ErikHa schreef:We weten allemaal dat als de kabels langer worden dat deze ook dikker moeten zijn. Ik ga er niet aan zitten rekenen en een natte vinger maar met 200mm2 op 5 meter ziet het rekensommetje er heel anders uit. Nu hoor ik iemand roepen dat dat duur is, maar zet de investering in dikke kabels eens af tegen de investering van accu's, accubak, lader en laadkabels. De accu's moeten eens in de zoveel jaar vervangen worden en acculaders hebben niet het eeuwige leven, die kabels gaan een leven lang mee. Keep it Simple Stupid.
Zoals jij het beschrijft zit het bij ons. accu's centraal (4*200 A .AMG, 24 v. geschakeld) met vingerdikke kabels naar de boeg en de hekschroef (Cupa's 9pk) en dat werkt bij ons al zolang wij de boot hebben naar behoren. De genoemde accu's zijn Victrons van 2009!!, dus al 13 jaar oud. Misschien even affkloppen op blank hout
Dat de startaccu niet voor andere gebruikers wordt aangewend, is een goede gewoonte is mij ooit verteld. Je zou niet de eerste zijn die in zo'n geval met een lege accu staat als je de motor wil starten, omdat die door een andere gebruiker is leeggezogen
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/