Walstroom, omvormer/lader, stroom aan boord en nu de aarding

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Walstroom, omvormer/lader, stroom aan boord en nu de aar

Berichtdoor Franc » 26 Nov 2025, 11:24

Dankje Wolf voor je uitgebreide uitleg! Ik moet het nog even op me laten inwerken om het echt goed te begrijpen, maar 1 ding wat ik er uit opmaak, is dat je dus moet controleren of de walaansluiting wel netjes de aarde aan 0 heeft.
Je gaat er met zo'n blauwe stekker altijd vanuit dat het klopt, omdat je die niet om kunt draaien, maar zoals je inderdaad wel vaker hoort en leest: je kunt die aansluitingen in havens niet 100% vertrouwen.

Alleen, wat moet je als je meet dat niet de 0 maar de fase aan aarde zit?

En wat ik me dan afvraag is: waarom zou je de aarde van de wal uberhaupt gebruiken?
In mijn geval komt de walstroom binnen via de inverter/lader en alle contactdozen aan boord komen uit dat ding. Die heeft netjes aarde aan 0 (heb ik gechecked), dus dan heb je toch feitelijk dezelfde situatie als een scheidingstrafo voor wat betreft de aarde (nl. de walaarde niet aansluiten en vanaf de inverter de randaarde aan naar de romp). Is de inverter zo niet feitelijk een scheidingstrafo?
Franc

ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 9m50
genaamd de "Frami II"

Berichtdoor Wolf1 » 26 Nov 2025, 11:48

Franc schreef:Dankje Wolf voor je uitgebreide uitleg! Ik moet het nog even op me laten inwerken om het echt goed te begrijpen, maar 1 ding wat ik er uit opmaak, is dat je dus moet controleren of de walaansluiting wel netjes de aarde aan 0 heeft.
Je gaat er met zo'n blauwe stekker altijd vanuit dat het klopt, omdat je die niet om kunt draaien, maar zoals je inderdaad wel vaker hoort en leest: je kunt die aansluitingen in havens niet 100% vertrouwen.

En wat ik me dan afvraag is: waarom ou je de aarde van de wal uberhaupt gebruiken?
In mijn geval komt de walstroom binnen via de inverter/lader en alle contactdozen aan boord komen uit dat ding. Die heeft netjes aarde aan 0 (heb ik gechecked), dus dan heb je toch fetielijk dezelfde situatie als een scheidingstrafo voor wat betreft de aarde (nl. de walaarde niet aansluiten en vanaf de inverter de randaarde aan naar de romp). Is de inverter zo niet feitelijk een scheidingstrafo?

Je begrijpt mijn schuko verhaal niet ! Afbeelding
Vraag 1 Warneer je constateert dat het aan de wal niet goed zit kan je dat oplossen met het gebruik van 2 verloopkabeltjes
Schuko-C-norm/C-norm-Schuko
Vraag 2 De NEN 1010 eist die aarde van de wal, voor de in jouw situatie gebruikte lader in de omvormer !
Met een scheidingstrafo, verplaats je de bron van de wal naar je schip,
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 26 Nov 2025, 12:23

Franc schreef: is dat je dus moet controleren of de walaansluiting wel netjes de aarde aan 0 heeft.

Aarde aan nul?
Hallo Willie Wortel ,wil jij wel eens met je vingers van het stroom afblijven?
Want zo gebeuren er ongelukken.

Om het lampje te laten branden heb je A een fase nodig(aanvoer),en B een nuldraad(retour).
Geen nul ,geen licht ,geen fase ,ook geen licht.
De aarde staat buiten het cirquit van fase en nul.
De aarde is ervoor om "iets te aarden" bv de kast cq ombouw van je wasmasjien ,mocht deze door omstandigheden onder spanning komen te staan.
Dan "vloeit" de spanning naar de aarde,en sluit je de zaak kort.

Als de zaak goed aangesloten is op wal ,zul je nooit een fase of nul op de aarde aansluiting vinden.
Indien wel,is daar een "knoeier" bezig geweest,dan meet je niks ,want dan ligt op de wal de "aardlekschakelaar eruit, en heb je maar één ding te doen ,en dat is stekker NIET in de walstroomkast te gaan steken.
En wat ik me dan afvraag is: waarom zou je de aarde van de wal uberhaupt gebruiken?

Als je die gedachten bij voorbaat al hebt,waarom ga je dan zelf "knutselen" i.p.v. er een vakman bij te gaan halen?

Fase=bruine draad(aanvoer stroom)
Nul=blauwe draad.(retour stroom)
Aarde=geel/groene draad. (spreekt voor zich, "aan de aarde")
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 26 Nov 2025, 12:44

Renegade, slechte dag vandaag ?
Je aangeboren vriendelijkheid heeft weer een ongekend diepte punt bereikt !
Frank doet zijn best en ik probeer hem te helpen omdat ik de "aarde aan boord" best een belangrijk onderwerp vind waar nog heel veel misverstanden over bestaan, vooral over de risico's bij het gebruik van verloop kabeltjes met het Nederlandse stekker systeem.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Franc » 26 Nov 2025, 12:55

Wolf1 schreef:Vraag 1 Warneer je constateert dat het aan de wal niet goed zit kan je dat oplossen met het gebruik van 2 verloopkabeltjes
Schuko-C-norm/C-norm-Schuko
Vraag 2 De NEN 1010 eist die aarde van de wal, voor de in jouw situatie gebruikte lader in de omvormer !
Met een scheidingstrafo, verplaats je de bron van de wal naar je schip,[/size][/i][/color]

Vraag 1
Ik begrijp misschien inderdaad niet helemaal wat je met het Shuko verhaal wilt zeggen... Die kun je omdraaien waardoor fase-nul een 50/50 kans wordt :-) tenzij het er zo 1 met een aardpin is.
Maar ik ga uit van een walaansluiting met de blauwe CEE stekker die je niet kunt omdraaien. Daarmee sluit ik ook mijn (Ratio) walstroominvoer aan.
Een eventueel verloop waar je het over hebt zou dan fase en nul om moeten draaien zodat de fase van de wal mijn nul word en de nul mijn fase. Bedoel je dat? Het plaatje maak het niet duidelijk :-) daarop zie ik 2 contrastekkers.

Vraag 2
Okee, dus de aarde van de wal is feitelijk alleen bedoeld voor het laadgedeelte van de inverter zelf. Want alles erachter maakt gebruik van de spanning en aarde die dat ding heeft 'gegenereerd'.
Ik vroeg het me alleen af, omdat op het moment dat je loskoppelt van de wal de aarde toch ook weg valt. Maar op dat moment werkt het laadgedeelte van de inverter natuurlijk ook niet meer en dan vervalt dus ook de eis da dat ding aan aarde moet zitten (want hij heeft geen verbinding meer met het AC-net).
Duidelijk.

Wat betreft de reactie van Renegade...tsja. Ik heb hier ook echt wel wat over gelezen en volgens mij wordt de randaarde toch echt bij de 'bron' gecreeerd door een pin in de grond te slaan en wordt de 0 hierop aangesloten. Dat moet je dus kunnen meten op je stopcontact. We hadden het er daarom in die context over.
Overigens mag je wat mij betreft best iets vriendelijker reageren. Ik probeer het te doorgronden voordat ik fouten maak aan boord.
En sorry als ik me soms wat dom of verkeerd uitdruk, maar ik ben geen klein kind.
Laatst gewijzigd door Franc op 26 Nov 2025, 13:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
Franc

genaamd de "Frami II"

Berichtdoor Amersfow » 26 Nov 2025, 13:22

AC is best wel een complex dingetje. Het is dus niet een + en - (waarbij de elektronen van - naar + gaan omdat er een potentiaal verschil is). Maarliefst 50x per seconde veranderd de richting van de stroom, en is zelfs 50-x per seconde nul. Huis tuin en keuken apparaatjes kunnen daar prima mee weg, maar een zware elektromotor wil toch graag een meer constante aanvoer van stroom. Daarom kunnen die 3 wisselstromen gebruiken(fasen), die elke op een ander moment door de nul gaan. Daarom lijkt dat een beetje meer op een constante spanning. Ik vind het fascinerend.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 26 Nov 2025, 14:08

Franc schreef:Wat betreft de reactie van Renegade...tsja. Ik heb hier ook echt wel wat over gelezen en volgens mij wordt de randaarde toch echt bij de 'bron' gecreeerd door een pin in de grond te slaan en wordt de 0 hierop aangesloten. Dat moet je dus kunnen meten op je stopcontact. We hadden het er daarom in die context over.
Overigens mag je wat mij betreft best iets vriendelijker reageren. Ik probeer het te doorgronden voordat ik fouten maak aan boord.
En sorry als ik me soms wat dom of verkeerd uitdruk, maar ik ben geen klein kind.

Theorie theorie,en als daar een fout in staat of jij interpreteert het verkeerd?
Maar als jij ooit je boot gaat verkopen ,vermeld er dan even bij ,dat de electra door een "amateur" is aangelegd.
Kan een nieuwe eigenaar er rekening mee houden.
Spanning en gas ,als je daar niet in geschoold bent ,moet je daar met je vingers vanaf blijven.
Dat schrijf ik niet uit dommigheid ,maar om je te behoeden voor de gevaren die daaraan kleven.
Je kunt beter iemand daarvoor inhuren ,dan één keer te lang onder verkeerde spanning staan,want dan hoeft het niet meer.
Die mensen die dat beoefenen , hebben er ook veel over gelezen,maar hebben daarna een "proeve van vakbekwaamheid" afgelegd.
Maar goed ,ik hou wel op.
Want ik ben "te onvriendelijk".
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 26 Nov 2025, 14:30

Ha goeie, hier kon in 1986 een botenbouwer nog mee wegkomen voor een bootje van ~68 kEur: https://bestevaart.nl/ArtikelMotorboot.pdf ; geen gasbun, eventuele gaslekkage komt in de kuip terecht en die gaat dan door de loosgaten wel naar buiten :D

Die boot had oorspronkelijk een open kuip, maar het hemelwater loopt naar een opvangbak waar een vlotterpompje in staat. Knap pompje dat het ook aangaat als die gas constateert en dat dan overboord pompt. Ik ga toch maar een degelijke gasbun in plaats daarvan.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 26 Nov 2025, 14:55

Het is nog steeds net zo moeilijk als een aanhanger aan je auto knopen, het gaat beter maar het is toch iedere keer weer een verrassing
als alles keurig werkt zodra je de stekker van de aanhanger er aan prikt.
Al gaan we de laatste jaren er wel mee vooruit. kennelijk is het geknoei van HH daar een stuk minder in geworden.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Franc » 26 Nov 2025, 14:56

Wolf1 schreef:Denk dat je heel veel over het hoofd ziet, en vooral wat ik heb geschreven !
Het verhaal dat de aarde bij de bron aan de 0 zit, en dat bij gebruik van schukostekkers de fase en de 0 omgedraaid kunnen worden, waardoor de fase aan je boot komt. (Kom je vanzelf achter als je vanuit het water je zwemtrap beet pakt)
Als je, je boot maar als installatie ziet, met een vaste aansluiting, komt het goed !
Heb met bovenstaande reden een speciale C-form stekker gemaakt ter controle, zal nog wel eens een fotootje opzoeken.
Je zou ook kunnen bellen.

Dit probeer ik me ook nog steeds voor te stellen: stel dat inderdaad fase en nul zijn omgekeerd aan de wal...dan komen ze omgekeerd op de inverter binnen, maar aarde is nog steeds aarde.
Ga je er dan vanuit dat ook de uitgang van de inverter (in bypass-mode, want aangesloten aan de wal) omgekeerd zal zijn en dus de fase aan aarde zit en dus aan het schip?
De aarde in en uit van de inverter zijn nl. hetzelfde via het chassis...dan zouden op dat moment zowel de nul als de fase aan aarde zitten....
Franc

genaamd de "Frami II"

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra