Advies upgrade elektrische installatie

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Advies upgrade elektrische installatie

Berichtdoor Roadrunnertoao » 10 Nov 2025, 16:29

Ik wil mijn elektrische huishouding wat "upgraden".

Huidige status:

12V boordnet
2x 180Ah semi tractie Calcium accu's
Vetus (Vapor tight) accu schakelaar
Boegschroef Cupa40 met Albright relais
Protech 4 accu lader

Nieuwe status:

2x (nieuwe) semi tractie accu's (boordnet)
1x start accu Redtop
1x boegschroef accu Yellowtop
Zonnepaneel
Victron MPPT
(Victron acculader)
(Victron omvormer)

Verbruikers aan boord:
Alle binnen verlichting is LED
Absorbtie koelkast; ja niet het meest zuinige, maar werkt meer dan prima op gas als ik langere tijd off-grid lig. (in de toekomst wil ik nog wel een compressor koelkast)
Waterpompen voor kraan en wc
(Eberspacher diesel kachel)
Opladen telefoon

Nu zit ik erg te twijfelen over een omvormer; maar waar ga ik deze voor gebruiken?
Het zou handig zijn om een laptop op te kunnen laden
En wat ik erg graag zou willen is als ik mijn boiler (40L) zou kunnen opwarmen (off-grid), maar dit is technisch denk ik niet haalbaar zonder generator? (al is het maar naar 40 graden)
Daarnaast misschien om een Nespresso koffiezetapparaat te kunnen gebruiken.
Voor de rest zou ik niet weten waar ik anders 220V aan boord zou willen hebben.
Waar gebruiken jullie je omvormer voor?
Ik heb gekeken naar een Multiplus, maar qua formaat gaat dat ook nog een uitdaging worden om deze te plaatsen.

Nu zat ik er aan te denken om de (nieuwe) semi tractie accu's parallel te schakelen.
De huidige accu's worden gelijktijdig opgeladen, zowel door de dynamo als door de acculader.
Ik ga er dan ook vanuit dat ik de accu's als ik ze parallel schakel en de startaccu ook gelijktijdig op kan laden?
Maar hoe ga ik dan de boegschroef accu laden?

En wat ga ik het zonnepaneel laten opladen? De boordnet accu's? En hoe ga ik ervoor zorgen dat het zonnepaneel ook de start accu en de boegschroefaccu gaat laden?
En hoe "groot" (hoeveel WP) moet het zonnepaneel dan zijn?

Ohw en ik wil ook nog een scheidingstrafo installeren, maar heeft niet heel veel met bovenstaande te maken.

Graag jullie advies.
Roadrunnertoao

ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Advies upgrade elektrische installatie

Berichtdoor Renegade » 10 Nov 2025, 16:41

Geef eerst maar eens aan wat je aan "spanningsvoorziening" voor de "nieuwe situatie" al hebt aangekocht, cq in bezit hebt, wat je zowiezo gaat gebruiken.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 10 Nov 2025, 16:47

houd vast rekening met een compressor koelkast. gebruikt als hij aanstaat zo'n 60 watt, in de praktijk staat hij misschien 25% van de tijd aan afhankelijk van temperatuur en kwaliteit koelkast. Dus gemiddeld 15 watt. tel daar het verbruik van een omvormer bij op (bij 12 volt koelkast niet nodig).

Ik vonde een filmpje over het stroomgebruik van een nespresso
https://www.youtube.com/watch?v=lPtIHZmDBvw

ik heb een 500 watt sinusomvormer voor de kleine huishoudelijke apparaten, zet ik aan wanneer nodig om stroom te besparen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Roadrunnertoao » 10 Nov 2025, 17:06

Renegade schreef:Geef eerst maar eens aan wat je aan "spanningsvoorziening" voor de "nieuwe situatie" al hebt aangekocht, cq in bezit hebt, wat je zowiezo gaat gebruiken.

Voor de nieuwe situatie heb ik nog niets aangekocht.
(misschien dat ik de 2 semi tractie accu's behoud, maar waarschijnlijk komen hier ook nieuwe voor)
Roadrunnertoao

ligplaats: Dordrecht
info:

Berichtdoor Calidris » 10 Nov 2025, 19:38

heuvels schreef:houd vast rekening met een compressor koelkast. gebruikt als hij aanstaat zo'n 60 watt, in de praktijk staat hij misschien 25% van de tijd aan afhankelijk van temperatuur en kwaliteit koelkast. Dus gemiddeld 15 watt. tel daar het verbruik van een omvormer bij op (bij 12 volt koelkast niet nodig).

Ik vonde een filmpje over het stroomgebruik van een nespresso
https://www.youtube.com/watch?v=lPtIHZmDBvw

ik heb een 500 watt sinusomvormer voor de kleine huishoudelijke apparaten, zet ik aan wanneer nodig om stroom te besparen.

+1
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Terug naar Scheepselektra