Dynamocapaciteit??

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Dynamocapaciteit??

Berichtdoor Renegade » 31 Mei 2025, 13:17

noton schreef:Als ik de sleutel omdraai. Start hij soms de eerste keer, maar meestal komt er alleen maar een klik van de startmotor. Die wordt dan ook niet rond gedraaid. Als hij wel start loopt de motor prima.
Zuiver electrisch.

Start solenoïde defect misschien?
Bekabeling start cirquit nazien op slechte contacten.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor noton » 31 Mei 2025, 21:46

@simon startcontactslot werkttelkens goed. Heb die ook al eens vervangen. Niets geholpen, dus de oude weer terug gezet.
@renegate. Ik heb een gereviseerde startmotor erin gezet. Weet alleen niet meer of daar ook het relais en solonoid op zat. ( wat is gebruikelijk?)
Jouw andere voorstel:
Dat heb ik al heel vaak gedacht. Er zitten wel 5 connectoren op de motor met in totaal we 25 of meer draden. Ik had zelf bedacht om een keer alle connectoren er uit te knippen, en alle draden rechtstreeks aan elkaar te solderen. Wat is jullie mening hierover??

BVD
noton

ligplaats: den Bosch
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 01 Jun 2025, 07:55

noton schreef:@simon startcontactslot werkttelkens goed. Heb die ook al eens vervangen. Niets geholpen, dus de oude weer terug gezet.
@renegate. Ik heb een gereviseerde startmotor erin gezet. Weet alleen niet meer of daar ook het relais en solonoid op zat. ( wat is gebruikelijk?)
Jouw andere voorstel:
Dat heb ik al heel vaak gedacht. Er zitten wel 5 connectoren op de motor met in totaal we 25 of meer draden. Ik had zelf bedacht om een keer alle connectoren er uit te knippen, en alle draden rechtstreeks aan elkaar te solderen. Wat is jullie mening hierover??

BVD

In een keer de hele bekabeling los knippen is wel een rigoreuze maatregel waarvan je ook niet weet of het iets op gaat leveren. Bovendien werkt alleen het starten kennelijk niet goed. Wanneer je meters etc. het wel allemaal goed doen zou ik me eerst maar concentreren op je startdraad. Alles eruit knippen kan je altijd nog doen. Dat is dan meer een winterklusje. Nu wil je neem ik aan varen. Overigens is solderen aan boord van een boot niet de juiste manier om de verbindingen te maken. Gebruik goede kabelschoenen icm een goede tang.
Wat je zou kunnen doen is:
Neem een stuk draad wat lang genoeg is voor de afstand tussen je startmotor en je contactslot. Maak de bestaande draad aan startmotorzijde en contactslotzijde los. Vervang deze door deze tijdelijke draad. Dan heb je dus een rechtstreekse verbinding tussen je contactslot en je startmotor. Als het probleem daarmee over is weet je dat de originele startdraad ergens een slechte verbinding heeft.
Succes.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 01 Jun 2025, 13:29

noton schreef: Ik had zelf bedacht om een keer alle connectoren er uit te knippen, en alle draden rechtstreeks aan elkaar te solderen. Wat is jullie mening hierover??

Pruts maar lekker verder.
Er komt vanzelf een moment dat er niks meer wil.

Misschien heb je nog iets aan deze tekening en uitleg van een startmotor.
https://www.mvwautotechniek.nl/startmotor/
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 01 Jun 2025, 17:12

Ben het geheel met Renegade eens, als je nu zelf nog niet in staat bent om je probleem uit te leggen (niet starten, of niet aan slaan) is echt een wezelijk verschil !
Wat zit je dan allemaal zelf te klooien, (dynamocapaciteit ??????????????????) haal er iemand bij, al is het maar om jou uit te leggen, wat het wel en niet doet ! We kunnen zo nog jaren door leuteren, zonder enige verbetering te creëren.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 01 Jun 2025, 20:15

Ingetrokken
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 02 Jun 2025, 04:30

Duidelijkheid is erg belangrijk, en je bent vooral erg onduidelijj. Nog steeds staat nergens over welke motor we het hebben ( ik gok een Indenor).

Het enige duidelijke wat ik na het meerdere keren doorlezen van de gegeven informatie is dat je startmotor niet genoeg spanning krijgt om rond te gaan.
Je hebt dit zelf al gemeten!

Dus daar zit de oorzaak, is het niet gewoon je accu ?

En waarom alle draden van je contactslot doorknippen, dat is een oplossing zoeken voor een niet bestaand probleem.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Renegade » 02 Jun 2025, 10:04

chaea schreef:Nog steeds staat nergens over welke motor we het hebben.

Is niet relevant.
Threatstarter heeft het over "dynamocapaciteit.
Een dynamo of lichtspoel zit op elke verbrandingsmotor .
Uit zijn verhaal komt naar voren dat zijn motor startproblemen heeft.
Elke motor heeft een startmotor ,vermits deze niet wordt gestart d.m.v. van een Kickstarter of trekkoord.

Een koe is een koe ,of het nu een blaarkop is,een bonte is ,of een lakenvelder is ,het is en blijft een koe. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Oeverloos schreef:Ingetrokken

Jammer ,het was een mooi ludiek filmpje van een oude Brons motor uit Appingedam. :P
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 02 Jun 2025, 10:44

Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 02 Jun 2025, 10:52

@renegade, is het nu continu nodig om mij te corrigeren?

Zoja dan stop ik gewoon met bijdragen geven hoor, want heeft voor mij 0.0 meerwaarde, dan beperk mij tot slechts vragen stellen.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra