Mercruiser 3.0 weinig vermogen

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Mercruiser 3.0 weinig vermogen

Berichtdoor Rikkie789 » 03 Jul 2022, 20:03

Goedendag,

Ik heb een bootje met een Mercruiser 3.0, waar we nieuwe zuigers, lagers en pakkingen in gezet hebben.
Nu loopt het motortje weer prima, alleen heeft deze weinig vermogen(trekt hem met moeite uit het water)
Er zit nog een ouderwetse contactpunten ontsteking op, welke ik al heb proberen af te stellen(zo is het ook alwel iets beter geworden, maar het is nog niet genoeg)

Hebben jullie nog een idee wat het zou kunnen zijn? Zou de verdeler misschien niet goed zijn?
En weet misschien ook iemand wat de contactpuntafstand moet zijn?(ik heb hem nu op 0,4mm gezet)

Mvg Rik
Rikkie789
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 03 Jul 2022, 19:56
ligplaats: Wilsum
info: Speedboot, Mercruiser 3.0

Re: Mercruiser 3.0 weinig vermogen

Berichtdoor Yep » 03 Jul 2022, 20:11

Bestaat er voor deze motor geen electronisch contactpuntloos setje?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Mercruiser 3.0 weinig vermogen

Berichtdoor Rene » 03 Jul 2022, 20:45

Voorontsteking afstellen, staat nu mss. te laat?

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Mercruiser 3.0 weinig vermogen

Berichtdoor Rikkie789 » 03 Jul 2022, 21:10

Yep schreef:Bestaat er voor deze motor geen electronisch contactpuntloos setje?


Ja dit bestaat inderdaad en hier zit ik ook aan te denken. Maar ik was benieuwd of jullie nog meer ideeën hadden.

Voorontsteking heb ik al flink wat mee geprobeerd maar krijg nog steeds niet al het vermogen eruit.

Groeten Rik
Rikkie789
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 03 Jul 2022, 19:56
ligplaats: Wilsum
info: Speedboot, Mercruiser 3.0

Re: Mercruiser 3.0 weinig vermogen

Berichtdoor Beemer » 03 Jul 2022, 23:17

Rikkie789 schreef:Er zit nog een ouderwetse contactpunten ontsteking op, .........

Ook met ouderwetse maar wel juist afgestelde contactpunten/voorontsteking moet jouw motor zijn volledige vermogen kunnen leveren. Zelf hanteer ik veelal een lighoogte van 0,5mm (te weinig lighoogte geeft een mindere vonk). Bij gebrek aan een stroboscoop onderweg wel eens met een fietsenspaak de verdeler op de juiste voorontsteking gezet (betrof mijn Renault uit 1932 :lol: :lol: ). De automatische (vacuum-) vervroeging op de verdeler getest?

En hoe zit het met je kleppen? Compressie al gemeten? En de juiste klepspeling gecontroleerd?

Pas als je motor zijn oude vermogen weer heeft, zou ik pas aan een elektronische ontsteking denken.
Voordelen: geen onderhoud aan verlopende ontsteking, en mogelijk een mooiere loop ivm betere vervroeging-karakteristiek.
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten