Toerenteller Mercruise 120 werkt niet

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Toerenteller Mercruise 120 werkt niet

Berichtdoor Sjaak5293 » 03 Mrt 2021, 00:28

Goedenavond!

Ik ben nieuw op het forum, ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Sjaak en ben sinds een aantal jaar in bezit van een Fiberform speedbootje van ongeveer 5 meter lang. Er ligt een Mercruiser 120 2.5 liter 4 cilinder in met een pre-alpha/model 1 drive. De motor is 3 jaar geleden gereviseerd en sinds dat moment heb ik helaas nog maar 1 middag kunnen varen. De engine coupler is met het terugplaatsen van de motor kapot gegaan. Ik wist niet dat de staart gedemonteerd moest worden voordat je de motor terugplaatst :roll: uiteindelijk de engine coupler ook vervangen en momenteel ben ik nog bezig met een en ander opknappen voor komende zomer.

Nu zit ik nog met een aantal vervelende storingen.. Na een hoop zoeken kan ik nergens echt vinden waar ik naar op zoek ben. De toerenteller heeft het nooit gedaan sinds de boot in mijn bezit is. Op internet had ik al gelezen dat een toerenteller op verschillende manieren een signaal kon krijgen. Helaas weet ik niet hoe het bij mijn type motor zit en waar hier het signaal voor de toerenteller vandaan komt.

Buiten dit heb ik nog een vraag over het staartstuk. Het staartstuk functioneert, maar ik heb op het dashboard 3 knoppen om het te bedienen:
Bovenste knop: staart omhoog
Middelste knop: staart omlaag
Onderste knop: geen functie, werkt niet?
Kan iemand me vertellen waar die onderste knop voor dient en hoe ik dit evt. kan herstellen?

Alvast bedankt! :mrgreen:
Sjaak5293
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Mrt 2021, 21:54
ligplaats:
info: ‘79/‘80 Fiberform, Mercruiser 120 2.5l 4-cil.

Re: Toerenteller Mercruise 120 werkt niet

Berichtdoor Wolf1 » 04 Mrt 2021, 15:46

Toerenteller zit aangesloten op het W contact van de Dynamo.
Doet de signaalhoorn het wel ? Anders is daar de drukknop van !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Toerenteller Mercruise 120 werkt niet

Berichtdoor Sjaak5293 » 04 Mrt 2021, 23:19

Wolf1 schreef:Toerenteller zit aangesloten op het W contact van de Dynamo.
Doet de signaalhoorn het wel ? Anders is daar de drukknop van !
Gr. Wolf1


Bedankt voor de reactie! Het W contact moet ik even gaan zoeken.. als het morgen goed weer is ga ik dit meteen checken! Moet deze kabel nog een specifieke diameter hebben?

Ik ben vorige week begonnen met de elektra vervangen/herstellen. De zekeringen waren volledig geoxideerd en de bedrading hing met kroonsteentjes en knijpverbindingen aan mekaar :cry: alle oude kabels heb ik weg geknipt en de bestaande bedradingen die moesten blijven heb ik gesoldeerd en met krimpkousen geïsoleerd. Op internet zag ik de Talamex curved schakelkast, dit leek me wel een fijne vervanger voor de oude zekeringen. Mocht iemand hier toevallig de inbouwmaten van hebben zou dat ideaal zijn haha :mrgreen:

Wat is een signaalhoorn? Denk niet dat ik die heb haha.. :roll: als ik op de knop duw gebeurd er helemaal niks
Sjaak5293
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Mrt 2021, 21:54
ligplaats:
info: ‘79/‘80 Fiberform, Mercruiser 120 2.5l 4-cil.

Re: Toerenteller Mercruise 120 werkt niet

Berichtdoor EricS » 05 Mrt 2021, 00:18

Toerenteller krijgt 12V via het contactslot.De min is massa en de signaaldraad is aangesloten op de min van de bobine.
VWB de trim: bovenste knop is om de staart omhoog te TRIMMEN.De staart kan maar een klein stukje omhoog.Een schakelaar, die aan de linkerzijkant van het staartstuk gemonteerd zit, moet er voor zorgen dat hij niet helemaal omhoog kan trimmen.Als je dan de bovenste en middelste knop tegelijkertijd indrukt dan wordt deze schakelaar overbrugd en gaat de staart helemaal omhoog(Tilt stand)Dit moet je alleen met een stilstaande motor doen.
De onderste knop is om de staart naar beneden te trimmen.
Als dat niet zo werkt dan zit de boel niet goed aangesloten.
EricS
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Re: Toerenteller Mercruise 120 werkt niet

Berichtdoor Sjaak5293 » 07 Mrt 2021, 17:56

Waarvan is het afhankelijk of het signaal van het W contact van de dynamo komt of van de - pool van de bobine?

Wat betreft de staart, als dit zo zou moeten zijn zoals je hierboven omschrijft dan moet ik dit eens goed nalopen, ik heb volgens mij ook geen schakelaar aan de linkerzijde van de staart zitten, althans, ik zie geen schakelaar zitten. Tilt stand is bij mij dus gewoon enkel de bovenste knop indrukken :roll:

Mijn middelste knop zou dus eigenlijk de onderste moeten zijn als ik je goed begrijp?
Sjaak5293
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Mrt 2021, 21:54
ligplaats:
info: ‘79/‘80 Fiberform, Mercruiser 120 2.5l 4-cil.

Re: Toerenteller Mercruise 120 werkt niet

Berichtdoor EricS » 07 Mrt 2021, 18:46

Volgens mij haal je alleen een signaal van de dynamo bij een dieselmotor.
Er moeten aan weerskanten van de staart een zender zitten.Deze zitten op het scharnierpunt waar de staart scharniert bij het omhoog en omlaag trimmen.Links is de "trim limit" en rechts is de zender voor een power trim meter op het dashboard.
En de onderste knop is inderdaad voor het laten zakken van de staart.
EricS
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten