Wolfrat Sportcraft met een OMC 2.5 revisie advies

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Wolfrat Sportcraft met een OMC 2.5 revisie advies

Berichtdoor Basden » 20 Feb 2025, 09:55

Beste allemaal,

Ik ben onlangs trotse eigenaar geworden van een Wolfrat Sportcraft Traveller met een 2.5 OMC-motor. Volgens de documentatie is het befaamde "iron duke" model uit 1974. Omdat ik de geschiedenis van de motor onvoldoende ken wil ik voor het zomerseizoen 2025 onderhoud laten uitvoeren. Iemand bekend met dit type motor en tips waar specifiek op moet worden gelet? Ik ga in ieder geval preventief het manchet laten vervangen gezien de slechte staat.

De vorige eigenaar heeft het staartstuk laten verven. Nu heeft een gedeelte van de verf al losgelaten en wil ik deze ook opnieuw in de lak zetten. Alleen is de verf erg dik aangebracht op het bovenste gedeelte van de hekdrive (zie foto's). Wat is de beste aanpak om deze goed te strippen en opnieuw te lakken zodat het lang meegaat zonder al teveel schade aan te richten aan de bouten.

Alvast bedankt voor jullie advies—ik kijk ernaar uit om van deze community te leren!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Basden

ligplaats: Loosdrecht
info: Eigenaar van een Wolfrat Sportcraft 1979.

Re: Wolfrat Sportcraft met een OMC 2.5 revisie advies

Berichtdoor Wolf1 » 20 Feb 2025, 14:20

Demonteren, inpakken !, stralen, en dan poedercoaten !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 20 Feb 2025, 20:44

Ben het met Wolf eens, vooral omdat het een karakteristiek mooi bootje is die zo'n dure ( longlife) waard is.

De vorige eigenaar heeft vast zijn best gedaan maar het lijkt geen juist verfsysteem, en dan die verschrikkelijke antifouling.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Oeverloos » 20 Feb 2025, 21:35

Denk aan de anode ergens op het aluminium staartstuk.
Als de anode mist of uitgewerkt is,
kan de verf van het staartstuk vallen.
Het staartstuk is van aluminium en de schroefas van RVS.
Deze verschillende metalen kunnen galvanische corrosie veroorzaken.
Zie:
https://kokwatersport.nl/advies-uitleg/ ... -aluminium?

Als anodes er na een groot aantal motoruren goed uit zien, dan werken ze niet!
Let op of de anode goed contact maakt met het aluminium staartstuk.
Anodes niet overschilderen en niet schuren.

Ik zie op de foto een GM benzine motor.
Heb je een ventilator in de machinekamer?
Die draai je een aantal minuten om eventuele benzine dampen weg te blazen.
Je kunt daarna veilig starten.

Chique boot, Bas.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Basden » 24 Feb 2025, 14:01

Beste Wolf, Chaea en Oeverloos,

Nogmaals bedankt voor jullie tips en opmerkingen – enorm mee geholpen! Ik ben zelf erg blij het stukje geschiedenis dat ik in handen heb (hij komt uit juli 1979). Mijn doel is om hem in topstaat te brengen én te houden.

Ondertussen kom ik er steeds meer achter dat dit project toch wat meer werk en aandacht vraagt dan ik aanvankelijk had gedacht (koop een boot, werk je ....). Hoewel de vorige eigenaar de boot volledig heeft laten opbouwen vanaf het begin zijn er nog steeds een aantal punten die de aandacht verdienen om hem weer helemaal in topconditie te krijgen.

Wolf, met betrekking tot het demonteren, stralen en poedercoaten: zou je aanraden om het hele staartstuk te demonteren, of is het ook mogelijk om dit zonder volledige demontage te laten stralen en coaten? Heb je toevallig ervaring met een bedrijf dat dit goed kan uitvoeren?

Chaea, helemaal eens – de antifouling moet inderdaad opnieuw gedaan worden. We zijn sowieso van plan om de manchet te vervangen en nemen dan meteen de antifouling van het hele schip mee. Op de romp laat de huidige antifouling al los, waarschijnlijk door een verkeerd aangebrachte primer.

Oeverloos, klopt, het is inderdaad een oude GM-motor uit 1974. Het is een viercilder 2.5 liter die de boot ongeveer 35kmh op topsnelheid laat lopen. In de machinekamer hebben we inmiddels twee ventilatoren geïnstalleerd. Op het staartstuk zelf heb ik echter geen anode kunnen ontdekken. Ik vermoed dat dit de oorzaak is van de galvanische corrosie die je beschrijft. Ik ga eens op onderzoek uit waar de anode behoort te zitten en of deze nog is te verkrijgen.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen! Mocht iemand nog goede adressen kennen voor bedrijven die kunnen helpen met deze werkzaamheden, dan hoor ik het graag. Ik ben nog redelijk nieuw in deze wereld sinds de aanschaf van deze boot, dus alle hulp is welkom!
Basden

Berichtdoor Wolf1 » 24 Feb 2025, 15:21

Dat was v Beurden in Waspik, die bestaat niet meer, maar schijnt overgenomen te zijn door Govers in Waspik !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Basden » 24 Feb 2025, 15:58

Dank Wolf1. Ik ga contact met ze opnemen voor de mogelijkheden.
Basden

Berichtdoor Oeverloos » 25 Feb 2025, 12:25

All units utilize anodes in at least two locations, many have three. The following list should point you in the right direction for your particular model:
a. Cobra-At the bottom of the transom shieldlassembly; on the leading edge of the lower gear case, where it mates with the upperlintermediate unit; and attached to the bearing carrier inside the lower unit.
b. SP and King Cobra-At the bottom of the transom shieldlassembly; on the leading edge of the lower gear case, where it mates with the upperlintermediate unit; and, on the aft edge of the lower gear case, just forward of the propeller.
c. DP-At the bottom of the transom shieldiassembly; and, on the leading edge of the lower gear case, where it mates with the upperlintermediate unit.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 25 Feb 2025, 22:06

Dit is een OMC "Stringer" drive, electric shift.

Een behoorlijk overdesignde hekdrive van OMC, in navolging en in concurrentie met de Aquamatic van Volvo Penta, die gepatenteerd was. Dus moest men zich in allerlei technische bochten wringen om de patentdetails van VP te omzeilen, hetgeen heeft geleid tot een zeer gecompliceerde constructie, die overigens wel van goede kwaliteit was wat betreft de uitvoering; veel lagers, geharde geslepen tandwielen, splines, veel keerringen etc.
Hooftkenmerk is het elektrisch schakelen van de staart. Er zijn veel technisch interessante details. De constructie is gebleken niet erg bedrijfszeker te zijn; na onevenredig vaak in actie komen van de coastguard bij het afslepen op zee, is tenslotte de produtie gestaakt, en is de schakeling later toch weer mechanisch uitgevoerd; via processen met dure advokaten is dat toen "State of the Art" gevonden, dus niet patenteerbaar...
Het werken eraan vergt absoluut top ervaring en kennis! Er is een speciale Clymer voor; een must!
Sturen gaat middels een speciaal Tweekabel systeem, genaamd "Tru-course", en een luukse wormwielkast.
Trimmen gebeurt door hoogteverstelling van de voorzijde van de motor: die vormt Een mechanisch geheel met het zg Intermediatehouse (er is geen Transomeplate; de transomplate doet niet mee! De voortstuwingskrachten gaan via de achterste motorsteunen.
Tilten gaat ook elektrisch: motor, wormwielkastje, slipkoppeling (in oliebad!) tandwiel, tandkwadrant.

Is nog veuuul meer over te vertellen....

Heb er zelf 30 jaar een gehad, in een Draco 2000 Suncab..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Basden » 27 Feb 2025, 12:07

Oeverloos, dank voor de toelichting! Ik ga op zoektocht en kijken of de anodes nog aanwezig zijn en/of ze vervangen of aangebracht moeten worden.

Eagles, yes het is inderdaad een electric shift OMC. Was nog niet bekend met het systeem totdat ik mij begin deze week erin heb verdiept. Het is inderdaad een machtige motor met veel onderdelen en technische aspecten. Ik was nog niet bekend met de Clymer maar wel met de Seloc manual. Ik heb de Clymer nu ook op de kooplijst gezet!
Het tweekabelsysteem zit inderdaad op de motor. Ik heb er een paar foto's van bijgevoegd.

De overige omschrijvingen kloppen inderdaad! Wij willen hem bij het in het water laten weer laten trimmen. Maar eerst staat de vervanging van het manchet op de planning. Heb je hier wellicht nog tips voor? Ik neem aan dat in de 30 jaar het vervangen van het manchet regelmatig heeft plaatsgevonden ;) Overige tips en tricks zijn meer dan welkom omdat ik volledig onbekend ben met de motor en het onderhoud daarvan.

Groet,
Bas

Zie:
Afbeelding
Afbeelding
Basden

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard