Mercruiser 4.3 alphaone spruitstuk

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Mercruiser 4.3 alphaone spruitstuk

Berichtdoor Arno1985 » 19 Feb 2023, 14:02

Beste leden, ik was begonnen om de olie te verversen en het filter te vervangen toen ik opmerkte dat aan mijn rechterspruitstuk een druppel blauwe koelvloeistof hing. Er zit een klein scheurtje in van ongeveer 4 cm in lengte aan de onderzijde. De andere kant is in takt. Bestaat er tegenwoordig goed spul om dit te repareren? Het grootste probleem lijkt mij de warmte schommelingen die op het ijzer komt. Alvast bedankt.

Arno
Arno1985
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 Jan 2023, 17:36
ligplaats: Schagen
info:

Re: Mercruiser 4.3 alphaone spruitstuk

Berichtdoor Wolf1 » 19 Feb 2023, 18:38

Kitten is knoeien, en lassen vaak heel moeilijk en een nieuw kost denk ik zo'n € 500 !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Mercruiser 4.3 alphaone spruitstuk

Berichtdoor chaea » 19 Feb 2023, 20:14

Arno1985 schreef:Beste leden, ik was begonnen om de olie te verversen en het filter te vervangen toen ik opmerkte dat aan mijn rechterspruitstuk een druppel blauwe koelvloeistof hing. Er zit een klein scheurtje in van ongeveer 4 cm in lengte aan de onderzijde. De andere kant is in takt. Bestaat er tegenwoordig goed spul om dit te repareren? Het grootste probleem lijkt mij de warmte schommelingen die op het ijzer komt. Alvast bedankt.

Arno


Vaak vorstschade, vervangen is het advies.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Mercruiser 4.3 alphaone spruitstuk

Berichtdoor eagle » 19 Feb 2023, 23:21

https://www.xtrack.nl/weicon-titanium-pasta-500-gram

Diverse keren toegepast op motorblokken en gekoelde spruitstukken met vorstschade.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Mercruiser 4.3 alphaone spruitstuk

Berichtdoor chaea » 20 Feb 2023, 09:31

Uiteraard goed bedoeld, maar is ts gebaat bij tegenstrijdig advies :?:

Ja er zijn middeltjes om dit soort schades op te lappen.
Ook ik heb het welleens gebruikt als een klant een reparatie te duur vond, in gedachte van beurs is 100 euro een heel stuk minder dan een gedegen en betrouwbare reparatie welke tussen de 500 en 1500 euro zit.

Maar het is een lapmiddel, beperkt betrouwbaar en uitstel van de noodzakelijke ingreep.
Is het een oud barrel, dan kan ik het begrijpen, is het om de boel goedkoop te fixen voor verkoop, dan ben je niet eerlijk ( behalve als je het bij verkoop verteld)
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Mercruiser 4.3 alphaone spruitstuk

Berichtdoor Arno1985 » 20 Feb 2023, 11:37

Bedankt voor de reacties. Ik demonteer het spruitstuk om te kijken of het intern nog oké is, ik denk dat ik het toch maar gok om het te repareren en hopen dat het lang houd. Ik heb al aardig wat geld in de boot zitten, de kosten lopen mij te ver op om het te vervangen voor nieuw
Arno1985
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 Jan 2023, 17:36
ligplaats: Schagen
info:

Re: Mercruiser 4.3 alphaone spruitstuk

Berichtdoor eagle » 20 Feb 2023, 15:48

chaea schreef:Uiteraard goed bedoeld, maar is ts gebaat bij tegenstrijdig advies :?:

Ja er zijn middeltjes om dit soort schades op te lappen.
Ook ik heb het welleens gebruikt als een klant een reparatie te duur vond, in gedachte van beurs is 100 euro een heel stuk minder dan een gedegen en betrouwbare reparatie welke tussen de 500 en 1500 euro zit.

Maar het is een lapmiddel, beperkt betrouwbaar en uitstel van de noodzakelijke ingreep.
Is het een oud barrel, dan kan ik het begrijpen, is het om de boel goedkoop te fixen voor verkoop, dan ben je niet eerlijk ( behalve als je het bij verkoop verteld)


We begrijpen je reaktie, maar menen dat die enigszins achterhaald is door de (ook onze ) praktijk. Bovendien is het ene middel het andere niet. Het is ons ooit aanbevolen door een revisiebedrijf, heeft zich daarna wel bewezen; we gebruiken het bij het herstellen van afgebroken deeltjes van gietijzer, aluminium en brons/messing. Enkele malen zelfs propellers mee gerepareerd bij kleine schades, die tot op vandaag nog houden. Ook voor beschadigde pasvlakken die moeten afdichten.
Grotere scheuren in motorblokken repareren we door zg stitchen, maar kleinere worden uitgeslepen en gevuld met Weicon; tot op heden, na meerdere jaren, voldoen die reparaties nog steeds.
Uiteraard wordt er met de klant overlegd, als alternatief voor vervanging, maar soms zijn delen zeer prijzig, of niet meer leverbaar; dan is dit een serieus alternatief.
Gewoon goed spul; Beetje duur, maar het werkt wel!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Mercruiser 4.3 alphaone spruitstuk

Berichtdoor Arno1985 » 20 Feb 2023, 18:50

Perfect, bedankt Eagle. Dat zijn fijne antwoorden. Ik heb het spul besteld, ik was alvast begonnen met slijpen en schoonmaken van de scheur. De scheur is wat meer open geslepen, echter loopt er nu olie kleurige vloeistof uit. Is dat een groot probleem? Ik herken dat niet.
Arno1985
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 Jan 2023, 17:36
ligplaats: Schagen
info:

Re: Mercruiser 4.3 alphaone spruitstuk

Berichtdoor Arno1985 » 20 Feb 2023, 19:08

De olie in het blok was niet melkachtig, bruin zwart. Ik denk dat ik na deze constatering beter het spruitstuk kan gaan vervangen lijkt mij helaas. Ik hoopte op niet meer kosten uit te komen.
Arno1985
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 Jan 2023, 17:36
ligplaats: Schagen
info:

Re: Mercruiser 4.3 alphaone spruitstuk

Berichtdoor eagle » 20 Feb 2023, 19:22

Hmm...
Is het spruitstuk gedemonteerd?
Maak maar een foto..
Voor een goed resultaat Moet eea Absoluut vetvrij zijn!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten