huishoudaccu overladen of kortsluiting

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: huishoudaccu overladen of kortsluiting

Berichtdoor Pieterse » 06 Jul 2026, 08:15

Ik heb hier twee agm accu's van 155 ah 12 volt. Deze staan parallel geschakeld. De mppt lader van de zonnepanelen hangt aan een van de accu's. Dit doet het nu al negen jaar uitstekend.

Groet, John
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor Wolf1 » 06 Jul 2026, 08:57

Pieterse schreef:Ik heb hier twee agm accu's van 155 ah 12 volt. Deze staan parallel geschakeld. De mppt lader van de zonnepanelen hangt aan een van de accu's. Dit doet het nu al negen jaar uitstekend.
Groet, John

Je zonnen panelen compenseren de inwendige lekkage van de slechtste accu, maar was het 1 accu geweest had je dus de capaciteit van 2x de beste accu en na 9 jaar zit er terdege capaciteit verschil in je 2 accu's.
Als je zo graag parallel wilt schakelen waarom ga je dan niet over naar, litium de BMV zorgt er voor dat, dat wel gaat !
En dat zijn maar cellen van +/- 5kg per stuk.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 06 Jul 2026, 10:59

Pieterse schreef:Ik heb hier twee agm accu's van 155 ah 12 volt. Deze staan parallel geschakeld. De mppt lader van de zonnepanelen hangt aan een van de accu's. Dit doet het nu al negen jaar uitstekend.

Dat is GEEN garantie dat beide accu's nog evenveel capaciteit hebben.
Een accu raakt op den duur overgeladen,en de ander ondergeladen.
Het kan normaliter wel,maar sluit ze dan op de manier als in deze link;
https://ab-marineservice.com/accu-parallel-of-serie/
Ik heb die tekeningen niet bedacht , die zijn van Victron.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Patrick55 » 06 Jul 2026, 14:30

Dag allen.

De essentie van de opmerkingen neem ik mee.
Bij volgende problemen komt er één accu in de plaats zoals Wolf adviseert. Nu is dit geen optie omdat er teveel aanpassingen moeten gemaakt worden in het motorruim. Laswerken e.d om de grotere accu te kunnen plaatsen. Bij De Grau waar ze de Pikmeer maken hebben ze toentertijd in 1986 wellicht eerst de technieken geplaatst en er daarna de vloer over gelegd. Vooral die ene accu ligt volledig weggestoken onder een vaste vloerplaat waar dan nog een kast op staat. Bij het verwijderen van deze accu gisteren een gebroken rib opgelopen. Dus even de hulptroepen inroepen voor het verderzetten van de werken. Er eerst maar eens een stuk vaste vloer uitzagen om de nieuwe accu veiliger te kunnen aansluiten.

Zal ook even controleren samen met de leverancier van de zonnepanelen hoe een en ander is aangesloten op de batterijen en eventueel aanpassen indien nodig. Ook even overleggen of het zinvol is om een Argofet te plaatsen om de twee batterijen los van elkaar te laden. De staartbatterij wordt nu al afzonderlijk geladen, los van de lader-omvormer. Deze heeft ook de optie om een startbatterij op de omvormer/lader aan te sluiten maar dat is door de plaatser van dit toestel niet gebruikt.

Bedankt voor de info althans

Mvg
Patrick
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Berichtdoor Pieterse » 06 Jul 2026, 19:11

Hoi Renegade,

Dank voor de link die je hebt gestuurd. Heel duidelijke info. Ik heb nog even gekeken hoe het bij mij is aangesloten, dit is precies zoals als het beschreven staat.
Ik ben dus niet helemaal duidelijk geweest. Waar het mij om gaat, en dat staat ook in de info die jij hebt gestuurd, dat parallel schakelen geen probleem hoeft te zijn.

Groet, John
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor Sapper_Morton » 08 Jul 2026, 14:40

De stoute schoenen aangetrokken en Varta een mail gestuurd met de vraag of ik de Varta accu's
die ik heb parallel kan schakelen, hieronder hun antwoord met een schema er bij wat gelijk is
aan het schema wat door Victron wordt geadviseerd.

Geachte klant,

Dank u voor uw bericht aan Varta en de interesse in onze producten.

Het parallel aansluiten van de accu’s is zeker mogelijk, met enkele aandachtspunten:

1. Zie onderstaand aansluitschema: let op dat de pluszijde en minzijde op verschillende accu’s zijn aangesloten
2. Controleer of de weerstand van de bedradingen gelijk zijn, ook tussen de accu’s in
3. De genoemde accu’s zijn AGM accu’s; controleer  of de inverter/laadregelaar (indien aanwezig) AGM geschikt is en hierop is ingesteld.
4. Ter info: in een parallelschakeling behoudt u 12V, maar wordt de capaciteit verdubbeld. Controleer of die hoeveelheid nodig is en of de laadstroom afdoende is.
5. Indien mogelijk adviseer ik ook om beide accu’s eerst geheel op te (laten) laden, om daarmee de accu’s op de beste manier in gebruik te nemen.

Als Varta aangeeft dat het geen probleem is ben ik wel gerustgesteld.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info: Vennautic Confident 780
Sole Mini 29 V0

Berichtdoor Wolf1 » 08 Jul 2026, 17:16

Sapper_Morton schreef:Als Varta aangeeft dat het geen probleem is ben ik wel gerustgesteld.

Succes, we spreken elkaar nog wel !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra