Goeiedag allen
Altijd spannend om hier een vraag neer te leggen maar ik heb veel baat gehad bij de tips van de experts onder jullie en niet geschoten is altijd mis.
Ik verblijf permanent op mijn boot en sta op het punt om zonnepanelen met een mppt 100/30 aan te schaffen. Walstroom is hier 65 cent per tik dus ik denk dat ik wel wat besparen kan. Om de capaciteit van de panelen en nieuwe accu's in te schatten heb ik een lijstje met verbruikers gemaakt. Een van die verbruikers is de Legrand 2500va scheidingstrafo. Ik heb met mijn tuttifrutti Voltcraft Energy Check 3000 gemeten dat die trafo zowizo al 90 watt trekt, 24 uur per dag het hele jaar door, als er niets op aangesloten zit. Daarvoor krijg ik wel aardig wat warmte terug maar dat heb ik echt niet altijd nodig. Nu dacht ik, op momenten dat de zonnepanelen straks voldoende opbrengst hebben hoef ik niet aan de walstroom en gebruikt de trafo niets. Zou het mogelijk zijn om de walstroom automatisch in te schakelen met een relais oid als de accuspanning onder een kritische waarde komt en uitschakelen bij een veilige accuspanning?
Ik heb een Multiplus 24/3000/70 en een accu monitor BMV-501, ik heb een vermoeden dat deze apparaten een signaal naar een relais kunnen sturen. Of bestaat er misschien een ander apparaat met deze functie? Ik heb me in de materie verdiept maar ik kom er met mijn beperkte kennis van elektra niet uit. Of is het eigenlijk gewoon een stom plan? (die trafo heb ik overigens om galvanische corrosie te voorkomen)