Generator en inboard motor op zelfde accu?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Generator en inboard motor op zelfde accu?

Berichtdoor Wolf1 » 19 Dec 2025, 22:05

Budget-DIY schreef:Omdat de kosten van een 1-accu-opstelling niet in m'n budget passen, ga ik het bij 2 afzonderlijke start accu's houden. Gewoon af en toe eens met de voltmeter in de accu's prikken, en waar nodig, beetje opladen.

Typisch weer een antwoord van jou, vanwege mijn beperkt budget ga ik ipv 1 accu naar 2 accu's ?
Het verhaal van Arjen9/Musk is niet alleen buitengewoon warrig en onzinnig, ook niet waar, de regelaar van een dynamo spanningsregelaar wordt gevoed door zijn eigen velddiodes en regelt het veld aan de hand van de accu spanning.
Bij parallel schakeling wordt de laadspanning bepaald door de regelaar met de hoogste spanning, dus alle andere. regelen hierdoor terug !
Met je zonnepanelen parallel aan je OM dynamo heb ik je nog nooit gehoord, leg mij nu even uit wat er dan anders is ?
Situaties met meerdere motoren gelijktijdig starten wordt bepaald door de max startstroom van de accu, zijn ook situaties die niet voorkomen, heb verder geen zin om alle onzin te weerleggen !
Zou een cursusje stroom aan boord niet iets voor je zijn, ga je misschien ook nog eens iets van de aarde aan boord begrijpen, zit nog te wachten op het adres van je kliko''s
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 20 Dec 2025, 05:11

Wolf1 schreef:Typisch weer een antwoord van jou, vanwege mijn beperkt budget ga ik ipv 1 accu naar 2 accu's ?
Het verhaal van Arjen9/Musk is niet alleen buitengewoon warrig en onzinnig, ook niet waar, de regelaar van een dynamo spanningsregelaar wordt gevoed door zijn eigen velddiodes en regelt het veld aan de hand van de accu spanning.
Bij parallel schakeling wordt de laadspanning bepaald door de regelaar met de hoogste spanning, dus alle andere. regelen hierdoor terug !
Met je zonnepanelen parallel aan je OM dynamo heb ik je nog nooit gehoord, leg mij nu even uit wat er dan anders is ?
Situaties met meerdere motoren gelijktijdig starten wordt bepaald door de max startstroom van de accu, zijn ook situaties die niet voorkomen, heb verder geen zin om alle onzin te weerleggen !
Zou een cursusje stroom aan boord niet iets voor je zijn, ga je misschien ook nog eens iets van de aarde aan boord begrijpen, zit nog te wachten op het adres van je kliko''s

Ach kijk die arme man toch. Het is gewoon zielig. Heeftie nog zulke grote brilglazen, alsnog kan het schaapje niet lezen.

-De huidige opstelling is 2 accu's, dus ja, onderdelen kopen om maar 1 accu te hoeven gebruiken, kost geld.
-Zonnepanelen zitten niet aangesloten op de start/motor accu's, maar op de huishoud accu. Top onderzoek gedaan, echt. Dikke duim omhoog daar.
-Nergens vraag ik over gelijktijdig starten. Wel over gelijktijdig draaiend hebben. Dus geen idee waarom je zo iets uit je toetsenbord laat komen.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor Wolf1 » 20 Dec 2025, 11:23

Budget-DIY schreef:De huidige opstelling is 2 accu's, dus ja, onderdelen kopen om maar 1 accu te hoeven gebruiken, kost geld.
-Zonnepanelen zitten niet aangesloten op de start/motor accu's, maar op de huishoud accu. Top onderzoek gedaan, echt. Dikke duim omhoog daar.
-Nergens vraag ik over gelijktijdig starten. Wel over gelijktijdig draaiend hebben. Dus geen idee waarom je zo iets uit je toetsenbord laat komen.

Kan je, je beperkte hersen capaciteit niet kwalijk nemen, gaf aan dat accu's vaak parallel door zonnepanelen en een dynamo zonder extra kosten, probleemloos worden geladen, een startmotor veranderd daar niets aan, is alleen een kortstondige groot verbruiker !
Heb vanaf je verschijning op deze site, geprobeerd je duidelijk te maken, dat je, je beperkte budget aan de verkeerde dingen uitgeeft.
Door na te denken, tot veel bewonderenswaardige resultaten kan komen, laten velen op deze site zien, het geen bij jou niet het geval is.
Je aardlekschakelaars in de vuilnisbak en persoonlijke veiligheid is onzin, het spijt me voor je, maar blijf forumleden voor deze idiote onzin beschermen !
Je project is gedoemd te mislukken, wordt nooit genieten, maar blijft alleen ellende, blijf ons op de hoogte houden, we gaan het mee maken, sterkte !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 20 Dec 2025, 16:18

chaea schreef: Jouw manier van werken is niet de meest gangbare manier, denk dat elke forumbezoeker dit ook wel doorheeft. Maar maakt dit uit?
Neen, het is jouw boot en jij doet er iets mee waar jezelf kennelijk tevreden mee bent, en daar gaat het om.
Zolang je dit op je eigen boot doet is dit prima, uiteraard moet jezelf wel beseffen dat je manier niet de juiste is en dat meelezers beseffen dat je verhalen geen adviezen zijn. M.i gewoon blijven posten, ben benieuwd naar je verdere " vindingrijkheid"

Renegade Schreef: Laten we dat vooral waarderen en vasthouden.
Want iedereen beslist naar eigen inzicht wat de mogelijkheden zijn die hen bied, dat hoofdzakelijk te maken heeft met het beschikbare budget.
Dat ik er andere gedachten over heb, is niet opportuun.
Het is zijn boot.
Leerzaam niet, en dan in de zin van het anders gaan doen, maar wel ontzettend leuk om te lezen hoe sommigen bv rijkelijk de kitspuit hanteren.
Brengt i.i.g. veel sjeu in een éénheidsworst.
Dus DIY, ga a.u.b. zo door.Het is jou boot immers.

Hebben jullie er ook over nagedacht, dat jullie hier mede aan bij moeten dragen om het mogelijk te maken, dat een zogenaamde lichamelijk beperkte, met een daarbij behorende uitkering zo kan werken ?
Zou een passende baan met salaris en hard werken en sparen (zoals wij het allemaal doen)
Niet veel sympathieker over komen ? Zo gaat het namelijk in elke haven ! En de haven waar ik lig, liggen geen aardlekschakelaars in de vuilbak !
Gr. van een in het geheel niet zielige, maar daarentegen zeer gelukkig en steenrijk voelende, oude man.
Heb namelijk het afgelopen jaar 1800 kM. gevaren.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 20 Dec 2025, 19:39

Wolf1 schreef:accu's vaak parallel door zonnepanelen en een dynamo zonder extra kosten, probleemloos worden geladen, een startmotor veranderd daar niets aan, is alleen een kortstondige groot verbruiker !

Wordt toch echt tijd om eens naar de oogarts te gaan. Zeker wanneer je ouder begint te worden. Want nergens in dit topic heb ik vraag gesteld over uberhaupt een motor kunnen starten, of het gebruik van een startmotor. De vraag hier ging toch echt alleen maar over 2 verschillende dynamo's op de zelfde accu. En nu haal je er weer zonnepanelen bij, die momenteel niet in dit verhaal voorkomen.
Wolf1 schreef:wordt nooit genieten

Elke dag dat ik een uurtje aan m'n boot kan knutselen, of iets voor m'n boot probeer te maken, is genieten.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Wolf1 » 20 Dec 2025, 20:05

Het zijn allemaal antwoorden, waarmee je blijk geeft er niets van te snappen !
Maar als je er van geniet succes,
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 20 Dec 2025, 20:26

Wolf1 schreef:Het zijn allemaal antwoorden, waarmee je blijk geeft er niets van te snappen !
Maar als je er van geniet succes,

Rond.

Dat is ook een antwoord. Maar dat is een antwoord op een vraag die niet gesteld is. En dat is waar jij nogal last van lijkt te hebben. Sterkte met je oogarts bezoek!
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor heuvels » 20 Dec 2025, 20:50

Er bestaat ook nog zo iets als een PB op dit forum. Bij uitstek geschikt voor dit soort berichten...
De vaste forumleden kennen hun pappenheimers wel, maar wat moeten argeloze bezoekers wel niet denken wat een ballentent dit is.

(ik bedoel niemand persoonlijk)
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor chaea » 20 Dec 2025, 21:23

Wolf; Hebben jullie er ook over nagedacht, dat jullie hier mede aan bij moeten dragen om het mogelijk te maken, dat een zogenaamde lichamelijk beperkte, met een daarbij behorende uitkering zo kan werken ?

Joh ik maak mij niet druk om zijn boot, zolang het zijn eigen project is en hij niemand ermee gaat schaden prima toch.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor benE » 21 Dec 2025, 08:47

Wordt toch echt tijd om eens naar de oogarts te gaan. Zeker wanneer je ouder begint te worden. Want nergens in dit topic heb ik vraag gesteld over uberhaupt een motor kunnen starten, of het gebruik van een startmotor. De vraag hier ging toch echt alleen maar over 2 verschillende dynamo's op de zelfde accu. En nu haal je er weer zonnepanelen bij, die momenteel niet in dit verhaal voorkomen.

Wat Wolf1 bedoelt is,dat de parallel geschakelde zonnepanelen gezien kunnen worden als jouw tweede dynamo,en dat dit geen problemen geeft.
Omdat de hoogste bepaalt.
benE

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra