Albin O41 onderhoud

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 02:24

Berichtdoor vuuren1 » do 31 jan 2013, 21:35
Beste Joep,

Je bent hier absoluut welkom en we zullen je zeker de helpende hand toereiken!

Ik begrijp heel goed dat mijn opmerkingen verre van moedgevend over zijn gekomen, maar het is naar mijn ervaringen niet anders.
Je begint ergens aan waarvan je niet hebt geweten waar je aan begon, dat begon al bij het duurste onderdeel van de boot (de motor).
Inmiddels heb je het over mogelijk stralen (een onderwaterschip stralen en coaten kost ettelijke duizenden euro's) dat gaat lekker oplopen want het interieur is kennelijk ook aan de beurt.
Dan ook nog de elektra, het toilet en wat je verder nog zult ontdekken (dat komt ook nog).

Corrosiebehandeling is een spec op HBO niveau, vandaar ik dat aangaf (ofwel kijk uit met wat je gaat doen!).
Staalborstels op machines smeren de narigheid uit en daar hecht een primer slecht op (nog erger dan werken met een hand staalborstel).
Perago is een middel wat redelijk goede resultaten kan geven, laten stralen en coaten is beter (niet bij de allergoedkoopste, als de prijs te laag is valt het er later wel eens af, is ook mijn ervaring).

In de huidige markt is er zoveel te koop dat je ook krenten uit de pap kan halen met een recente motor (voor eenzelfde lage prijs).
Aan die woorden heb je nu niks meer, vandaar ik je heb gewezen op hetgeen je tegen gaat komen en mij afgevraagd of je wel zover zou willen gaan.
En daar zou ik toch eens ernstig over nadenken.

Een beetje opknappen, wegdoen en opnieuw beginnen is vast stukken goedkoper.
(Het lijkt wellicht niet zo, maar ik bedoel het zeker goed!)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor Jan Huibers » 08 Dec 2013, 02:24

Bericht door Jan Huibers » do 31 jan 2013, 22:16

Ipv de perago schijf kun je ook met een roestegel werken... Alleen moet je dan eerst oordopjes in en dan daaroverheen meer gehoorbescherming.. Maakt namelijk gewoon ongelofelijk veel herrie maar werkt naar mijn idee sneller dan de peragoschijf...

Alleen... Door de huidige economische situatie hebben straalbedrijven het niet druk meer... Dat is wel in je voordeel, dat kan een mooi prijsje opleveren. En het resultaat is verreweg het beste.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 02:25

Bericht door vuuren1 » vr 01 feb 2013, 00:18

Jan,

Een drie-voudige Perago (heeft inmiddels een andere handelsnaam) doet het niet echt verkeerd.

Je moet uitkijken bij bedrijven die omhoog zitten, die bieden goedkoop werk aan maar willen vooral geld binnenhalen en daar kan de kwaliteit onder lijden.
(niemand zal vertellen dat hij omhoog zit omdat hij wil cashen..)
Ook voor de crisis heb ik al vele verhalen aangehoord van mensen die op zoek waren naar een goedkope straler /coater. In veel gevallen was het mis..
Meestal kwam het door de (bekende) vochthuishouding..

Ook hier is het weer oppassen.
(Jammer dat ik altijd de brenger van het minder goede nieuws ben, die werden in het verleden elders allemaal onthoofd..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor Popeye » 08 Dec 2013, 02:25

Bericht door Popeye » vr 01 feb 2013, 21:36

vuuren1 schreef:
(Jammer dat ik altijd de brenger van het minder goede nieuws ben, die werden in het verleden elders allemaal onthoofd..)




Ja hier op het forum durf je wel. :lol:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 02:26

Bericht door joep » vr 01 feb 2013, 22:18

Hans,

Zoals ik al eerder aangaf ik waardeer je eerlijkheid.
Mijn eerste focus nu is conserveren. Binnen valt het mee, behalve onder de metalen water tank. Hieronder is geen voorziening getroffen tegen roest veroorzaakt door condens vorming.
Eigenlijk is dat het enige waar ik echt bang voor ben, rot metaal...

Door de bomen... Buiten wil ik (dik) in epoxy zetten, binnen (bij de roest) weet ik niet goed wat te doen. Zou loodmenie hier misschien op zijn plaats zijn? Of is er iets beters? En hoe voorbehandelen?

De electra is mijn hobby, daar heb ik niet zo'n zorgen over.

De tanks gaan eruit, zal morgen wat fotos posten; maar goed dat ik geen water uit de kraan gedronken heb :)
Leidingwerk ook allemaal nieuw. Porta pottie vervangen door electrisch toilet en zwart watertank.
Morse kabels hoop ik te hergebruiken.
Vetus hydro. besturing verwacht ik dat weer goed is na ontluchten en nieuwe olie. Overigens móet ik nog uitzoeken hoe te ontluchten (dubbel uitgevoerd met keuze handle).

Het geluk is dat ik tegenwoordig voldoende tijd heb, en het slopen gaat me niet slecht af :)
Morgen zal ik een draadje openen om jullie op de hoogte te houden.

Mvg joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 02:26

Bericht door vuuren1 » za 02 feb 2013, 01:50

Nog meer werk dan ik had aangehaald...

Onder een tank, waar je niet goed bij komt is een sloot gekookte lijnolie een prima (ouderwets) middel om goed en ruim te verdelen.
Als er serieus roest onder zit waar je niet bij kan dan de eerste golf gekookte lijnolie maar behoorlijk verdunnen zodat het in de roest kan trekken.
(echte loodmenie bestaat niet meer, is verboden en wat men nu loodmenie noemt is surrogaat)

Epoxycoating verwerken kent bepaalde voorwaarden om het te doen slagen.

Vetus: Je bedoelt een dubbele motorbediening of een DHZ besturing met kraantjes (is niet standaard)?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 02:28

Bericht door joep » za 02 feb 2013, 15:04
Hoi Hans,

Ik dacht ook dat het verboden was en niet meer te koop, echter ik zag in de haven iemand die Tenco gebruikte.
Een google brengt deze hit: http://www.tenco.nl/_clientfiles/PDF/PI ... dmenie.pdf
Gezien de waarschuwingen lijkt mij dit toch echte loodmenie te zijn?

Overigens kan ik overal goed bij, ik ga hem ook vervangen (water+brandstof tank), dus ik kan doen wat nodig is..

Ik ga zometeen in "Projecten" een topic openenen waar ik ook fotos zal plaatsen.
Het is een handbediende klep om binnen of buiten besturing te activeren,ik zal deze week wat fotos maken.

Mvg,
Joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 02:28

Bericht door joep » za 02 feb 2013, 16:35

De keuze handle (dat zwarte ding)
Afbeelding
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 02:29

Bericht door joep » za 02 feb 2013, 17:00


In "Projecten" een nieuwe post gemaakt: "Renovatie BejaKruiser".
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten