Generator en inboard motor op zelfde accu?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Generator en inboard motor op zelfde accu?

Berichtdoor quichot » 22 Dec 2025, 14:20

Een generator is nou typisch zo'n hulpmiddel voor wanneer andere systemen uitvallen. Ik zou alleen daarom al de generator geheel los van de rest houden (wat bij mij aan boord ook het geval is).
Stel de startaccu van de hoofdmotor begeeft het, of blijkt leeg te zijn. Ergens onderweg. Dan heb je met die lege accu ook niks aan je generator. Heeft die een eigen startaccu dan kun je daarmee een acculader voeden om je motor weer aan de praat te krijgen. Zoveel kost zon klein redtopje toch niet? Want meer dan 40Ah heb je daar niet voor nodig.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Beemer » 22 Dec 2025, 14:36

quichot schreef:......... Zoveel kost zon klein redtopje toch niet? Want meer dan 40Ah heb je daar niet voor nodig.

Nou met zo'n 200 euro ook niet goedkoop :D :D
Maar, ..... bij mij staat 1 redtop al 12 jaar in mijn boot voor het starten van BEIDE motoren. Ha, ha, niet tegelijkertijd :lol: :lol:
Dus per saldo dus een goede en relatief voordelige stroombron.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 22 Dec 2025, 14:48

Beemer schreef:Maar, ..... bij mij staat 1 redtop al 12 jaar in mijn boot voor het starten van BEIDE motoren. Ha, ha, niet tegelijkertijd :lol: :lol:
Dus per saldo dus een goede en relatief voordelige stroombron.

Tuurlijk kan dat, maar als die het onderweg op enig moment niet meer trekt, dan heb je aan je generator als redmiddel ook niks. Tenzij je daarnaast ook nog een huishoudset hebt, dan kun je je aardig redden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Wolf1 » 22 Dec 2025, 14:59

Het stopt vanzelf, als de situatie waarin hij leeft waar is ?
Dan wordt die op deze manier alleen maar slechter, zal misschien nog even duren maar blijft zo niet doorgaan, en dan ineens horen of zien we niets meer van onze "Budget-DIY
"
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 22 Dec 2025, 15:08

quichot schreef:Tuurlijk kan dat, maar als die het onderweg op enig moment niet meer trekt, dan heb je aan je generator als redmiddel ook niks. Tenzij je daarnaast ook nog een huishoudset hebt, dan kun je je aardig redden.

Ha Guido, Begrijp beslist het risico waarop je doelt.

Maar ingeval mijn Redtop plots de geest geeft, kan ik:
1. met het omdraaien van 1 goed bereikbare schakelaar de huishoudset aan de startaccu koppelen.
2. met startkabels (is wel geklooi) nog mijn 24v boeg-hekset gebruiken
3. als laatste de generator elektrisch starten (in noodgeval zelfs met startkoord, maar dit moet je niet willen :lol: :lol: :lol:) ps Generator zat in de boot, nog nooit gebruikt.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 22 Dec 2025, 16:38

henkvd schreef:Ik zou toch iets meer raad aannemen van Wolf dan alles in de wind slaan wat je nu doet, maar je komt er vanzelf wel achter, duurt alleen nog ff.

Niet alleen van Wolf maar nu ook van Eagle

Dit is een typisch geval "always against the current" en gaat echt niet veranderen of toegeven, dit model mens lost een "probleem" op met weer een ander raar idee etc etc.
Daarom laat lekker lullen en aankloten, het is zijn boot of anders gezegd bijeengeknutseld drijfobject waar hijzelf trots op is.

Geeft iig wat reuring en amusant leesvoer
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Vorige

Terug naar Scheepselektra