Nieuwe 12V koelkast

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Nieuwe 12V koelkast

Berichtdoor Wolf1 » 07 Jul 2025, 17:29

[quote="Peterl"]Ja deze verbruikt heel wat minder maar mijn licht accu's waren wel gesloopt, dus ook nieuwe gekocht. Rib uit je lijf.
Waarom niet tegelijk voor lithium gekozen kost rechtstreeks van de chinees het zelfde ?
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 07 Jul 2025, 20:59

Is de koelkast ingebouwd? Zo ja voldoende ventilatie? Wordt hij erg warm achterop?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Peterl » 07 Jul 2025, 21:51

Peterl schreef:Ja deze verbruikt heel wat minder maar mijn licht accu's waren wel gesloopt, dus ook nieuwe gekocht. Rib uit je lijf.
Waarom niet tegelijk voor lithium gekozen kost rechtstreeks van de chinees het zelfde ?
Gr, Wolf1
niet aan gedacht Wolf en dit voelt vertrouwd en grote accu's van de Chinees weet ik niet met garantie.
Gebruikers-avatar
Peterl

ligplaats: Hattem
info:

Berichtdoor Wolf1 » 08 Jul 2025, 00:07

Peterl schreef: niet aan gedacht Wolf en dit voelt vertrouwd en grote accu's van de Chinees weet ik niet met garantie.

de helft kleiner qua volume en gewicht, voor de zelfde energie, veel sneller geladen, garantie van mij, dat ze minstens een keer zo lang mee gegaan hadden !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jorisss » 08 Jul 2025, 08:29

heuvels schreef:Is de koelkast ingebouwd? Zo ja voldoende ventilatie? Wordt hij erg warm achterop?

Ja koelkast is ingebouwd in keukenblok. Onderzijde kast is open naar de huid (alleen twee planken voor de pootjes van de koelkast), en naar de voorkant koelkast. Boven de koelkast is aan de voorzijde een opening van 5 cm hoog over de hele breedte ijskast en aan de achterzijde is ook nog een opening van 5x60 cm. Ruim voldoende ventilatie.
Koelkast heeft de eerste 2 maanden het gedrag van elke 3 minuten aanslaan ook niet vertoond. Als het aan de inbouw gelegen had lijkt mij dat hij vanaf het begin kuren had gehad.
Jorisss

ligplaats:
info:

Berichtdoor Peterl » 08 Jul 2025, 15:14

Dat is echt mooi balen, de accu's niet laag in de spanning?
Ik hoop toch niet dat dat voor mij een herhaling wordt van de oude koelkast.
Gebruikers-avatar
Peterl

info:

Berichtdoor Renegade » 08 Jul 2025, 16:58

Peterl schreef:Ja deze verbruikt heel wat minder maar mijn licht accu's waren wel gesloopt, dus ook nieuwe gekocht. Rib uit je lijf.

Het feit dat je iicht accu's zijn "gesloopt" ,komt doordat je teveel eist van je spanningsbron, in dit geval de accu's dus.
Dat zal je ook gebeuren met de nieuwe LED240 van Varta ,als je er niet voor zorgd dat er een lader is ,bv in de vorm van zonnepanelen of een ander middel.
Wat ogenschijnlijk lijkt als een "koopje" ,( voor jou is dit al een " rib uit je lijf" ,schrijf je ) t.o.v. Lithium accu's ,wordt duur d.m.v. de noodzakelijke aanschaf van laadapparatuur als je langer zonder een externe spanningsbron wilt komen te zitten.
Met deze Varta's is niks mis ,als je ze geregeld laad bv 2 stuks in serie in een truck
M.i. had je echter net zo goed voor Wilco's of VMF kunnen kiezen , daar je toch voor dit type hebt gekozen.
Was je ook nog goedkoper uit geweest.
Voor het gebruik waar jij ze hebt aangeschaft ,had ik ze niet gekocht.
Veel te link als je tegen de 50% ontlading aan zit.
Dan is het uit met de pret ,en is het geen rib ,maar een ribbenkast wat het kost.
Dit is "verkeerde zuinigheid".
En dat "slopen" van je vorige accu's heb jezelf veroorzaakt.
Je hebt teveel verbruikers aangesloten op voedingsbronnen die dat nooit leveren konden.
En als jij dat niet wijzigd , "sloop" je de Varta's ook.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Peterl » 08 Jul 2025, 18:03

Dat valt wel mee, de boot ligt altijd aan de lader in de haven, en we liggen hoogstens 1 a 2 dagen buiten. Daar is de enige verbruiker de koelkast en wat ledlampjes en een computer, meer niet. denk dat de vorige eigenaar hier al aan heeft bijgedragen, die had hem vrijwel nooit aan de lader liggen. maar de koelkast liep het laatste jaar bijna 1 min aan 10 sec uit en dan weer een minuut aan en op het laatst constant dus die was kapot.
Gebruikers-avatar
Peterl

info:

Berichtdoor Renegade » 08 Jul 2025, 19:14

Peterl schreef:Dat valt wel mee, de boot ligt altijd aan de lader in de haven, en we liggen hoogstens 1 a 2 dagen buiten. Daar is de enige verbruiker de koelkast en wat ledlampjes en een computer, meer niet.
d
Dat an sich ,is al een totale verkeerde beredenering.
Ga eens berekenen ,hoeveel watt de koelkast,de ledlampen ,en de computer vragen per uur.
Met dat gegeven kun je redelijk uitrekenen hoeveel amps je nodig bent bij 2 dagen buiten liggen.
Heb je 1 a 2 zonnepaneeltjes op je schuitje?
MPPT regelaar erbij .
Zo niet ,investeer daarin.
Dat levert je veel meer op , en bied je kansen om niet verplicht na 2 dagen terug te moeten naar de walstroom.
Honderd om één ,en je bent van de dure walstroom af.
Gebruik die koperen ploert die overdag aan de hemel schijnt.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 08 Jul 2025, 19:50

2 jaar geleden een 230V 60W. tafelmodel koelkast geplaatst. Fantastisch, super. zuinig en echt koud. Om het verbruik te controleren van alle gebruikers (electr toilet, waterpomp, paar sfeerlampjes (led), opladers, Android tv, apple tv en een Digitenne ontvanger,) lees ik via de Victron app, iedere ochtend de shunt uit.
ik heb 24V 140Ah (in serie), een 800 multiplus en 1 zonnepaneel van 24V 215W. Als ik flink te keer ga met stroom (en vroeg bewolkt of slecht weer), dan heb ik 's-morgens tussen de 90 en 95% in de accu's. Als het zonnetje zichtbaar is buiten, is de boel binnen 1 of 2 uur 100% geladen. Lig nooit aan de walstroom.
Die 12 of 24 V koelkasten zijn duur, niet zuinig en als je de deur opendoet, flikkert de halve inhoud op de vloer. (zit altijd vol gepropt.) Die 230 v koelkasten tafelmodel zijn super! Kosten een drol.

Goeie spullen van Victron, Vetus, Centurion en de koelkast van Husky (had er nog nooit van gehoord, maar koelt als een gek)
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra