat is bij koken op gas niet veel anders, voordat je daar je doel bereikt hebt ( de aardappel gekookt) is er ook al het grootste gedeelte van de energie verloren gegaan in het verwarmen van de pan en het water.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Yep » 12 Jul 2019, 12:52

Sinds kort hier een Bosch 4-pits inductieplaat, qua rendement denk ik de beste methode vanwege minder warmteverliezen.
Het aardige is dat je de plaat kunt begrenzen op 1000, 1500, 3000, 3500, 4000 en 4500 Watt.
De aansluiting is enkel ofwel een 1 fase, 16A.
Ofwel: Meer mogelijkheden om het af te nemen vermogen aan te passen op de installatie (waarbij ik op voorhand erken dat een pannetje water verwarmen in Ah. gemeten altijd min of meer dezelfde hoeveelheid uit je batterij trekt, ongeacht het ingestelde vermogen).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jul 2019, 13:11

@Guido:
Ik ben het helemaal met je eens . . . .

Accu als opslag zie ik inderdaad ook slechts als tussenfase, ik denk dat de toekomst inderdaad ook in H2 icm Fuelcell zit.
Alleen is de logistiek rond H2 transport, leveren en opslag in het voertuig nog een uitdaging. Ik weet dat diverse universiteiten (oa Utrecht) daar mee bezig zijn, oa met Nano technologie waarbij je H2 (tijdelijk) aan nano-deeltjes verbindt en het in relatief grote hoeveelheden in kleine tanks mee kunt nemen.

We hebben na de oorlog na ca 100 jaar afscheid genomen van de (overigens prachtige) stoommachine (in mijn optiek nog steeds het mooiste stuk techniek), nu we dat 2e 100 jaar mark gaan naderen wordt het tijd om afscheid te nemen van de inefficiente, lawaai en stank producerende armen en benen fabriek onder de motorkap die we Otto- resp. Dieselmotor noemen (de Wankel laat ik even buiten beschouwing)
Gisteren nog een 'discusssie' met m'n dealer, blijft heilig geloven in die achterhaalde techniek en gebruikt het opslag aspect als argument om E-tractie af te kraken, terwijl dat 2 op zich losstaande zaken zijn.
Siemens wist begin 1900 al dat de 3~ AC E-Motor het tractiemiddel was, alleen hadden we toen niet de techniek om die praktisch toe te passen.
Ooit een trein met een versnellingsbak gezien? Zijn op de vingers van 1 hand te tellen.

Wat die centrales/windmolens etc. betreft:
Met wind en zon alleen zullen we het denk ik niet gaan redden. De huidige gemiddelde totale wind energie productie komt overeen met die van 1 (!) generatorgroep van Maasvlakte II
Mede gezien het 'van het gas af' beleid, voorzie ik dan ook een toekomst voor de zg STEG* centrales voor de continue/basisbehoefte, aangevuld met wind/zon en als backup nog een paar gasturbine** centrales.
En anders zullen we niet ontkomen naan het K-woord. En daar ligt nog veel ontontgonnen terrein wat een hoop van de huidige bezwaren mee uit de wereld geholpen kunnen worden.

* Stoom en Gas:
Je verstookt gas in een gasturbine en gebruikt de hete gassen om stoom te maken voor een stoomturnine en de restwarmte gebruik je voor stadsverwarming. In die combi zijn rendementen van 75-80% haalbaar
** Grote voordeel van Gasturbine centrales is, dat je ze zeer snel op kunt starten (minuten questie) en on-line kunt brengen, dit itt de gebruikelijk stoomturbine centrales

Interessante materie, die hier eigenlijk niet thuis hoort.
Een beetje jammer, want ik vind het machtig interessant en ik verwacht dat de ontwikkelingen elkaar wel eens heel snel op zouden kunnen gaan volgen.
Ik denk dat mijn kleinzoon (bijna 2) tegen de tijd dat hij een auto kan kopen geen keus meer heeft en er (nieuw) alleen nog maar Full-Electric te koop is.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jul 2019, 13:14

Yep schreef:Sinds kort hier een Bosch 4-pits inductieplaat, qua rendement denk ik de beste methode vanwege minder warmteverliezen.
Het aardige is dat je de plaat kunt begrenzen op 1000, 1500, 3000, 3500, 4000 en 4500 Watt.
De aansluiting is enkel ofwel een 1 fase, 16A.
Ofwel: Meer mogelijkheden om het af te nemen vermogen aan te passen op de installatie (waarbij ik op voorhand erken dat een pannetje water verwarmen in Ah. gemeten altijd min of meer dezelfde hoeveelheid uit je batterij trekt, ongeacht het ingestelde vermogen).

Inductie heeft inderdaad een zeer hoog rendement, want er gaat itt gas (veel warmte wordt naast de pan geblazen) en keramisch (veel warmte blijft ongebruikt in de plaat zitten) nauwelijks warmte verloren.
Hebben het sinds ruim 2 jaar thuis, ideaal .....
Alleen om die plaat aan boord in te bouwen, zou (1) een groter schip vergen en (2) een 10 Kw generator vereisen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Yep » 12 Jul 2019, 13:20

Dat valt mee.
Zoals gezegd, je kunt de afname zelfs beperken tot 1000 Watt.
Ik heb het beperkt tot 3500 Watt daar er voldoende accucapaciteit is.
Vrouwtje is tevreden ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jul 2019, 14:23

Yep schreef:Dat valt mee.
Zoals gezegd, je kunt de afname zelfs beperken tot 1000 Watt.
Ik heb het beperkt tot 3500 Watt daar er voldoende accucapaciteit is.
Vrouwtje is tevreden ;-)

Hoeveel kookzone's heb je?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Yep » 12 Jul 2019, 15:51

Vier stuks (https://www.bosch-home.nl/productoverzi ... PUE645BF1E).
Aanvulling: De plaat verdeeld het vermogen over de gebruikte pitten maar totaal wordt het ingestelde maximum vermogen nooit overschreden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor quichot » 12 Jul 2019, 21:08

Toch denk ik dat zoiets voor @secondbest niet is weggelegd. Je moet het walletje een beetje bij het schuurtje laten.
Mijn beste advies aan hem blijft toch echt om een simpele, maar deugdelijke gasinstallatie aan te leggen, om daarmee het leeuwendeel van de energievraag weg te houden bij de servicebank. Dan komen zonnepanelen op zijn scheepje zelfs met het bescheiden dekoppervlak serieus in beeld.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Amersfow » 12 Jul 2019, 21:34

Waterstof zal het voor mobiele spullen de 1e 30 jaar nog wel niet worden, heeft zo'n dramatisch rendement; https://www.youtube.com/watch?v=k7JRIUPhSJE
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Marie Christina » 12 Jul 2019, 21:58

Wij krijgen komend schooljaar een waterstof aangedreven bootje op de zeevaartschool.
Dit om toekomstige brandstofsystemen te kunnen aanbieden.
Benieuwd wat dat wordt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten