Door de bomen het bos niet meer zien

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Door de bomen het bos niet meer zien

Berichtdoor heuvels » 21 Nov 2025, 11:07

Het is wachten op een dynamo met ingebouwde temperatuursensor/spanningsregelaar/stroombegrenzer. Dan wordt het een stuk simpeler...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor aadbloem » 25 Nov 2025, 12:19

jkb schreef:De Multiplus heb ik op Lifepo4 gezet. Die zet ik net liefst op 0 A laden zodra de Lpf4 vol is. Maar in ieder geval de float op max 27V zetten of nog beter wat lager bijv 26,4V. De startaccu is meestal na even varen weer vol. Maar daar zet ik misschien een eigen acculadertje van 5 of 8 A op.
Tijdens varen wordt de Lfp4 geladen door de Orion TR smart DC-DC lader. Wil je een beetje vlot laden dan liefst één die flink wat Ampère levert, maar wel in overeenstemming met de capaciteit van de dynamo. Als lood leeg raakt zie je dat meestal wel aankomen. Als lfp4 te ver leeg gaat schakelt de Bms de accu uit. Dus plop en alles valt uit. Ook je navigatielichten als die op deze accu aangesloten zijn. Om dan de Lfp4 tot leven te wekken weet ik niet of de Multiplus dat doet. Een Victron Ip65 8A smart lader in ieder geval wel.

Het (regelmatig) volledig afschakelen van de accu door het BMS kan schadelijk zijn voor het BMS zelf met name omdat je Multiplus een enorm hoge inschakelpiek heeft. De Multiplus heeft een zware condensatorbank direct op de accuspanning en de korte piek is feitelijk even een volledige kortsluiting die de mosfets in je BMS kunnen vernietigen. Je LifePo4 accu steeds volledig afschakelen is ook geen aanrader. Voldoende afzekeren is genoeg. Geen schakelaar ertussen. Je kan immers de Multiplus uitschakelen.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor aadbloem » 25 Nov 2025, 12:27

heuvels schreef:Het is wachten op een dynamo met ingebouwde temperatuursensor/spanningsregelaar/stroombegrenzer. Dan wordt het een stuk simpeler...

De Mastervolt Alpha Pro (B) externe regelaar heeft temperatuursensor/spanningsregelaar/stroombegrenzer en kan toegepast worden op Mastervolt en Bosch dynamo's.
aadbloem

info:

Berichtdoor Wolf1 » 26 Nov 2025, 10:03

Wel duur, en gevoelig voor overspanning !
Afbeelding
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 26 Nov 2025, 10:14

Wolf1 schreef:Wel duur, en gevoelig voor overspanning !

Welke overspanning bedoel je, wat is een mogelijke oorzaak zeg maar, hoe kan dat ontstaan?

Ik heb al vijftien jaar een Alpha Pro B met Bosch 150A dynamo en sinds twee jaar laadt deze Alpha Pro mijn LifePo4 bank (608Ah) en de absorption is zo ingeregeld dat +/- 80A het maximum is. Ik heb momenteel al een jaar de externe temperatuur sensor los genomen omdat deze de spanning (voor LIfePo4) teveel terug regelt en de stroom snel zakt onder de 25A terwijl de dynamo niet extreem warm wordt. Aankomend voorjaar ga ik nog wel op temperatuur beveiligen maar op een andere manier. Een sensor op 70 graden die gewoon de reg-on pin (regelaar aan/uit) onderbreekt bij te hoge temperatuur.
De standaard plaksensor is eigenlijk bedoeld voor de accutemperatuur maar ik heb het (extra) sensormodel dat op het huis van de dynamo geschroefd kan worden en zodoende wordt bij 30 graden dynamo de spanning al te laag (<14v) voor LifePo4:

Afbeelding
Afbeelding
aadbloem

info:

Berichtdoor Wolf1 » 26 Nov 2025, 11:31

Wolf1 schreef:Wel duur, en gevoelig voor overspanning !

Welke overspanning bedoel je, wat is een mogelijke oorzaak zeg maar, hoe kan dat ontstaan?
Als je de accupool los durft te nemen waar ook een zonnepaneel op uit komt, is hij kapot !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Nov 2025, 15:27

aadbloem schreef:Aankomend voorjaar ga ik nog wel op temperatuur beveiligen maar op een andere manier. Een sensor op 70 graden die gewoon de reg-on pin (regelaar aan/uit) onderbreekt bij te hoge temperatuur.

Zo zou ik het ook doen.
Hier kan je een STC-1000 thermostaatje voor gebruiken. Kost bij Ali slechts een paar euro. En dan kan je de temperatuur ook nog uitlezen.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 27 Nov 2025, 11:09

Wolf1 en SimondeDanser, dank voor de tipos!
Als de boel spanningsloos moet gaan de zonnepanelen alijd eerst los.
STC1000 gevonden, nuttig dingetje. Mooi dat je kan uitlezen.
aadbloem

info:

Berichtdoor Wolf1 » 27 Nov 2025, 17:23

[quote="aadbloem"] ik heb het (extra) sensormodel dat op het huis van de dynamo geschroefd kan worden en zodoende wordt bij 30 graden dynamo de spanning al te laag (<14v) voor LifePo4:
Het 8mm gat in de sensor geeft uitstekend de mogelijkheid wat temperatuur isolatie bij de bevestiging toe te passen, en hiermee te bepalen bij welke temperatuur de regelaar stopt te laden !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra