Elektra refit

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektra refit

Berichtdoor Amersfow » 26 Sep 2025, 13:28

Mooi gedaan zeg! Chapeau, heel wat werk in.

Ik probeer altijd vooruit te zien; extra loze kabels meetrekken in kabelgoten, plaats vrijhouden op de electra kast. Maar het werkt bij mij na de jaren altijd anders uit. Nu moeten er opeens overal USB aansluitingen, ambiant lightning, telefoon/tablet houders komen. En is een nieuw boegschroefpaneeltje net weer een andere maat dan de oude. Of een instrumenten serie van VDO of Vetus gaat eruit, dus een vervanger past er niet meer bij. Had in deze boot de kast over gedimensioneerd; https://photos.app.goo.gl/vKTTUAT74ktrrLej7 maar de ruimte nooit gebruikt. En een magnetisch kompas of mechanisch log op een motorboot is eigenlijk ook niet meer nodig.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 26 Sep 2025, 16:41

als je de boot wil laten mee groeien met de toekomst kan het geen kwaad om eens een nieuwe stuurstand en
stroomkast te maken of opnieuw in te richten. klokkies, schakelpaneel etc voor in je dashboard zijn niet gek
duur, je hebt wat te doen in de wintermaanden. je stuurhuis/ dashboard ziet er voor de eerste 10 jaar weer
gelikt uit en je stroom gebeuren is weer up to date voor de toekomst.tevens kom je gegarandeerd wel zaken
tegen die aandacht nodig hadden maar niet echt opvielen. kwa uurtjes nu aan de stuurstand zit ik op 56 uur,
ik hou dat bij want helemaal voor niets doe ik het ook niet daar mijn masjienes, freesjes en zaagbladen ook
slijten en stroom verbruiken en ik er ook wat aan over wil houden. moest er iemand wat gemaakt hebben kun
je altijd ff een PB sturen. zolang ik de juiste maten door krijg kan ik veel prefab thuis maken.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Berichtdoor aatv » 08 Okt 2025, 04:32

vorige week het bovenste gedeelte gemaakt met een scharnierende klep die me weer de gewoonlijke hoofdbrekens
gekost heeft om werkend te krijgen. de moeilijkheid was de scharnierpunten juist te plaatsen omdat deze door
de rond en schuin lopende vlakken niet op dezelfde hoogte geplaatst konden worden daar dan ook de klep niet meer
ver genoeg omhoog kon. verder momenteel bezig de bovenzijde te gronden en waar nodig te plamuren wat op zich
niet zo spannend is maar wel weer genoeg werk. hopelijk werkt het weer een beetje mee en kan ik de hele stand
komend weekend in de eerste laklaag zetten.

greetzz aat

Afbeelding

Afbeelding
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor pascall » 08 Okt 2025, 04:42

Erg benieuwd naar het eind resultaat, maar dat het een plaatje wordt is zeker, zeer mooi gemaakt!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 08 Okt 2025, 04:53

dank je Pascall

ik probeer alles altijd zo mooi als mogelijk te maken. ik heb best wel veel gereedschap maar heel veel blijft
ook gewoon ouderwets handwerk. een cnc freestafel is wel een droom maar gezien wat zo n ding, van beetje
formaat, kost niet bereikbaar maar jongens wat ik daar mee zou kunnen maken! om jullie een idee te geven,
een goede kennis van me heeft er een te koop mag weg voor 10.000 euries en dan komen er jaarlijks nog best
wat kosten voor de software licentie bij. voor mij niet haalbaar maar een mens moet dromen he! uiteraard sta
ik open voor donaties hahaha

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor pascall » 08 Okt 2025, 05:34

Hou het maar bij handwerk aatv, dat is zoveel mooier.
Een cnc machine, je schrijft, daar zou ik zoveel mee kunnen maken, maar wat maak je dan uiteindelijk nog zelf?
Het vakmanschap zit bij een cnc machine in het programmeren, tja waar houd het op, waar leg je de grens.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 08 Okt 2025, 07:40

tis ook vanwege de artrose in mijn handen dat cnc een uitkomst zou zijn om langer met mijn hobby
bezig te kunnen blijven. de fijne motoriek wordt gaandeweg lastiger om klein precisie werk te maken.
deze klus, best een grote, omdat ik ook nog een interieur voor chris ga maken is daarom ook de laatste
die ik doe kwa een hele boot inrichten. eigenlijk wilde ik alleen de elektra doen was het niet dat chris
het me heeel lief gevraagd heeft en ik hem dat in het verleden ook een beetje toegezegd had. verstand
en wijsheid zeggen ook dat je niet het risico moet gaan lopen straks met de vingers in de zaagtafel of
freestafel te zitten want dan ben je helemaal klaar. een kastje, een reparatie of een stuurstand maken
blijf ik zo lang mogelijk doen. verder leg ik me wat meer op het elektra gebeuren toe in de toekomst
want ook daar ligt mijn interesse.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor Pieterse » 08 Okt 2025, 08:31

Het ziet er fantastisch uit Aat, ik volg je projecten altijd met veel belangstelling.
Ik klus zelf ook graag en leer graag wat bij.

Groet, John
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor Budget-DIY » 08 Okt 2025, 08:54

aatv schreef:alle mahonie kaders ook gemaakt wat een hell of a job is daar je er eerst perfecte freesmallen voor
moet maken wa tff tijd kost.

Ik heb zelf nog niet met m'n eigen bovenfrees gewerkt, dus ik heb geen praktijk ervaring. Maar heb anderen wel zo'n apparaat zien gebruiken. En ik kan mij inderdaad goed voorstellen dat perfecte freesmallen heel lastig te maken zijn.

Zou het een optie zijn geweest om de freesmallen eerst digitaal te maken, om daarna met een 3d printertje te printen? Desnoods de mal in delen printen om daarna inelkaar te klikken/lijmen, en zo te gebruiken? Lijkt me dat je met een goedkope 3d printer al heel ver kunt komen, en dat je op die manier simpel toch perfecte freesmallen krijgt.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor aatv » 08 Okt 2025, 09:54

op zich een heel goed idee om freesmallen te printen al is het wel een stevige investering.
nu heb ik het geluk dat ik een broer met 3 van die apparaten heb maar is het weer jammer
dat hij 200km verderop woont. een van zijn printers kan ik krijgen van hem dus toch maar
een keer meenemen want om de mallen te printen had ik nog niet aan gedacht! en mijn broer
zo gek krijgen dat ie ze steeds voor me maakt gaat ook niet lukken haha. heeft me vorige week
wel nieuwe inlays voor mijn lintzaag geprint. ik heb er een van scheppach wat best goeie masjientjes
zijn maar onderdelen zijn lastig te krijgen. inlay bij scheppach kost maar 16 euro maar de klotskoppen
rekenen er 30 euro verzendkosten bij voor iets wat door de brievenbus past. fijne aftersales hebben ze
dus voor mij geen scheppach meer.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra