Koeling mercruiser 4.3

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Koeling mercruiser 4.3

Berichtdoor Arno1985 » 15 Jan 2023, 21:41

Beste leden, ik was vandaag bezig om de inboardmotor winter klaar te maken. Ik had kleppen op het staartstuk gezet om de motor op kraanwater te laten draaien totdat deze warm was voor de antivries erdoor te pompen. Er kwam heel weinig koelwater uitgespoten op stationair draaien en met een kwartier gaf de temp al tegen de 80 graden aan en dat liep wel snel op, de motor heeft al even niet meer gedraaid. Kan iemand mij vertellen of dit oke is? Loost de motor bij stationair draaien maar een paar spettertjes water terug bij koelen in lage toeren?
Alvast bedankt
Arno1985
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 Jan 2023, 17:36
ligplaats: Schagen
info:

Re: Koeling mercruiser 4.3

Berichtdoor Kwokko » 16 Jan 2023, 00:16

Arno1985 schreef:Loost de motor bij stationair draaien maar een paar spettertjes water terug bij koelen in lage toeren?
Alvast bedankt


Ik ken je motor niet ,daarom even in het algemeen .

Deugt de impeller nog, niet versleten of zoiets?
Zo ja ,dan het volgende:

Optie 1.Is je motor een direct gekoelde unit?
Optie 2.Of gaat de koeling via een warmtewisselaar.

1. Kan het zijn dat de koelkanalen vervuild zijn?
2. Indien er een warmtewisselaar op zit ,kunnen daarvan de koelkanalen ook verstopt zijn.
Schoonmaken is het devies.

Een paar spetters is m.i. niet genoeg.
Hoe is het gesteld met de aanzuiging?
Wordt het water voordat het door je circuit gaat ,ook gefilterd middel een wierpot o.i.d. ?

Nog even ter aanvulling.
Je schrijft dat je kleppen op je staartstuk hebt gezet.
Ik begrijp hieruit dat je vanaf de huiswateraansluiting er een slang op hebt gezet.
Hoe weet jij dan dat er een aantal liters water de motor in is gegaan?
Had je er dan een debietmeter op de aansluiting zitten,waarop je het aantal kon aflezen?
Zo niet ,dan kun jij niet weten hoeveel water erin ging,als er maar een paar spetters uitkomen.
Wat erin gaat,komt er ook weer uit.
Kwokko
 

Re: Koeling mercruiser 4.3

Berichtdoor Arno1985 » 16 Jan 2023, 10:54

Beste, bedankt voor uw reactie.
De motor is een 4.3/v6 Alpha one chevy v6GM.
Ik heb verder nog niks gecontroleerd, niet de impellor en de kanalen.
Ik heb het staartstuk vanmorgen nog even rustig laten draaien in een grote bak water, water blijft redelijk op pijl. Uit de uitlaat spetter een klein beetje water
Arno1985
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 Jan 2023, 17:36
ligplaats: Schagen
info:

Re: Koeling mercruiser 4.3

Berichtdoor Arno1985 » 16 Jan 2023, 11:00

Ik zal vandaag kijken of ik een wierpot kan vinden
Arno1985
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 Jan 2023, 17:36
ligplaats: Schagen
info:

Re: Koeling mercruiser 4.3

Berichtdoor Kwokko » 16 Jan 2023, 13:55

Arno1985 schreef:Ik zal vandaag kijken of ik een wierpot kan vinden


Het lijkt me verstandiger dat je er iemand bij gaat halen met verstand van dergelijke zaken.
Want zo te lezen focus jij je op een "paar spetters" ,die uit de uitlaat komen.
Nogmaals ,als er niks inkomt,kan er ook niks uitgaan.

Ik vraag me trouwens af ," hoe jij de motor winterklaar" wil maken, als je niet eens weet of er überhaupt een wierpot in zit.

Op welke wijze bekomt het systeem aan water voor de koeling?
Is dat via een zeef in het staartstuk ,of via een gat onderin de romp van de boot.
Als dat via de romp is ,zit daar hoogstwaarschijnlijk een afsluitkraan boven.
Als die dicht staat ,kan er niets uit de uitlaat komen.
Het circuit van aanvoer - uitlaat kan bestaan uit , waterschepje , inlaat, kraan, wierpot , impeller, koelsysteem,uitlaat .
Het koelsysteem kan een directe zijn ,maar het kan ook een warmte wisselaar hebben.
Bij een warmtewisselaar wordt het koelvloeistof van de motor gekoeld door het buitenwater dat er door loopt.
Zoek maar op internet naar warmtewisselaar of heat exchanger.
Zie een warmtewisselaar als een radiateur van een auto.
Daar gaat ook het koellucht via openingen door een raster dat gevuld is met koelvloeistof.
Principe van beide systemen is identiek.
Alleen het middel waarmee gekoeld wordt ,is verschillend.

Zit er geen warmtewisselaar op ,dan wordt de motor direct gekoeld met het buitenwater ,gelijk een buitenboordmotor.
Kwokko
 

Re: Koeling mercruiser 4.3

Berichtdoor Arno1985 » 16 Jan 2023, 21:52

Bedankt voor uw reactie, en zeker heb ik weinig verstand van de werking van een inboardmotor. Dit is mijn eerste boot met een inboardmotor, voorheen vaarde ik met diverse buitenboordmotoren. Ook totaal geen verstand van gehad. Dankzij de kennis van de experts hier op het forum heb ik leren sleutelen en dingen leren repareren en onderhouden, daarvan een hoop vaar plezier gehad. Ik wil graag leren, en ik ben handig. Door eigenwijs te zijn en te durfen vragen lukt er een hoop. Ik vind het prachtig om ook wat te mogen leren en te durfen vragen over dit wat nieuw is. En ik hoop ook weer dat ik de tips mag ontvangen om het probleem te kunnen maken. Al is het meedenken wat u ook doet. Voordat ik de motor starten heb ik de onderkant en zijkanten gecontroleerd of daar aanzuigpunten zitten voor koelwater. Die zitten er niet, het staartstuk heeft wel de zeef erin zitten. Het motorblok heeft verder bij de v-snaar nog een zwarte kunstof bak zitten een reservoir . Die zit bij de pomp die aangedreven word door de v-snaar
Arno1985
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 Jan 2023, 17:36
ligplaats: Schagen
info:

Re: Koeling mercruiser 4.3

Berichtdoor Kwokko » 17 Jan 2023, 00:17

Arno1985 schreef:Dankzij de kennis van de experts hier op het forum heb ik leren sleutelen en dingen leren repareren en onderhouden, daarvan een hoop vaar plezier gehad. Ik wil graag leren, en ik ben handig. Door eigenwijs te zijn en te durven vragen lukt er een hoop. Ik vind het prachtig om ook wat te mogen leren en te durven vragen over dit wat nieuw is.

Dat is altijd handig , en vooral op het water raak je dan niet snel in paniek.

Ik vond een soort van instructie filmpje voor het winterklaar maken van een Mercruiser.
Hopelijk heb ieder iets aan.
https://youtu.be/Qn-Q7ctJEmM
Kwokko
 

Re: Koeling mercruiser 4.3

Berichtdoor Arno1985 » 17 Jan 2023, 10:09

Daar red ik het mee, perfect. Dankjewel
Arno1985
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 Jan 2023, 17:36
ligplaats: Schagen
info:

Re: Koeling mercruiser 4.3

Berichtdoor EricS » 17 Jan 2023, 23:35

Is de boot/motor van voor 1991 of nieuwer?
EricS
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Re: Koeling mercruiser 4.3

Berichtdoor Peterl » 18 Jan 2023, 21:08

Ik had een mercruiser 4,3L in mijn speedboot en als ik daar de kleppen op zette spoot het water er onder uit.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten