Advies gevraagd over voorgenomen aanpassingen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Advies gevraagd over voorgenomen aanpassingen

Berichtdoor Sapper_Morton » 07 Mei 2026, 11:54

Ben wat aan het tekenen geweest in Tinycad omdat de huidige elektra aan boord zeer onduidelijk en een rommeltje is.

Lees wel dat het meer gewoon is dat het een rommeltje is maar ik wil het graag iets netter hebben. Dit is mijn eerste
opzet, de busbars voor de plus en min heb ik er niet ingetekend maar die komen er wel, zijn al gekocht. Ben de afgelopen
dagen bezig geweest met het afstruinen van o.a. dit forum echter kom veel tegenstrijdige info tegen dus mijn vraag is,
zien jullie zaken die elkaar bijten of ......

Opm.; de zonnepanelen zijn de grootste die ik kwijt kan op de boot.

Alvast bedankt voor de op en aanmerkingen.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Re: Advies gevraagd over voorgenomen aanpassingen

Berichtdoor Sapper_Morton » 08 Mei 2026, 12:46

105 keer gelezen en geen op of aanmerkingen? Jullie maken mij niet wijs dat ik in één keer alles goed heb gedaan.

Ik zie dat ik vergeten ben te vermelden dat ik de motorbediening, startmotor, gloeipluggen, toerenteller e.d., bewust
even niet heb ingetekend omdat dit een afgescheiden deel is wat op de start accu zit aangesloten.

En de 220volt aan boord is voor opladen van een laptop, een koffiezetter van 1000 watt (1 keer per dag 2 bakkies in 10
minuten klaar) en een haardroger van 1000 watt ongeveer 5 minuten per dag.

Let the comments flow :D
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor pascall » 08 Mei 2026, 17:38

Nou hier komt hij, ik zou een schakelaar tussen de boegschroef en de accu plaatsen.
Als het relais blijft plakken heb je een vet probleem, en dat gebeurt nogal eens.
Door een schakelaar toe te voegen is een draai aan de knop voldoende om deze uit te schakelen.
Anders moet je de accu los koppelen wat in die situatie niet wenselijk is.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 08 Mei 2026, 21:48

pascall schreef:Nou hier komt hij, ik zou een schakelaar tussen de boegschroef en de accu plaatsen.
Als het relais blijft plakken heb je een vet probleem, en dat gebeurt nogal eens.
Door een schakelaar toe te voegen is een draai aan de knop voldoende om deze uit te schakelen.
Anders moet je de accu los koppelen wat in die situatie niet wenselijk is.

Mvg,

Pascal.

Goed punt, neem ik mee. Dank je wel.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor Oeverloos » 08 Mei 2026, 22:23

Ik weet weinig van elektriciteit. Naar mijn ervaring kun je het beste de spullen en een schema gebruiken van Victron of Mastervolt, zoals je die op hun sites kunt vinden. Vooral omdat je van niets iets opbouwt.
De aarding is een punt op een boot.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... chepen.pdf

Als je zonnepanelen hebt, hoort daar voldoende accu capaciteit bij om de opgewekte stroom op te slaan. De stroom die je opwekt met de motor tijdens het varen kun je dan ook opslaan. Meestal is het gebrek aan ruimte de beperkende factor. Een omvormer, met een zuivere simus, zou ik niet te klein nemen. De startstroom van vele apparaten is soms vrij hoog en er komen meestal elk jaar nieuwe apparaten aan boord.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 09 Mei 2026, 06:09

Nog eentje, ik zou ook de zonnepanelen voorzien van een schakelaar om het geheel stroomloos te kunnen zetten.
De stekkers loskoppelen of de zonnepanelen afdekken kan ook natuurlijk maar is minder handig.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 09 Mei 2026, 14:55

Oeverloos schreef:Ik weet weinig van elektriciteit. Naar mijn ervaring kun je het beste de spullen en een schema gebruiken van Victron of Mastervolt, zoals je die op hun sites kunt vinden. Vooral omdat je van niets iets opbouwt.
De aarding is een punt op een boot.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... chepen.pdf

Als je zonnepanelen hebt, hoort daar voldoende accu capaciteit bij om de opgewekte stroom op te slaan. De stroom die je opwekt met de motor tijdens het varen kun je dan ook opslaan. Meestal is het gebrek aan ruimte de beperkende factor. Een omvormer, met een zuivere simus, zou ik niet te klein nemen. De startstroom van vele apparaten is soms vrij hoog en er komen meestal elk jaar nieuwe apparaten aan boord.

Het schema is een aanpassing op de bestaande elektra waarvan ik sterk het vermoeden heb dat het een door de tijd gegroeide spaghetti is, daarom wil ik er de bezem doorheen halen. Aarding is op een plastic bootje niet zo'n ding. Er valt niet veel te aarden. Ga iig wel de link lezen die je stuurt want je weet maar nooit. Wat het vermogen van de omvormer betreft, de omvormer is een zuivere sinus type en kan 1500 watt continue leveren en mag pieken naar 3000 watt. Moeders weet dat koffiezetten en haardrogen niet tegelijkertijd kan. Dat zijn onze twee grootverbruikers van max 1000 watt elk, de rest is klein spul.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 09 Mei 2026, 14:55

pascall schreef:Nog eentje, ik zou ook de zonnepanelen voorzien van een schakelaar om het geheel stroomloos te kunnen zetten.
De stekkers loskoppelen of de zonnepanelen afdekken kan ook natuurlijk maar is minder handig.

Mvg,

Pascal.

Neem ik ook mee, dank je wel.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor heuvels » 09 Mei 2026, 15:15

Ik denk dat je het zonder walstroom niet gaat redden, of je moet elke dag je accu's vol varen...
Wij liggen elk jaar een paar weken in Groet (NH), volledig afhankelijk van 120 watt aan zonnepanelen. Gaat prima maar met haardroger en elektrisch koffiezetten zouden we het niet trekken.

Koken doen we op campingaz, en we drinken de lekkerste koffie uit een italiaans espressopotje:
https://www.lidl.nl/p/silvercrest-perco ... 0405254001,

En in Groet waait het bijna altijd en heb je geen haardroger nodig, die hangen trouwens in de doucheruimte...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Sapper_Morton » 09 Mei 2026, 15:34

heuvels schreef:Ik denk dat je het zonder walstroom niet gaat redden, of je moet elke dag je accu's vol varen...
Wij liggen elk jaar een paar weken in Groet (NH), volledig afhankelijk van 120 watt aan zonnepanelen. Gaat prima maar met haardroger en elektrisch koffiezetten zouden we het niet trekken.

Koken doen we op campingaz, en we drinken de lekkerste koffie uit een italiaans espressopotje:
https://www.lidl.nl/p/silvercrest-perco ... 0405254001,

En in Groet waait het bijna altijd en heb je geen haardroger nodig, die hangen trouwens in de doucheruimte...

Is ook niet de bedoeling om helemaal zonder walstroom te gaan varen. Er zal af en toe eens een nacht aan een natuuraanlegplaats
worden overnacht en als we dat met de panelen en de dynamo redden is het goed. En koffiezetten is in mijn geval per dag 2 bakjes
in één keer en daar doet de koffiemachine ongeveer 10 minuten over en de koffie gaat in een thermoskan. Moeders drinkt thee en
dat gaat op het gasfornuis. De haardroger wordt wel dagelijks gebruikt maar heel kort, ik heb een huidaandoening die ik in toom
houdt door elke dag delen van mijn lichaam te drogen. Gaat me te ver om het uitgebreid uit te leggen maar het is nodig.

Enne, op is op. Als de accu's leeg zijn (min 40% restlading) slinger ik de motor weer aan en gaan we weer richting een haven.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Terug naar Scheepselektra