Walstroom inschakelen met relais?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Walstroom inschakelen met relais?

Berichtdoor Buzz » 12 Mrt 2026, 10:16

Goeiedag allen
Altijd spannend om hier een vraag neer te leggen maar ik heb veel baat gehad bij de tips van de experts onder jullie en niet geschoten is altijd mis.
Ik verblijf permanent op mijn boot en sta op het punt om zonnepanelen met een mppt 100/30 aan te schaffen. Walstroom is hier 65 cent per tik dus ik denk dat ik wel wat besparen kan. Om de capaciteit van de panelen en nieuwe accu's in te schatten heb ik een lijstje met verbruikers gemaakt. Een van die verbruikers is de Legrand 2500va scheidingstrafo. Ik heb met mijn tuttifrutti Voltcraft Energy Check 3000 gemeten dat die trafo zowizo al 90 watt trekt, 24 uur per dag het hele jaar door, als er niets op aangesloten zit. Daarvoor krijg ik wel aardig wat warmte terug maar dat heb ik echt niet altijd nodig. Nu dacht ik, op momenten dat de zonnepanelen straks voldoende opbrengst hebben hoef ik niet aan de walstroom en gebruikt de trafo niets. Zou het mogelijk zijn om de walstroom automatisch in te schakelen met een relais oid als de accuspanning onder een kritische waarde komt en uitschakelen bij een veilige accuspanning?
Ik heb een Multiplus 24/3000/70 en een accu monitor BMV-501, ik heb een vermoeden dat deze apparaten een signaal naar een relais kunnen sturen. Of bestaat er misschien een ander apparaat met deze functie? Ik heb me in de materie verdiept maar ik kom er met mijn beperkte kennis van elektra niet uit. Of is het eigenlijk gewoon een stom plan? (die trafo heb ik overigens om galvanische corrosie te voorkomen)
Buzz

ligplaats: Krommenie
info:

Re: Walstroom inschakelen met relais?

Berichtdoor Sapper_Morton » 12 Mrt 2026, 16:22

Ik volg deze topic even..
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Berichtdoor aadbloem » 14 Mrt 2026, 16:32

Je kan een extern relais aansturen met een contact van de BMV-501. Het contact op de Victron BMV-501 (aangeduid als A1 en A2) is een
potentiaalvrij alarmrelaiscontact. Dit contact wordt gebruikt om een extern apparaat te schakelen wanneer er een accualarm is.
Alarmfunctie: Het contact kan worden ingesteld om te sluiten (of openen, afhankelijk van de configuratie) wanneer de accu een ingestelde kritieke status bereikt, zoals een te lage spanning (Low Voltage Alarm). Aansturing: U kunt met dit contact een zoemer, een lamp of een extern relais aansturen om u te waarschuwen dat de accu bijna leeg is.
Specificaties: Het contact kan maximaal 60V / 1A aan. Hiermee kan je bijvoorbeeld de walstroom aan/uit schakelen. De Multiplus zal dan ook de accu gaan laden en het "Alarm" zal weer wegvallen zodra de accu op peil is..
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Buzz » 14 Mrt 2026, 20:07

Dat biedt perspectief. Zou een enkelpolig relais voldoende zijn, als ik daarmee de fase-ingang van de scheidingstrafo onderbreek? Ik heb zowel 12v als 24v dc beschikbaar om een relais aan te sturen. Ik heb al even gezocht op het internet maar ik heb nog geen 230v 16A relais kunnen vinden die je met 12 of 24v en max 1A spoelstroom kunt bedienen. Heeft iemand een idee?
Buzz

info:

Berichtdoor heuvels » 14 Mrt 2026, 20:37

je kunt altijd een tweede kleine DC relais gebruiken om de 230 spoel van het grote AC relais aan te sturen... als je het niet met 1 relais af kunt. Geen charmante oplossing maar werkt wel.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Buzz » 14 Mrt 2026, 22:05

Lijkt me ook een aardige oplossing. Als het werkt en jaar of wat storingsvrij vind ik het prima.
Buzz

info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 15 Mrt 2026, 09:11

Er zijn plenty magneetschakelaars, dat is de naam die je zoekt, te koop die doen wat je wil. De naam relais is een
term die je meer in de "kleine" elektronica tegenkomt. Deze is een voorbeeld, met 2 stuks voor de nul en fase
ben je er al en kan je netjes op een rail monteren en met de hand bedienen als het nodig is.

Hager magneetschakelaar ERL218 https://www.elektroshop.nl/hager-magnee ... x-verbreek

Dit is maar een voorbeeld, als je op magneetschakelaar zoekt kom je er bergen tegen.

Succes.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor heuvels » 15 Mrt 2026, 10:15

In dit voorbeeld is de stuurspanning 12V AC, daar kun je niet zo maar 12V DC opzetten...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Sapper_Morton » 15 Mrt 2026, 10:27

heuvels schreef:In dit voorbeeld is de stuurspanning 12V AC, daar kun je niet zo maar 12V DC opzetten...

Ah, dat is zeker een dingetje. Heb ik overheen gelezen. Er zijn ook magneetschakelaars die wel een DC spoel hebben.
Is even zoeken maar ze zijn er, heb er in het verleden genoeg mee gewerkt in schakelkasten voor apparaat besturingen.

Deze bv. https://www.vekto.nl/relais-2xwissel-8a-12vdc
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor Buzz » 15 Mrt 2026, 16:08

Dank, dus ik moet zoeken naar een magneetschakelaar. Dan voor de zekerheid 2-polig, 2x 230v 16A dc met een spoel van bijvoorbeeld 12v dc, tot 1A.
Buzz

info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra