Accu(hoofd)schakelaar(s); hoe zit dat bij jullie?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Accu(hoofd)schakelaar(s); hoe zit dat bij jullie?

Berichtdoor BertB » 10 Aug 2025, 22:01

Hallo allemaal,

Ik ga in de toekomst wat aan de elektrische installatie doen. Het werkt allemaal goed, maar het is voor verbetering vatbaar. Voor ik het een en ander ga veranderen heb ik een vraag over de dagelijkse praktijk van de accuhoofdschakelaar(s) of ook wel scheidingsschakelaar(s) genoemd:

Het is verstandig om zo dicht mogelijk bij de accu een hoofdzekering te hebben. Daarna komt (hopelijk vrij dicht in de buurt want dikke kabel) een hoofdschakelaar waarmee het hele systeem snel spanningsloos gemaakt kan worden. Mijn dilemma is de volgende: als ik echt ALLES na de hoofdschakelaar aansluit (want veilig), zijn alle acculaadmogelijkheden (walstroomlader, zonnepaneel) en noodsystemen (bilgepomp, marifoon) ook afgekoppeld. Op dit moment is het op mijn boot zo aangesloten dat bij het uitschakelen van de hoofdschakelaar in ieder geval de walstroomlader en het zonnepaneel aangesloten blijven. Is best handig eigenlijk. Ook in de Victron voortbeeldschema's is dat zo aangesloten.

Ik benieuwd hoe dat op jullie boot is geregeld. En welke argumenten er voor die keuze zijn.

Alvast bedankt!

Bert
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Re: Accu(hoofd)schakelaar(s); hoe zit dat bij jullie?

Berichtdoor Calidris » 10 Aug 2025, 23:24

Achter de hoofdschakelaar zitten alle verbruikers. De laders, zoals solar en lader zitten bij mij met een passende eigen zekering op de accu. Dus bij dood schip kan de laderij nog steeds plaatsvinden.
Inderdaad dicht bij de accu een hoofdzekering, waarvan de waarde afgestemd is op de achterllggende bedrading bij kortsluiting. Een zekering is niet tegen overbelasting beveiliging, maar een kortsluit beveiliging.
In mijn geval achter de hoofdzekering voor 50 en 35mm2 en daar achter een zekering voor 16mm2 naar het instrumentpaneel en daarachter de aparte zekeringen van de apparatuur.

Verder mag iedereen het doen zoals hij wil, als het maar doordacht veilig is.

Toegift:
Ik heb zelfs de startmotor en de dynamo afgezekerd. Niet gebruikelijk in scheepsbouw, maar helaas in praktijk wel noodzakelijk gebleken. 100% belaste dynamo's kunnen wel eens verbranden, waardoor de gelijkrichter volle kortsluiting kan maken. Dat geeft een hoop sores uit ervaring.
Afzekeren van startmotoren doet een hoop stof opwaaien, maar niemand weet waarom. Als om een reden de bendix blijft hangen, wordt de startmotor na starten een dynamo. Dan duurt het erg kort voor die verbrandt. Als je de juiste zekering type en waarde kiest heb je daar nooit problemen mee.
https://youtube.com/shorts/P1ktSYR6U4M

Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Dirty Herrie Lister CS 1/6

Berichtdoor Amersfow » 11 Aug 2025, 07:45

Voor verbruiksaccus; via een Vetus paneel alles via relais geschakeld, als die uit staat doet niets het muv van de gps tracker en het zonnepaneel en de volt&shunt hiervoor.

Voor motor; mechanische hoofdschakelaar

Voor boegschroef/ankerlier; 1 mechanische hoofdschakelaar (had er eerst 2 maar de kans dat boegschroef & ankerlier tegelijkertijd gebruikt worden en daarom overbelasting op de schakelaar ontstaat acht ik zeer gering)
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 11 Aug 2025, 12:31

Calidris schreef:Toegift:
Ik heb zelfs de startmotor en de dynamo afgezekerd. Niet gebruikelijk in scheepsbouw, maar helaas in praktijk wel noodzakelijk gebleken. 100% belaste dynamo's kunnen wel eens verbranden, waardoor de gelijkrichter volle kortsluiting kan maken. Dat geeft een hoop sores uit ervaring.
Afzekeren van startmotoren doet een hoop stof opwaaien, maar niemand weet waarom. Als om een reden de bendix blijft hangen, wordt de startmotor na starten een dynamo. Dan duurt het erg kort voor die verbrandt. Als je de juiste zekering type en waarde kiest heb je daar nooit problemen mee.

Het is maar hoe je er naar kijkt, geen enkel voertuig is de de startmotor of dynamo gezekerd !
Mechanisch blijft de bendix niet hangen, elektrisch is mogelijk, (De parasol stok langs de bovenstuurstand geknoopt) maar goed dat, dat kort duurt, schakelt zich zelf zeer snel uit. (word warm en door het hoge toerental zijn zo de soldeerverbindingen uit het anker)
De dynamo, hier hangt het af waar de sensing van de regelaar vandaan komt, wordt deze spanningsloos dan zijn ook de diodes weg !
Het achter gebleven remanent magnetisme brengt de altenator gewoon op gang, maar de spanning wordt niet meer geregeld
Met of zonder zekeringen het heeft beide voor en nadelen.
Veiligheid is de eeuwige discussie, mijn antwoord is periodiek onderhoud ! Kijk na zoveel jaar eens, hoe het met de koolborstels gesteld is !
Hoofdschakelaars zal je inmiddels wel begrijpen Zonnepaneel regelaar via een zekering rechtstreeks op de accu wel realiserend dat wanneer de zekering er uit is, de paneel spanning op de de kabel komt.
Heb daarom voor de regelaar een 3 standen schakelaar serie - o - parallel
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 12 Aug 2025, 22:25

Wolf1 schreef:Het is maar hoe je er naar kijkt, geen enkel voertuig is de de startmotor of dynamo gezekerd !
Mechanisch blijft de bendix niet hangen, elektrisch is mogelijk, (De parasol stok langs de bovenstuurstand geknoopt) maar goed dat, dat kort duurt, schakelt zich zelf zeer snel uit. (word warm en door het hoge toerental zijn zo de soldeerverbindingen uit het anker)
De dynamo, hier hangt het af waar de sensing van de regelaar vandaan komt, wordt deze spanningsloos dan zijn ook de diodes weg !
Het achter gebleven remanent magnetisme brengt de altenator gewoon op gang, maar de spanning wordt niet meer geregeld
Met of zonder zekeringen het heeft beide voor en nadelen.
Veiligheid is de eeuwige discussie, mijn antwoord is periodiek onderhoud ! Kijk na zoveel jaar eens, hoe het met de koolborstels gesteld is !
Hoofdschakelaars zal je inmiddels wel begrijpen Zonnepaneel regelaar via een zekering rechtstreeks op de accu wel realiserend dat wanneer de zekering er uit is, de paneel spanning op de de kabel komt.
Heb daarom voor de regelaar een 3 standen schakelaar serie - o - parallel

Ik zeker bij 10 tallen schepen de afgelopen 40 jaar de startmotor. Daar ligt ervaring aan ten grondslag. T/m daf 1160 of Cummins.
Als je op afgelegen plekken in de wereld zit wil je geen risico of gezeik. Als je daar categorisch geen zekering in wil, moet je nog maar eens goed nadenken. Startmotor is een ijna ongecontroleerde kortsluiting.
Het na-apen van de rest van de wereld heeft nog nooit verbeteringen opgeleverd.
Doe wat je wilt als het voor je zelf is.

Als een zekering van een solar regelaar stuk gaat istie gewoon stuk en maakt het verder niet meer uit water dan gebeurd. Goeie regelaar kopen, geen chinees ding
https://youtube.com/shorts/P1ktSYR6U4M

Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Dirty Herrie Lister CS 1/6

Berichtdoor Wolf1 » 13 Aug 2025, 08:58

Calidris schreef:Ik zeker bij 10 tallen schepen de afgelopen 40 jaar de startmotor. Daar ligt ervaring aan ten grondslag. T/m daf 1160 of Cummins.
Als je op afgelegen plekken in de wereld zit wil je geen risico of gezeik. Als je daar categorisch geen zekering in wil, moet je nog maar eens goed nadenken. Startmotor is een ijna ongecontroleerde kortsluiting.
Het na-apen van de rest van de wereld heeft nog nooit verbeteringen opgeleverd.
Doe wat je wilt als het voor je zelf is.

Als een zekering van een solar regelaar stuk gaat is tie gewoon stuk en maakt het verder niet meer uit water dan gebeurd. Goeie regelaar kopen, geen chinees ding

Heb er al dikwijls over nagedacht en vele discussies met CE keurmeesters over gehouden, ben het er ook nog mee eens, maar heel de wereld denkt er anders over !
Wat betreft de zonneregelaar, die regelt niet meer als hij geen accu ziet (b.v. accu vervanging), dus alles wat deze verbinding raakt komt in aanraking met de paneel spanning ! vandaar de 0 op mijn schakelaar ! En dat is waar de topic over ging.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Aug 2025, 16:46

Hoe het bij mij zit?
Afgezien van 2 hoofdschakelaars voor resp. de motor en de boegschroef/ankerlier heb ik geen hoofdschakelaars maar is mijn DC net in 15 circuits verdeeld die elk met een circuitbreaker (schakelaar gecombineerd met zekering) worden geschakeld.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 13 Aug 2025, 17:24

R.C.Grootveld schreef:Hoe het bij mij zit?
Afgezien van 2 hoofdschakelaars voor resp. de motor en de boegschroef/ankerlier heb ik geen hoofdschakelaars maar is mijn DC net in 15 circuits verdeeld die elk met een circuitbreaker (schakelaar gecombineerd met zekering) worden geschakeld.

Heeft niet de goedkeuring van de Steltloper maar lijkt me wel 1 van de meest simpele oplossingen.
Op deze manier brand ook het automatische ankerlichtje, als het nodig is !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 18 Aug 2025, 09:08

Ok, hartelijk dank voor jullie reacties! Hier kan ik wat mee.

Groeten,

Bert
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Berichtdoor Joson » 18 Aug 2025, 18:45

Een aantal jaren geleden heb ik op onze boot de gehele elektrische installatie aangepakt.
Ik heb dit op mijn eigen SITE in een verslag met foto's en schema's weergegeven, misschien heb je er iets aan.

succes John
:roll:
Gebruikers-avatar
Joson

ligplaats: Den Helder
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra