Hallo,
Een onderwerp wat uiteraard vaak voorkomt, veel over gelezen en toch nu het moment van aansluiten daar komt toch de twijfel: doe ik het goed wat betreft aarding.
Even de schets:
- Walstroom 230Vac komt binnen via een ratio stekker met een dikke gele kabel. Eindigt in een kastje met 16A zekering en aardlekschakelaar.
- Omvormer heeft AC in en AC uit. Deze in- en uitgangen hebben uiteraard een fase en nul en een 'randaarde' noem ik het maar even. En uiteraard ook een accu via de accu + en - ingang.
- Dan naar een kastje met dit keer 2 groepen, dus 2x 16A zekering en aardlekschakelaar (heeft overigens ook een kWh tellertje - grappig).
Logisch zou zijn: netjes alle 3 de draden vanuit het binnenkomende kastje aansluiten op de ingang van de omvormer (nul, fase, randaarde) en het 2-groepen-kastje op de uitgang (nul, fase, randaarde).
So far so good.
Maar de omvormer heeft een apart aansluitpunt voor DC-ground (hij wordt gemonteerd op een houten plaat - dus geisoleerd van de romp).
Wat doe ik hier nu mee? Want zo te zien zijn beide 'randaardes' en dit DC-ground punt verbonden via het stalen chassis van de omvormer.
(Ik zet er zo een multimeter op; dan weet ik het zeker.)
Gaat deze aan de romp van het schip?
Zo ja: gaat dit dan wel goed, omdat de min van mijn accu's aan de romp van het schip liggen. Is dat uberhaupt handig of kan ik dat beter anders doen?
Er staan nu 2 loodaccu's in en die gaan vervangen worden door een LiFePO en dan zou ik dat gelijk kunnen veranderen.
Ik lees ook veel over een zwevend netwerk aan boord, maar hoe doe je dat en is dat uberhaupt een optie bij een gecombineerde omvormer lader?