Hallo allemaal,
Ik ga in de toekomst wat aan de elektrische installatie doen. Het werkt allemaal goed, maar het is voor verbetering vatbaar. Voor ik het een en ander ga veranderen heb ik een vraag over de dagelijkse praktijk van de accuhoofdschakelaar(s) of ook wel scheidingsschakelaar(s) genoemd:
Het is verstandig om zo dicht mogelijk bij de accu een hoofdzekering te hebben. Daarna komt (hopelijk vrij dicht in de buurt want dikke kabel) een hoofdschakelaar waarmee het hele systeem snel spanningsloos gemaakt kan worden. Mijn dilemma is de volgende: als ik echt ALLES na de hoofdschakelaar aansluit (want veilig), zijn alle acculaadmogelijkheden (walstroomlader, zonnepaneel) en noodsystemen (bilgepomp, marifoon) ook afgekoppeld. Op dit moment is het op mijn boot zo aangesloten dat bij het uitschakelen van de hoofdschakelaar in ieder geval de walstroomlader en het zonnepaneel aangesloten blijven. Is best handig eigenlijk. Ook in de Victron voortbeeldschema's is dat zo aangesloten.
Ik benieuwd hoe dat op jullie boot is geregeld. En welke argumenten er voor die keuze zijn.
Alvast bedankt!
Bert