Koelkast Weaco cr-0110

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Koelkast Weaco cr-0110

Berichtdoor Bert10 » 14 Mei 2024, 11:25

Hallo allemaal, mijn vraag betreft de koelkast op de boot.
Deze blijft vaak aan / uitgaan. Heel vaak achter elkaar. Wanneer ik dan de thermostaat op max zet dan blijft die wel gewoon draaien.
Bekabeling is dik genoeg, dus lijkt mij geen stroomprobleem. Hij blijft immers ook draaien als ik de thermostaat op max zet.
Thermostaat kapot? Graag jullie mening.
Groet, Bert.
Bert10
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: Koelkast Weaco cr-0110

Berichtdoor Renegade » 14 Mei 2024, 12:09

Bert10 schreef:Bekabeling is dik genoeg.Hij blijft immers ook draaien als ik de thermostaat op max zet.

Ik weet niet of het relevant is ,maar ik heb wel eens gelezen dat de start spanning meer is ,dan spanning bij een constante.
Als je bedrading toereikend is voor een constante,maar niet genoeg voor bij opstarten, lijkt het mij verstandiger eerst met een dikkere kabel te proberen.
Of in plaats van 1 rode en 1 zwarte ,van ieders 2 te gebruiken.
Niet geschoten is altijd mis.
Helpt er niks,dan kun je altijd nog de thermostaat vervangen.
Maar goed ,ik ben geen electomonteur.
Renegade
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Koelkast Weaco cr-0110

Berichtdoor heuvels » 14 Mei 2024, 13:29

Hmmmm hoe vaak is vaak?
Als de koelkast slecht geïsoleerd is of niet goed sluit dan zal hij van binnen snel opwarmen en vaak aanslaan. Zeker met de temperaturen van nu.
Geen last van overdreven ijsvorming?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1109
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Koelkast Weaco cr-0110

Berichtdoor SimondeDanser » 14 Mei 2024, 16:22

Ik heb precies hetzelfde probleem. En met ons nog velen. Op het zeilersforum zijn daar al heel wat draadjes aan gewijd.
Ik heb de bekabeling op 10mm2 gezet en de koelkast staat op 24 volt. Maar het probleem blijft.
Velen lossen het op door een digitale stc1000 thermostaat ipv de gewone thermostaat te monteren. Deze kost bij Ali nog geen tientje.
Ik ben zelf nu bezig om die er ook tussen te zetten. Maar ik heb er dus nog geen ervaring mee.
Het voordeel schijnt te zijn dat de start en stop temperaturen in te stellen zijn. Daarnaast kan je een startvertraging instellen tot ik meen max 10 min. Dit schijnt goed te werken en tegelijkertijd nogal wat energie te besparen omdat je van dat steeds opnieuw opstarten af bent. En je wordt er dan ook niet zenuwachtig van op een moment dat je vlak naast de koelkast zit.
Bekijk dit draadje maar eens (maar er zijn er meer), dan weet je alles wat je moet weten. De C&T aansluitingen los gooien van de controllerbox. En deze puntjes verbinden met het relais van de stc1000. Wel de losgegooide draadjes even goed isoleren.

https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... aansluiten

Succes ermee.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Koelkast Weaco cr-0110

Berichtdoor RuudM » 14 Mei 2024, 20:42

Zelfde koelkast ook hetzelfde probleem.
Ik ga mij ook eens verdiepen in de alie thermostaat.
230v is al klaar daar als deze het begeeft dan komt er een 230 v tafel model in.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Koelkast Weaco cr-0110

Berichtdoor SimondeDanser » 14 Mei 2024, 21:41

In november heb ik 2,51 euro voor de 24 volt versie van de stc1000 betaald excl. wat verzendkosten. Per saldo kwam het uit op iets van 7 euro. Ik kan de link helaas niet meer vinden. Maar Ali zal het wel weten.

Zoek in het zeilersforum op stc1000, Waeco en Dometic en je vindt bosjes berichten van mensen met hetzelfde probleem. Alleen Waeco lijkt het probleem niet te erkennen want uit reacties van anderen blijkt dat die maar blijven zeggen dat als dit het probleem is je kabeldiameter waarmee de koelkast is aangesloten te klein is. Maar als zo'n koelkastje op 24 volt met 10mm2 aangesloten hetzelfde probleem blijft geven dan weet ik het niet meer. Je krijgt 10mm2 al bijna niet aangesloten op de koelkast. Dus hoe zou je nog zwaarder moeten gaan? Daarom ga ik het met de stc1000 proberen. Slechter kan het niet worden. Alleen moet er wel een gaatje ergens in de kast geboord worden om de temperatuursensor van de stc1000 in de koelkast te krijgen.
mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Koelkast Weaco cr-0110

Berichtdoor Bert10 » 15 Mei 2024, 13:05

SimondeDanser schreef:Ik heb precies hetzelfde probleem. En met ons nog velen. Op het zeilersforum zijn daar al heel wat draadjes aan gewijd.
Ik heb de bekabeling op 10mm2 gezet en de koelkast staat op 24 volt. Maar het probleem blijft.
Velen lossen het op door een digitale stc1000 thermostaat ipv de gewone thermostaat te monteren. Deze kost bij Ali nog geen tientje.
Ik ben zelf nu bezig om die er ook tussen te zetten. Maar ik heb er dus nog geen ervaring mee.
Het voordeel schijnt te zijn dat de start en stop temperaturen in te stellen zijn. Daarnaast kan je een startvertraging instellen tot ik meen max 10 min. Dit schijnt goed te werken en tegelijkertijd nogal wat energie te besparen omdat je van dat steeds opnieuw opstarten af bent. En je wordt er dan ook niet zenuwachtig van op een moment dat je vlak naast de koelkast zit.
Bekijk dit draadje maar eens (maar er zijn er meer), dan weet je alles wat je moet weten. De C&T aansluitingen los gooien van de controllerbox. En deze puntjes verbinden met het relais van de stc1000. Wel de losgegooide draadjes even goed isoleren.

https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... aansluiten

Succes ermee.
Mvg Felix


Bedankt voor je reactie Felix. Ik heb het gelezen op zeilersforum. Ik ga ook een stc 1000 thermostaat bestellen. Maar ik ben geen stroomtechneut en twijfel over de aansluitingen. Heb jij een eenvoudig schema die ook door een leek te volgen is? Alvast bedankt,
Groet Bert.
Bert10
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: Koelkast Weaco cr-0110

Berichtdoor SimondeDanser » 15 Mei 2024, 13:44

Bert10 schreef:Bedankt voor je reactie Felix. Ik heb het gelezen op zeilersforum. Ik ga ook een stc 1000 thermostaat bestellen. Maar ik ben geen stroomtechneut en twijfel over de aansluitingen. Heb jij een eenvoudig schema die ook door een leek te volgen is? Alvast bedankt,
Groet Bert.


Ja zeker. Als je in de link die ik had meegestuurd naar de bijdrage van ilCigno gaat van 31 oktober 2023 om 20:16 dan zie je een tekeningetje hoe e.e.a. aangesloten moet worden. Bovenin de controllerbox van je koelkast. Onderin de stc1000 thermostaat unit. Het is allemaal vrij eenvoudig.
Voor de stc 1000 moet je dus zorgen dat je deze ook aansluit op de voedingsspanning van de koelkast.
Zorg dat je de goede versie bestelt want ze zijn er voor verschillende spanningen.
Ik moet even uitvinden hoe ik hier een foto kan plaatsen. Dan zal ik laten zien welke controller er op mijn koelkast zit. Dan kan je kijken of die bij jou hetzelfde is. Wordt vervolgd.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Koelkast Weaco cr-0110

Berichtdoor SimondeDanser » 15 Mei 2024, 14:03

SimondeDanser schreef:Ja zeker. Als je in de link die ik had meegestuurd naar de bijdrage van ilCigno gaat van 31 oktober 2023 om 20:16 dan zie je een tekeningetje hoe e.e.a. aangesloten moet worden. Bovenin de controllerbox van je koelkast. Onderin de stc1000 thermostaat unit. Het is allemaal vrij eenvoudig.
Voor de stc 1000 moet je dus zorgen dat je deze ook aansluit op de voedingsspanning van de koelkast.
Zorg dat je de goede versie bestelt want ze zijn er voor verschillende spanningen.
Ik moet even uitvinden hoe ik hier een foto kan plaatsen. Dan zal ik laten zien welke controller er op mijn koelkast zit. Dan kan je kijken of die bij jou hetzelfde is. Wordt vervolgd.

Mvg Felix


Bij deze een screenshot uit een youtube filmpje van de controllerbox.
Afbeelding
SimondeDanser
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Koelkast Weaco cr-0110

Berichtdoor SimondeDanser » 15 Mei 2024, 14:10

RuudM schreef:Zelfde koelkast ook hetzelfde probleem.
Ik ga mij ook eens verdiepen in de alie thermostaat.
230v is al klaar daar als deze het begeeft dan komt er een 230 v tafel model in.

Dat heb ik ook al overwogen. Ook bij mij ligt de 220v er al. Maar ik heb de CRX50 koelkast. En die is nogal klein. Maar meer kan ik helaas niet kwijt. En ik zou dus niet weten of ik ook een gewone huis-tuin-en-keuken koelkast met vriesvak in die maat kan vinden.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten