Walstroom, omvormer/lader, stroom aan boord en nu de aarding

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Walstroom, omvormer/lader, stroom aan boord en nu de aarding

Berichtdoor Franc » 21 Nov 2025, 11:01

Hallo,

Een onderwerp wat uiteraard vaak voorkomt, veel over gelezen en toch nu het moment van aansluiten daar komt toch de twijfel: doe ik het goed wat betreft aarding.

Even de schets:
- Walstroom 230Vac komt binnen via een ratio stekker met een dikke gele kabel. Eindigt in een kastje met 16A zekering en aardlekschakelaar.
- Omvormer heeft AC in en AC uit. Deze in- en uitgangen hebben uiteraard een fase en nul en een 'randaarde' noem ik het maar even. En uiteraard ook een accu via de accu + en - ingang.
- Dan naar een kastje met dit keer 2 groepen, dus 2x 16A zekering en aardlekschakelaar (heeft overigens ook een kWh tellertje - grappig).

Logisch zou zijn: netjes alle 3 de draden vanuit het binnenkomende kastje aansluiten op de ingang van de omvormer (nul, fase, randaarde) en het 2-groepen-kastje op de uitgang (nul, fase, randaarde).
So far so good.

Maar de omvormer heeft een apart aansluitpunt voor DC-ground (hij wordt gemonteerd op een houten plaat - dus geisoleerd van de romp).
Wat doe ik hier nu mee? Want zo te zien zijn beide 'randaardes' en dit DC-ground punt verbonden via het stalen chassis van de omvormer.
(Ik zet er zo een multimeter op; dan weet ik het zeker.)

Gaat deze aan de romp van het schip?
Zo ja: gaat dit dan wel goed, omdat de min van mijn accu's aan de romp van het schip liggen. Is dat uberhaupt handig of kan ik dat beter anders doen?
Er staan nu 2 loodaccu's in en die gaan vervangen worden door een LiFePO en dan zou ik dat gelijk kunnen veranderen.

Ik lees ook veel over een zwevend netwerk aan boord, maar hoe doe je dat en is dat uberhaupt een optie bij een gecombineerde omvormer lader?
Franc

ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 9m50
genaamd de "Frami II"

Re: Walstroom, omvormer/lader, stroom aan boord en nu de aar

Berichtdoor Franc » 21 Nov 2025, 13:27

Op het gevaar af dat ik mijn eigen vraag beantwoord en dus maar wat in mezelf zit te kletsen :-) geloof ik dat ik al wat verder ben.

Als ik het goed begrijp, moet de romp met randaarde van de wal verbonden worden en moet ook de randaarde aan boord daar gewoon aan verbonden zijn.
Dat gebeurt dus vanzelf door de omvormer als die 3 aardpunten inderdaad onderling verbonden zijn.
Waar ik dan nog over na moet denken is galvanische scheiding van die walaard ivm corrosie. En dan een simpele (Victron) diode isolator of een echte scheidingstrafo?

Blijft nog wel de vraag of de accu's dan met de min aan de romp kunnen blijven of dat de omvormer dan in rook opgaat....
Franc

genaamd de "Frami II"

Berichtdoor heuvels » 21 Nov 2025, 14:10

Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 21 Nov 2025, 16:56

Franc schreef:Blijft nog wel de vraag of de accu's dan met de min aan de romp kunnen blijven of dat de omvormer dan in rook opgaat....

De accu's met de min aan de romp zou je sowieso niet moeten willen !
Maar de aarde is iets anders i.v.m. onze "Shuko" connectoren zijn we niet zeker van de 0 en de fase van de wal, de I.S.O. 13297 eist de aarde van de wal aan de scheepshuid, dit leidt naar een geschakelde aarde. walstroom aarde aan de huid, en naar de massavrij opgehangen lader, walstrom eruit komt de omvormer op met de zijn 0 aan aan de aarde !
De scheidingstrafo is te prefereren boven de diode, (een te grote kortsluitstroom kan de diode beschadigen en daar is geen controle op) en we hoeven niet met de aarde te klooien !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Franc » 22 Nov 2025, 09:23

Ik moet nog even verder zoeken hoe het komt dat de (huishoud)accu met zijn min aan de romp zit, maar ik denk dat men ooit bij de stuurinrichting een stalen strip als groundbar aan de romp heeft bevestigd voor alle meters, lichtjes, schakelaars etc. Hierdoor zit de min van die accu dus aan de romp.

Zou het beter zijn om dit te isoleren van de romp? Ik zie geen voordeel om de huishoudacccumin aan de romp te hebben.

Aan de andere kant: als die accu aan de dynamo zit, dan zit de min daar ook aan en ik denk dan ook automatisch weer aan de romp. En daar kan ik niet veel aan doen, behalve de hele huishoudaccu van de dynamo afhalen (dat moet toch wel zodra ik op AGM of Lithium overstap, maar dan moet ik weer een DC-DC lader hebben met geisoleerde massa).
Franc

genaamd de "Frami II"

Berichtdoor Franc » 22 Nov 2025, 10:41

Dit snap ik niet helemaal "....en we hoeven niet met de aarde te klooien !"

Ik begrijp dat als je een scheidingstrafo gebruikt, je de inkomende aarde niet aansluit en gebruikt maakt van het aardpunt van de trafo (ik heb het Victron documentje gelezen). Maar wat is hier minder geklooi aan dan?
Franc

genaamd de "Frami II"

Berichtdoor Wolf1 » 22 Nov 2025, 12:53

Franc schreef:Dit snap ik niet helemaal "....en we hoeven niet met de aarde te klooien !"
Maar wat is hier minder geklooi aan dan?

zou m'n verhaal nog eens overlezen.
Wat je niet begrijpt gericht vragen !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Franc » 24 Nov 2025, 08:11

Ik begrijp niet helemaal wat je zou moeten klooien met de aarde?

In geval van een diode isolator komt deze tussen binnenkomende aarde en aarde richting omvormer (dus nog *voordat* je deze aan romp aansluit).
In geval van een scheidingstrafo sluit je de binnenkomende aarde niet aan, maar is de rest hetzelfde.
Toch? Of zie ik iets over het hoofd.

Overigens lijkt het me een kleine moeite om met enige regelmaat zo'n isolator te testen.
Franc

genaamd de "Frami II"

Berichtdoor Wolf1 » 24 Nov 2025, 12:03

Denk dat je heel veel over het hoofd ziet, en vooral wat ik heb geschreven !
Het verhaal dat de aarde bij de bron aan de 0 zit, en dat bij gebruik van schukostekkers de fase en de 0 omgedraaid kunnen worden, waardoor de fase aan je boot komt. (Kom je vanzelf achter als je vanuit het water je zwemtrap beet pakt)
Als je, je boot maar als installatie ziet, met een vaste aansluiting, komt het goed !
Heb met bovenstaande reden een speciale C-form stekker gemaakt ter controle, zal nog wel eens een fotootje opzoeken.
Je zou ook kunnen bellen.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 25 Nov 2025, 11:22

Franc,
Als je de moeite neemt om bij elke keer walstroom gebruik, met een universeel meter de goede werking van de scheidingsdiode controleert en mijn fase controle stekker koopt !
Afbeelding
En daarmee bij elke keer aansluiten de fase controleert, zou het zonder scheidingstrafo moeten kunnen ?
Dit kan uiteraard ook allemaal automatisch gecontroleerd en geschakeld worden, maar dan wordt het dus klooien met de de geschakelde aarde.
Dit laatste gebruik ik zelf uit nieuwsgierigheid, vaar onder keur en wordt nog steeds geaccepteerd !
Overweeg wel om een klacht bij de haven waar ik lig neer teleggen, en deze verantwoordelijk te stellen voor alle schade die ik oploop door schepen in mijn directe omgeving aangesloten zonder scheidingstrafo en met een schuko aansluiting !
De door deze schepen veroorzaakte stroom in het water, is zo naast mijn schip te meten !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra