Spoed (wegens onderweg vakantie): hekschroef

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Spoed (wegens onderweg vakantie): hekschroef

Berichtdoor Renegade » 28 Jul 2025, 16:34

BertB schreef:Tja ik heb dit ook nog nooit gezien. Genoeg defecte autoaccu’s gezien, maar dan was de spanning in rust onder de maat. Misschien is de Exide EP450 AGM een heel bijzondere accu. Of ze zijn gewoon niet kapot en er is wat anders aan de hand…

Dat kun je in principe zelf uittesten.
Je hebt nog 3 stuks van 225 Ah aan boord schrijf je ergens.
Haal van de 2 huishoud accu's de kabels los, verbind deze 2 in serie aan elkaar,dan heb je 24 volt met 225 Ah.
Verbind de 2 accu effe met startkabels aan de hekschroef , blijft deze draaien ,dan is die goed ,zakt die dan ook. ,dan is je hekschroef niet goed.
Gewoon effe kort testen.

Aan de andere kant vind ik je keuze voor 2 stuks Exide EP450 ook niet heel snugger.
Want je vermogen is en blijft maar 50 Ah in serie aangesloten.
Het Cold Cranking Amp mag dan 750 Ah zijn,maar dat vind ik dan ook niet teveel.
Dat blijft ook 750 Ah in serie aangesloten.

Ik heb een 12v boegschroef ,maar daar heb ik en Optima Yellowtop bij staan van 75Ah met een CCA van 975 Ah.,en kan je tot 70% leegtrekken.
Type 8051-187.
Maar ja ,die heeft een ander prijskaartje dan de Exide.

Dat zover leegtrekken zou ik met een Exide maar niet doen,ondanks dat het goede accu's zijn.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 28 Jul 2025, 22:33

Ik denk dat de accu's gesloopt zijn door te vaak diepe ontlading en daarna een verkeerde manier van opladen; met een 12V lader via een omvormer een 24V set opladen lijkt mij niet de juiste weg.
Ik zou zeggen: 2 Nieuwe accu's er in en een normale manier van opladen: via walstroom een 24V lader, zonnepanelen of een 24V dynamo erbij op de motor.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Jul 2025, 07:23

Lotte schreef:Ik denk dat de accu's gesloopt zijn door te vaak diepe ontlading en daarna een verkeerde manier van opladen; met een 12V lader via een omvormer een 24V set opladen lijkt mij niet de juiste weg.
Ik zou zeggen: 2 Nieuwe accu's er in en een normale manier van opladen: via walstroom een 24V lader, zonnepanelen of een 24V dynamo erbij op de motor.

En neem dan 2 accu's van 100 ah want 50 ah is wel erg magertjes voor een boeg- of hekschroef.
Als alternatief voor een extra dynamo kan je ze laden met een dc/dc lader. Dat scheelt je de tussenstop met de omvormer en een extra dynamo op je motor bouwen.
Op marktplaats staan zat TS800 dc/dc laders van Victron aangeboden. Als je die op 50 of 60% van het max vermogen instelt (anders worden ze te warm en schakelen uit) en ergens plaatst waar het koel blijft dan werkt dit prima. Met één zo'n lader kan je met ca. 12-13 amp continue laden. En als je dynamo sterk genoeg is kan je er ook nog twee parallel zetten (mits ze beide precies hetzelfde zijn ingesteld). Met 2 parallel kan je met ca. 20-25 amp laden. Dat moet toch ruim voldoende zijn.
Ik laadt zo mijn lifepo4 accu's en dat werkt voortreffelijk.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 29 Jul 2025, 09:08

Renegade schreef:Dat kun je in principe zelf uittesten.
Je hebt nog 3 stuks van 225 Ah aan boord schrijf je ergens. Haal van de 2 huishoud accu's de kabels los, verbind deze 2 in serie aan elkaar,dan heb je 24 volt met 225 Ah. Verbind de 2 accu effe met startkabels aan de hekschroef , blijft deze draaien ,dan is die goed ,zakt die dan ook. ,dan is je hekschroef niet goed. Gewoon effe kort testen.

Klopt hoor. Maar dat is nogal een gedoe, kan niet zo gemakkelijk bij die accu’s.

Renegade schreef:Aan de andere kant vind ik je keuze voor 2 stuks Exide EP450 ook niet heel snugger.

Mee eens. Is mijn keuze dan ook niet. Zat er al in bij aankoop. Als ze vervangen moeten worden neem ik zeker meer capaciteit.

Lotte schreef:Ik denk dat de accu's gesloopt zijn door te vaak diepe ontlading en daarna een verkeerde manier van opladen; met een 12V lader via een omvormer een 24V set opladen lijkt mij niet de juiste weg.

Ik heb inmiddels ook het vermoeden dat ze kapot zijn; heb ik waarschijnlijk zelf gedaan door ze leeg te trekken doordat dat niet beveiligd is, en er tijdens varen niet geladen wordt. Dat laatste ben ik nog maar kort achter. Ik lees op internet dat AGM accu’s die kapot zijn toch gemakkelijk onbelast een hoge spanning kunnen laten zien. Laden via een dc/dc converter moet naar mijn idee gewoon kunnen werken. Wordt vaker gedaan en die dingen zijn daarvoor bedoeld. De huidige Mastervolt laadt normaal gesproken gewoon met maximaal 10A.

SimondeDanser schreef:En neem dan 2 accu's van 100 ah want 50 ah is wel erg magertjes voor een boeg- of hekschroef.Als alternatief voor een extra dynamo kan je ze laden met een dc/dc lader. Dat scheelt je de tussenstop met de omvormer en een extra dynamo op je motor bouwen.

Ik wil inderdaad meer capaciteit. Ik ben terughoudend met een extra dynamo. Mijn idee is - nadat uit testen blijkt dat de hekschroef goed is en het probleem inderdaad door de defecte accu’s wordt veroorzaakt - om twee nieuwe accu’s van grotere capaciteit te kiezen. De bestaande dc/dc converter (max. 10A laadstroom) zet ik dan op de 450Ah huishoudaccu. De huishoudaccu wordt zowel geladen tijdens varen door de dynamo als met de walstroomlader als ik stil lig. Mogelijk een dynamo met een iets groter vermogen, de huidige dynamo is nog niet oud en levert 45A. En dan zet ik een Victron BP220 battery protect max. 200A In het circuit van de hekschroef die de zaak uitschakelt als de accuspanning onder de 20V komt zodat ik ze niet meer kan leegtrekken.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Berichtdoor Wolf1 » 29 Jul 2025, 09:48

BertB schreef:Laden via een dc/dc converter moet naar mijn idee gewoon kunnen werken. Wordt vaker gedaan en die dingen zijn daarvoor bedoeld. De huidige Mastervolt laadt normaal gesproken gewoon met maximaal 10A.

Nu heb je zoveel opgezocht op internet, maar schijnbaar nog niet wat "gesulfateerd" inhoud !
Er is een oxide laag op de platen ontstaan, die een belemmering geeft, voor het indringen van de stroom.
I.a.w. je krijgt ze niet geladen !
Over de capaciteit van de dynamo zou toch nog eens even nadenken met al deze nu nog groter wordende accu's
Die "SPOED" kan je er na een week ook wel afhalen, ben bang dat het de komende winter gaat worden samen met je fundatie.
Gr. Wolf1 !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 29 Jul 2025, 10:28

BertB schreef: de huidige dynamo is nog niet oud en levert 45A.

Ik weet niet wat je verbruik is ,maar afgaande op 3 x 225Ah accu's en 2x 50Ah ,denk ik dat je dynamo dat nooit kan bijbenen.
Ben het dus met Wolf1 eens .
Zou er toch maar eens over nadenken ,ondanks dat deze nog niet oud is.
Waarschijnlijk is er uit zuinigheid een kleine op gezet.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 29 Jul 2025, 19:01

Wolf1 schreef:Nu heb je zoveel opgezocht op internet, maar schijnbaar nog niet wat "gesulfateerd" inhoud !
Over de capaciteit van de dynamo zou toch nog eens even nadenken met al deze nu nog groter wordende accu's
Die "SPOED" kan je er na een week ook wel afhalen, ben bang dat het de komende winter gaat worden samen met je fundatie.

Ik weet wat sulfateren is hoor. Zou hier heel goed sprake van kunnen zijn. Ik verbaas me echter nog steeds over een hoge onbelaste spanning van 13,6V op beide accu’s als deze defect zouden zijn. Spoed is er inderdaad niet zo erg meer :-). Zou inderdaad komende winter kunnen worden.

Renegade schreef:Ik weet niet wat je verbruik is ,maar afgaande op 3 x 225Ah accu's en 2x 50Ah ,denk ik dat je dynamo dat nooit kan bijbenen.
Ben het dus met Wolf1 eens .
Zou er toch maar eens over nadenken ,ondanks dat deze nog niet oud is.
Waarschijnlijk is er uit zuinigheid een kleine op gezet.

Zou best kunnen dat dat uit zuinigheid is gedaan, of dat men gewoon weer vervangen heeft voor de originele dynamo. Ik weet niet wat het effect van een hoog vermogendynamo is op de motor. Kan het natuurlijk altijd achteraf doen als blijkt dat de huidige 45A dynamo het niet trekt. Als ik de dc/dc converter volgens mijn plan op de huishoudaccu zet, moet de dynamo natuurlijk alleen de startaccu en de huishoudaccu’s opladen, zij het dan dat de dc/dc converter extra stroom trekt uit de huishoudaccu om de hekschroefaccu te laden…
BertB

info:

Berichtdoor Amersfow » 29 Jul 2025, 19:06

Ik heb op mijn 5pk boegschroef (met ankerlier gecombineerd) een 120amp loodaccuutje, 12v. Meer dan zat.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 29 Jul 2025, 20:19

Amersfow schreef:Ik heb op mijn 5pk boegschroef (met ankerlier gecombineerd) een 120amp loodaccuutje, 12v. Meer dan zat.

Dank je. Nou ja, de spoed is eraf. Ik ga thuis eerst de hekschroef testen met leenaccu’s. Dan de accu’s voor de zekerheid even (voor de tweede keer) laten laten testen en eventueel zelf proberen te laden om er zeker van te zijn dat ze kapot zijn zoals verwacht. En me dan bezinnen op een aangepast accu- en laadsysteem voor de hekschroef.

Ik zal de ontwikkelingen hier weer plaatsen. Iedereen tot nu toe bedankt voor het meedenken!
BertB

info:

Berichtdoor sinty » 29 Jul 2025, 22:00

Beste is stap voor stap dingen uitsluiten, goede
Accus is denk ik het eerste wat wijsheid is om te testen. Er kunnen meerdere oorzaken zijn dan alleen de
Accus, ook in deze cupa zitten koolborstels en deze cupas kunnen ook inwendig corrosorie krijgen daar is veel over geschreven ook op dit forum , het enige nadeel van die cupas is dat je boot moet hellen om erbij te komen de motor zit in de tunnel onder water . Ik heb zelf ook cupa boeg en hekschroef. Ik ben gewend aan mijn schroefwerking , heb m in t begin welleens gebruikt maar begon bij mij ook dezelfde kuren te krijgen exact
T zelfde, nieuwe accus hebben mij niet geholpen. En voor de rest zit hij mij niet in weg Als ik weer aan de beurt ben voor het knippen en scheren dan haal ik m misschien er
Wel onderuit. Er zijn komplete revisie setjes voor te koop.
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra