kajoe schreef:tja allemaal moeilijk wij hadden dan wel 2 dynamos op een motor onafhankelijk van elkaar doormiddel van de velt schakelaars aan gebracht op het dashboard uit te schakelen deze waren 120 amp voor het laden van10x245 amp tja soms korte vaartijd en ze moesten wel vol als het kon tja passagiers scheepje dit stond allemaal op 24 volt dus je kon er een dynamo uitschakelen het motor gedeelte was geheel apart .
zaten geen verdere regelaars tussen dan wat op de dynamo zat ,,de aggregaat werd bij ons gestart vanaf de motor start accu's 2x 145 ,ook 24 volt dat voor de 220volt als het moest en onverhoopt moest konden we de accu's via de aggregaat en een gewone gelijkrichter /acculader laden dit heeft een dikke 14 jaar zo gedraaid zonder een probleem aangelegd toen door hulp van Turkstra in Sneek en de Daf die vertelde hoe het moest .
maar ja hoe het nu allemaal kan en moet geen verstand van maar ik hoor zo ook wel om mij heen dat mensen het vaak heel ingewikkeld kunnen maken de meesten gaan uit van hun ervaring met 220 volt .
maar goed iedereen moet doen wat hij zelf wil en soms met wat hulp van anderen .
en wat ik hier zeg zal wel weer allemaal niet kloppen .
Bedankt voor je reactie! Dat je handmatig dynamo's in/uit schakeld, geeft al wel aan dat zowel de AI als wat ik elders te horen kreeg, klopt. En gezien de leeftijd van m'n motor en electra opstelling, denk ik zo dat jou "14 jaar draaiende opstelling", moderner/luxer was dan wat er in mijn bootje zit.
benE schreef:Wat Wolf1 bedoelt is,dat de parallel geschakelde zonnepanelen gezien kunnen worden als jouw tweede dynamo,en dat dit geen problemen geeft.
Omdat de hoogste bepaalt.
Zo simpel is die vergelijking helaas niet. Een solar charger, heeft electronica erin zitten die van alles controleerd en detecteerd. Een solar charger zal z'n output voltage, slim aanpassen. De (erg oude) dynamo van de boot, zal geen electronica hebben om voltages te lezen en er in een nuttige wijze op te reageren. Deze dynamo is ook nooit bedoelt om met andere "laad apparatuur" samen te werken. Dat gaat voor korte tijd vast wel goed, maar op den duur... En er zit een zelfde verhaal aan de Diesel generator. Die heeft maar een erg kleine 12v accu lader output. En die zal ook heel erg dom zijn. (vermoed een vergelijkbaar systeem dat je ook op zitmaaiers vind) Bij langdurig samen gebruik (het laden, NIET alleen maar het starten) zal de onderdelen beschadigen. Zie ook het praktijk voorbeeld verhaal van Kajoe.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.