Walstroom, omvormer/lader, stroom aan boord en nu de aarding

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Walstroom, omvormer/lader, stroom aan boord en nu de aar

Berichtdoor Amersfow » 30 Nov 2025, 20:46

Koop gewoon een plastic boot, nergens last van. Overigens is de electrolyse een serieus probleem in de binnenvaart. Velen hebben enorme schade aan het vlak door gebruik van walstroom.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 30 Nov 2025, 21:16

Amersfow schreef: Velen hebben enorme schade aan het vlak door gebruik van walstroom.

Ik denk dat velen tegenwoordig alles wat ze thuis heben ,ook aan boord willen hebben.
Koelkast op 240. Laptop ,want internetten kunnen ze niet zonder.
De airfryer en Senseo moet mee ,etc etc etc.
En dat vraagt om een hoop spanning.
En ja ,dan ligt men veel aan de walstroom.
En als je dan de anodes niet op orde hebt, vaak een "ondergeschoven kindje" dan borrelt de boel vanzelf een keer af als je niet oppast.
Het is net zo als met kamperen.
Vroeger was kamperen echt kamperen .
Tegenwoordig huur je bij je plek een prive was-douche-toilet-ruimte.
Dat zie ik in jachthavens op termijn ook wel gebeuren.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 30 Nov 2025, 21:31

Renegade schreef:Nee ,bij mij bestaat de aarde uit een aardelektrode aan een lange metalen pin ,die letterlijk en figuurlijk in de aarde is gestoken en die boven in de vorig jaar geinstalleerde nieuwe meterkast naar binnen gaat.
En ik ga er vanuit dat mijn aardlekschakelaars op deze manier wel werken,
want anders zouden ze er voor Jan met de korte achternaam in zitten toch? :lol:

Had de eigen aarde nog even buiten de discussie gehouden om het niet moeilijker te maken, maar dan bij deze:
Aan het sterpunt van de generator zit niet alleen de 0 maar ook de reeds genoemde mee geleverde aarde, maar ook nog een daar terplaatsen geslagen aarde,
Deze is te gebruiken in het geval jij een distribiteur hebt, die geen aarde meelevert, de door jou zef verzorgde aardpen moet wel aan een minimum weerstand voldoen. wordt bepaald door de grondsoort en de diepte.
De werking van de aardlek schakelaar kan gecontroleerd worden door de controle schakelaar, op de aardlek !
De Net Checker is nog steeds in de aanbieding, voor alle schepen met een aardlek schakelaar, zonder scheidingstrafo.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 01 Dec 2025, 11:52

Amersfow schreef:Koop gewoon een plastic boot, nergens last van. Overigens is de electrolyse een serieus probleem in de binnenvaart. Velen hebben enorme schade aan het v1ak door gebruik van walstroom.

Met een plastic boot hebben we "osmose", problemen met elektrolyse ontstaan alleen bij foutieve aansluiting en/of geen gebruik making van een scheiding trafo !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 01 Dec 2025, 12:29

Wolf1 schreef:
Deze is te gebruiken in het geval jij een distribiteur hebt, die geen aarde meelevert, de door jou zef verzorgde aardpen moet wel aan een minimum weerstand voldoen. wordt bepaald door de grondsoort en de diepte.
De werking van de aardlek schakelaar kan gecontroleerd worden door de controle schakelaar, op de aardlek !
.

Ik weet niet hoe diep de aardpen zit ,zat er al in toen ik de woning in 1991 kocht. Woning is van 1966.
Het is hier kleigrond ,bakstenenklei.
En de aardlek controleer ik regelmatig.
Ik weet niet hoe een moderne ingang van de spanningsvoorziening eruit ziet van een woning.
Want ik heb nog zo'n bakelieten kast met 3 smeltzekeringen erin.
De distributeur vond het niet nodig deze te vervangen.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 01 Dec 2025, 13:08

Met gebruik making van aardlekschakelaars mag de weerstand van de aardpen niet hoger dan 165 ohm zijn, het grondwaterpeil kan hier invloed op uitoefenen, daarom ga ik uit van 100 ohm, in een situatie waar geen aardlekschakelaar gebruikt wordt en wel een aardcircuit is. mag de weerstand niet meer als 2 ohm bedragen !
De stroom leverancier, gaat echt nooit iets aan jou meterkast doen, je wordt hooguit afgesloten, je mag je, weer melden voor aansluiting, als je, denkt je zaakjes weer voor elkaar te hebben !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 01 Dec 2025, 14:45

Wolf1 schreef:Met gebruik making van aardlekschakelaars mag de weerstand van de aardpen niet hoger dan 165 ohm zijn, het grondwaterpeil kan hier invloed op uitoefenen, daarom ga ik uit van 100 ohm, in een situatie waar geen aardlekschakelaar gebruikt wordt en wel een aardcircuit is. mag de weerstand niet meer als 2 ohm bedragen !
De stroom leverancier, gaat echt nooit iets aan jou meterkast doen, je wordt hooguit afgesloten, je mag je, weer melden voor aansluiting, als je, denkt je zaakjes weer voor elkaar te hebben !

Moet ik hier nu met knikkende knieen en angsten en beven zitten ,omdat jij zo nodig met weerstanden ,die ik niet meten kan (heb daar überhaupt geen aansluiting voor ,en die ga ik niet maken ook) zitten?
Of moet dat de aanschaf cq verkoop van een net-checker bevorderen.
In een woning is vanaf binnenkomst van de kabel t/m de meter ,alles eigendom van de netbeheerder.
Dat is allemaal 2 jaar geleden bij de vervanging van een 1 fase meter naar een 3 fase meter, door Enexis gekeurd ,en in orde bevonden.
Daarvoor had ik de 3 groepenkast laten vervangen naar een 8 groepen kast ,met een afzonderlijke ingang voor de zonnepanelen.
En een afzonderlijke fornuisgroep.
Als alles klaar is , neem je contact op met de netbeheerder, niet zijnde je energieleverancier , je betaald de kosten ,en daarop laat deze weten wanneer ze langskomen.
Als je over wilt stappen van 1 fase naar 3 fase ,zul je dat wel via de netbeheerder moeten doen, want dan MOET er een andere meter in.
En er moeten dan 2 extra smeltzekeringen in de onderste kast(in ons geval)
En wat de ohmse waarde mag of moet zijn, zal mij een Groninger metworst wezen.
Hoofdzaak is , het moet zijn dienst doen ,en dat doet het.
En mochten er problemen( nog nooit gehad trouwens) ga ik de plaatselijke installateur inroepen i.p.v. eerst een net checker aanschaffen van een voor mij totaal onbekende figuur ,die de helft van het jaar ergens op de Somme of andere vaarweg in la Douce France bivakkeert.
Ik kom daar niet , ik heb een voorkeur voor Scandinavie.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 01 Dec 2025, 15:30

Renegade schreef:En mochten er problemen( nog nooit gehad trouwens) ga ik de plaatselijke installateur inroepen i.p.v. eerst een net checker aanschaffen van een voor mij totaal onbekende figuur ,die de helft van het jaar ergens op de Somme of andere vaarweg in la Douce France bivakkeert.
Ik kom daar niet , ik heb een voorkeur voor Scandinavie.

Je hebt helemaal gelijk, en doe vooral wat je zelf leuk vindt.
De Net Checker is bedoeld voor aan boord en niet voor thuis.
Thuis is een installatie waarbij ik me geen voorstelling van kan maken, dat daar iets in veranderd, als door een gekwalificeerd persoon, daarentegen is je bootje een object waar je stroom in gebruikt aangevoerd via tijdelijke verbindingen waarvan de juistheid de nodige twijfels biedt.
De enige verbetering die je aan deze situatie, aan kan brengen, is de aanschaf van een scheidingstrafo, of minimaal je zaken te controleren, met de daarvoor speciaal bedachte apparatuur !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 12 Dec 2025, 15:03

Wolf1 schreef:Zou Franc het eindelijk begrijpen ?
Vind het altijd opvallend , dat als het nikkeltje valt horen of zien we niets meer, mensen zijn toch vreemde wezens !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 12 Mrt 2026, 17:04

Wat een levendig en leerzaam topic. Ik heb het gelezen omdat ik hier deels ook mee te maken ga krijgen. Mijn boot is dan
wel van plastic maar er zit wel een Mastervolt MASS 12/30 in waar ik nog niet naar heb kunnen kijken in welke configuratie
deze op mijn boot zijn werk doet. Heb de handleiding gedownload en gelezen dat deze Mastervolt een acculader is die, met
een diode brug, twee accu's (leef en start) kan laden of je koppelt de start accu aan een aparte 3 amp aansluiting.

Waarom las ik deze topic? Ik onderzoek of het mogelijk en zinvol is om zonnepanelen te plaatsen zodat ik de walstroom kan
laten voor wat het is en ook in de winter de zonnepanelen de accu's vol kunnen houden. En de 220v die ik nodig heb kan met
een kleine omvormer worden geleverd, veel hebben we niet nodig.

Terug naar het topic onderwerp, ik denk te lezen dat het een goed idee is om te kijken of je zonder walstroom het hele jaar
door kan komen. Scheelt flink in de goudstukken en maakt het leven een stuk eenvoudiger, mijzelf wel realiserende dat de
zonnepanelen en de omvormer niet gratis zijn.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info: Vennautic Confident 780
Sole Mini 29 V0

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra