Boot beschermen tegen galvanische corrosie

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor SimondeDanser » 25 Okt 2022, 21:14

Zeer interessant topic. Dit zouden alle booteigenaren moeten lezen want er zijn nogal wat boten waar dit niet in orde is. Ik gok zelfs bij de meerderheid van de boten. Misschien dat het bij werf gebouwde schepen waar geen modificaties in het electrische systeem zijn aangebracht wat beter is. Maar in het segment "doe-het-zelf boten" is het bij de meerderheid niet goed. En dat zou niet zo erg zijn, ware het niet dat ze aan andere schepen schade aan kunnen richten. En daarvoor kan je iemand waarschijnlijk niet aansprakelijk stellen omdat het een niet zichtbaar probleem is.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor Peterl » 27 Okt 2022, 18:08

ik hoorde dat de min aan de boot ligt, maar volgens mij hoort de massa van de accu's toch niet aan de boot te liggen??
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor laserdevil » 06 Nov 2022, 20:35

bij ons in de haven met bootbezitters over dit thema gesproken.
er was een slimme duitser die de massa niet heeft aangesloten van de walstroom aan boord.
top idee , en voor de rest heb ik maar niks meer gezegd.
Scheidingstrafo is het enige juiste.
Is meteen ook de dure oplossing , maar wat is duurder?
Een scheidingstrafo of een onderwaterschip wat zich los vreet van het boven waterschip?
de vraag is niet of het gebeurd maar wanneer.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor Yep » 06 Nov 2022, 20:47

En als er al een ST in een boot zit, dan ben ik benieuwd of massa wal en boot echt gescheiden zijn.
Ik ben hier de elektra aan het aanpassen i.h.k.v. de plaatsing van een Lithium setje en bedacht me later even of ik de massa's wel goed had zitten.
Toch maar even checken en ja hoor, massa walstroom van de vooraansluiting zat p.o. aan de massastrip ofwel, werking ST verdwenen.
Testje: Even weerstand meten (moet giga hoog zijn) tussen massa walstroomaansluiting (contactdoos) en metaal (aarde) schip.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor Kwokko » 07 Nov 2022, 11:25

laserdevil schreef:Maar wat is duurder?
Een scheidingstrafo of een onderwaterschip wat zich los vreet van het boven waterschip?
de vraag is niet of het gebeurd maar wanneer.

In theorie morgen ,en in de praktijk nooit. ;) ;)
Kwokko
 

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor elrenegado » 07 Nov 2022, 14:45

hmm.... ik ga dat ook maar een checken.
In onze boot zit een ook een scheidingstrafo, maar heb nooit gecheckt of deze idd correct is aangesloten.

Stel dat deze wel correct is aangesloten.
ZIjn er manieren om te meten of e.e.a. goed zijn werk doet ?
Werkt de meet methode zoals in de eerste post staat dan ook nog ?

Ander puntje wat men nogal eens vergeet, de weerstand van de anodes.
Heb de van de week allen vervangen, maar men kijkt me altijd raar aan als ik er daarna met een multimeter langs ga om de weerstand te meten.
Als die te hoog is, werken ze niet.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor ErikHa » 07 Nov 2022, 17:07

Scheepsstaal - randaarde stopcontact - Moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
Fase - randaarde stopcontact - Moet +/- 230V zijn
Nul - randaarde stopcontact - Moet 0V zijn
Check meteen alle stopcontacten aan boord, zo haal je er een loszittende randaarde uit.
Meggeren op scheidingstrafo met alle verbruikers afgekoppeld L-N, L-PE, N-PE, L - ijzerkern.
Aardlekschakelaar testen met testknop (voorschrift is maandelijks)
Randaarde walstroomkabel - scheepsstaal - Moet oneindig veel ohm zijn
Randaarde stopcontact - min/massa DC systeem - Moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
In geval massavrij DC systeem; Randaarde stopcontact - min DC systeem - Moet oneindig veel ohm zijn

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor elrenegado » 08 Nov 2022, 09:32

Thanks Erik !
Als de boot terug is trek ik daar even middagje voor uit...
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten