Generator en inboard motor op zelfde accu?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Generator en inboard motor op zelfde accu?

Berichtdoor pascall » 21 Dec 2025, 09:03

benE schreef:Wordt toch echt tijd om eens naar de oogarts te gaan. Zeker wanneer je ouder begint te worden. Want nergens in dit topic heb ik vraag gesteld over uberhaupt een motor kunnen starten, of het gebruik van een startmotor. De vraag hier ging toch echt alleen maar over 2 verschillende dynamo's op de zelfde accu. En nu haal je er weer zonnepanelen bij, die momenteel niet in dit verhaal voorkomen.

Wat Wolf1 bedoelt is,dat de parallel geschakelde zonnepanelen gezien kunnen worden als jouw tweede dynamo,en dat dit geen problemen geeft.
Omdat de hoogste bepaalt.

Precies maar dat snapt de topicstarter niet, die is meer gefixeerd op de persoon Wolf als op zijn correcte antwoorden. Jammer want hij zou hier geweldig veel van kunnen leren.
Het is niet altijd duidelijk wat Wolf bedoeld, is vaak een diep technische verhaal met soortgelijke termen, althans voor mij, maar vraag dan om meer verduidelijking..
Wolf is altijd bereid om die te geven.
Mvg

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 21 Dec 2025, 09:42

Even tot hier…. De alwetende….
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 21 Dec 2025, 12:06

tja allemaal moeilijk wij hadden dan wel 2 dynamos op een motor onafhankelijk van elkaar doormiddel van de velt schakelaars aan gebracht op het dashboard uit te schakelen deze waren 120 amp voor het laden van10x245 amp tja soms korte vaartijd en ze moesten wel vol als het kon tja passagiers scheepje dit stond allemaal op 24 volt dus je kon er een dynamo uitschakelen het motor gedeelte was geheel apart .
zaten geen verdere regelaars tussen dan wat op de dynamo zat ,,de aggregaat werd bij ons gestart vanaf de motor start accu's 2x 145 ,ook 24 volt dat voor de 220volt als het moest en onverhoopt moest konden we de accu's via de aggregaat en een gewone gelijkrichter /acculader laden dit heeft een dikke 14 jaar zo gedraaid zonder een probleem aangelegd toen door hulp van Turkstra in Sneek en de Daf die vertelde hoe het moest .
maar ja hoe het nu allemaal kan en moet geen verstand van maar ik hoor zo ook wel om mij heen dat mensen het vaak heel ingewikkeld kunnen maken de meesten gaan uit van hun ervaring met 220 volt .
maar goed iedereen moet doen wat hij zelf wil en soms met wat hulp van anderen .
en wat ik hier zeg zal wel weer allemaal niet kloppen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 21 Dec 2025, 18:02

kajoe schreef:tja allemaal moeilijk wij hadden dan wel 2 dynamos op een motor onafhankelijk van elkaar doormiddel van de velt schakelaars aan gebracht op het dashboard uit te schakelen deze waren 120 amp voor het laden van10x245 amp tja soms korte vaartijd en ze moesten wel vol als het kon tja passagiers scheepje dit stond allemaal op 24 volt dus je kon er een dynamo uitschakelen het motor gedeelte was geheel apart .
zaten geen verdere regelaars tussen dan wat op de dynamo zat ,,de aggregaat werd bij ons gestart vanaf de motor start accu's 2x 145 ,ook 24 volt dat voor de 220volt als het moest en onverhoopt moest konden we de accu's via de aggregaat en een gewone gelijkrichter /acculader laden dit heeft een dikke 14 jaar zo gedraaid zonder een probleem aangelegd toen door hulp van Turkstra in Sneek en de Daf die vertelde hoe het moest .
maar ja hoe het nu allemaal kan en moet geen verstand van maar ik hoor zo ook wel om mij heen dat mensen het vaak heel ingewikkeld kunnen maken de meesten gaan uit van hun ervaring met 220 volt .
maar goed iedereen moet doen wat hij zelf wil en soms met wat hulp van anderen .
en wat ik hier zeg zal wel weer allemaal niet kloppen .

Bedankt voor je reactie! Dat je handmatig dynamo's in/uit schakeld, geeft al wel aan dat zowel de AI als wat ik elders te horen kreeg, klopt. En gezien de leeftijd van m'n motor en electra opstelling, denk ik zo dat jou "14 jaar draaiende opstelling", moderner/luxer was dan wat er in mijn bootje zit.

benE schreef:Wat Wolf1 bedoelt is,dat de parallel geschakelde zonnepanelen gezien kunnen worden als jouw tweede dynamo,en dat dit geen problemen geeft.
Omdat de hoogste bepaalt.

Zo simpel is die vergelijking helaas niet. Een solar charger, heeft electronica erin zitten die van alles controleerd en detecteerd. Een solar charger zal z'n output voltage, slim aanpassen. De (erg oude) dynamo van de boot, zal geen electronica hebben om voltages te lezen en er in een nuttige wijze op te reageren. Deze dynamo is ook nooit bedoelt om met andere "laad apparatuur" samen te werken. Dat gaat voor korte tijd vast wel goed, maar op den duur... En er zit een zelfde verhaal aan de Diesel generator. Die heeft maar een erg kleine 12v accu lader output. En die zal ook heel erg dom zijn. (vermoed een vergelijkbaar systeem dat je ook op zitmaaiers vind) Bij langdurig samen gebruik (het laden, NIET alleen maar het starten) zal de onderdelen beschadigen. Zie ook het praktijk voorbeeld verhaal van Kajoe.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor benE » 21 Dec 2025, 18:05

Ok,ook goed.
Maar als jouw erg oude dynamo een bepaalde spanning van de accu ziet,zal deze toch echt gaan terug regelen.
En het interesseert die dynamo niks waar die hoge spanning in de accu vandaan komt.
benE

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 21 Dec 2025, 18:35

Zo simpel is die vergelijking helaas niet. Een solar charger, heeft electronica erin zitten die van alles controleerd en detecteerd. Een solar charger zal z'n output voltage, slim aanpassen. De (erg oude) dynamo van de boot, zal geen electronica hebben om voltages te lezen en er in een nuttige wijze op te reageren. Deze dynamo is ook nooit bedoelt om met andere "laad apparatuur" samen te werken. Dat gaat voor korte tijd vast wel goed, maar op den duur... En er zit een zelfde verhaal aan de Diesel generator. Die heeft maar een erg kleine 12v accu lader output. En die zal ook heel erg dom zijn. (vermoed een vergelijkbaar systeem dat je ook op zitmaaiers vind) Bij langdurig samen gebruik (het laden, NIET alleen maar het starten) zal de onderdelen beschadigen. Zie ook het praktijk voorbeeld verhaal van Kajoe.

Ik geef het op, succes!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 21 Dec 2025, 18:45

Maak je niet druk, de originele dynamo op een 636 was een DC systeem en is dus allang vervangen, werd tdt. gedaan met een Bosch K1 afhankelijk van het tijdstip van vervanging was dat een mechanische externe regelaar, of de tot op heden nog steeds toegepaste elektronische interne borstelhouder regelaar. Het zou allemaal heei simpel zijn met een foto, maar dat gaat niet gebeuren we zouden allemaal verschrikkelijk schrikken van de bende, en daardoor inzien deze is niet meer te helpen !
Het probleem ligt geheel bij de knoeier zelf, zijn uiteindelijk oordeel is niet gebaseerd op kennis, maar op de indruk die op hem gemaakt word.
Uitleggen help ook niet, hij krijgt een uitkering van wege zijn rug, maar als die morgen over was had hij nog geen werk, dus of zijn hoofd wel in orde is, betwijfel ik sterk!
Gr Dr. Wolf1

Ps. in antwoord op een eerdere door de knoeier gedane suggestie wat betreft de kwaliteit van mijn ogen, m'n collega's houden er oog op !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 21 Dec 2025, 20:15

Ik moet steeds maar aan onderstaande afbeelding denken, populair in de IT wereld, over creatieve ontwerpen en oplossingen...

Afbeelding
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Beemer » 21 Dec 2025, 21:37

Uit het boekwerk "Bosch Technische leergang - Dynamo’s", Hoofdstuk 6.2 het onderstaande:

Het parallel schakelen van driefasendynamo's
Driefasendynamo's met dezelfde spanning kunnen zonder meer parallel worden geschakeld. Bijzondere maatregelen voor het synchroon lopen zijn niet noodzakelijk. Door de werking van de gelijkrichter kan er geen vereffeningsstroom tussen de beide parallel geschakelde dynamo's vloeien. en een ongelijke dynamobe- lasting heeft door het ontbreken van een collector geen ongelijke slijtage ten gevolge.

Voor allen in de fase van "ik meen dat", "ik denk dat" en andere knoeiers , etc, etc. beslist interessante literatuur: "Bosch Technische leergang - Dynamo’s".
Effe googlen.
Afbeelding
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 21 Dec 2025, 22:15

Beemer schreef:Uit het boekwerk "Bosch Technische leergang - Dynamo’s", Hoofdstuk 6.2 het onderstaande:

Het parallel schakelen van driefasendynamo's
Driefasendynamo's met dezelfde spanning kunnen zonder meer parallel worden geschakeld. Bijzondere maatregelen voor het synchroon lopen zijn niet noodzakelijk. Door de werking van de gelijkrichter kan er geen vereffeningsstroom tussen de beide parallel geschakelde dynamo's vloeien. en een ongelijke dynamobe- lasting heeft door het ontbreken van een collector geen ongelijke slijtage ten gevolge.

Voor allen in de fase van "ik meen dat", "ik denk dat" en andere knoeiers , etc, etc. beslist interessante literatuur: "Bosch Technische leergang - Dynamo’s".
Effe googlen.

Deze dubbele stroom heeft dus ook geen nadelige effecten op de AVR van de dynamo?

Zit ik nog wel met het accu laad systeem van de generator zelf. Wat daar in/achter zit, is waarschijnlijk net even anders...
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra