heuvels schreef:Mooi verhaal maar dit gaat over een geheel andere eigenschap van condensatoren namelijk faseverschuiving bij wisselstpanning.
Met "master bull" weet hij veel !
heuvels schreef:Mooi verhaal maar dit gaat over een geheel andere eigenschap van condensatoren namelijk faseverschuiving bij wisselstpanning.
Amersfow schreef:Condensatoren zijn verdraaid ingenieuze dingen. Ik zag in een filmpje dat een electromotortje gewoon veel beter en sneller ging draaien door er een elco bij te plaatsen. Mijn vader had een (veevoeder) machine fabriek die een 400 amp (krachtstroom) aansluiting had. Dat was eigenlijk veel te kort, heel vaak raakte die de 400 ampere en moesten we productie terugschroeven. Toen heeft die van Siemens blindstroom condensatoren (oid) voor een paar ton laten installeren, en die gebruikte de faseverschuiving oid wel, daarmee was het probleem helemaal opgelost en kwam de fabriek op vol vermogen niet meer boven de 360 ampere.
In de toren zat in elke TL per verdieping ook een condensator. Daar spatte er weleens 1 uit elkaar. De elektricien liet hem er dan gewoon uit, "was om het telwerk het juiste verbruik aan te laten geven oid." Wellicht leuk om me er eens in te verdiepen. (Thuis heb ik meer last van teveel stroom dan tekort, op de boot ga ik gewoon voor lood accu's, die ik om de 8-10 jaar vervang, zie geen reden eea te verfijnen). If it ain't broken, don't fix it.
Amersfow schreef:O joh, mag dat niet? Wist ik niet. Ik ben hier om te leren en kennis te delen. Wist niet dat het een soort examen is waar alleen het goede antwoord is toegestaan.
Amersfow schreef:O joh, mag dat niet? Wist ik niet. Ik ben hier om te leren en kennis te delen. Wist niet dat het een soort examen is waar alleen het goede antwoord is toegestaan.
heuvels schreef:Zou een saaie boel worden....
Renegade schreef: Hier wordt het nooit een saaie boel.
Op de Somme wel ,want anders zat je niet de godsganse dagen achter een laptop daar.
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers