Albin O41 onderhoud

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor Wim Niessen » 08 Dec 2013, 02:10

Bericht door Wim Niessen » vr 05 okt 2012, 15:30

Klopt Bejakruiser.
De teleurstelling, ellende of hoe je het ook noemt is veroorzaakt door het niet en ook niet op tijd nakomen van afspraken en door het leveren van de motor met sensoren voor koelvloeistof en oliedruk voor een instrument i.p.v. voor twee instrumenten. En dit gebeurde door een bedrijf wat bij iedereen op dit forum en het oude watersportforum die ze kent, qua kennis en kunde in hoog aanzien staat, meer dan 50 jaar in de dieselmotoren zit en ook nog importeur is van een zeer gerenommeerd merk scheepsdiesels.
Wat ik heb ervaren is dat het dit bedrijf uitblinkt in slechte communicatie en het zou mij niet verbazen als zij hierdoor hun langste tijd hebben gehad. Ik zal hier de naam niet noemen maar ik zal dit bedrijf zeker bij niemand aanbevelen.
Overigens heb ik voor de 50-uren beurt een monteur van ze aan boord gehad en ik kan niet anders zeggen dat deze man zeer zorgvuldig en netjes werkt.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 02:10

Bericht door vuuren1 » vr 05 okt 2012, 20:54

@Wim,

Dat zijn kortingen die niet kunnen en dan kan er helemaal geen service meer af.
Nu snap ik waarom de communicatie tussen jou en de leverancier zo stroef is verlopen.
Ik wist dat je voor weinig een nieuwe motor wilde hebben en ik heb je toen ook gezegd dat ik niet mee zou doen in de strijd om de goedkoopste motor.
Mede gezien je wensen om het bestaande instrumentarium te behouden, dat gaf mogelijke onzekerheden die niet af te dekken zijn als er (bijna) geen marge op een motor mag zitten.
Jouw motorleverancier deed helemaal niet in Mitsubishi (kraakte deze motoren eerder zelfs volkomen af..).
Mogelijk ben jij pilotproject geweest en hebben ze deze motor met extreme korting bij de importeur los kunnen krijgen (35% is inkoop al heel veel).
Dezelfde leverancier verleent slechts een korting van 15% op hun eigen merk motoren die naar werven gaan...

@Joep,

40 PK is veel te veel.
Een 8.50 meter boot heeft aan 20 pk voldoende om de rompsnelheid te halen.
Achter dergelijke motoren zit altijd een mechanische keerkoppeling, dat werkt prima.

Welk merk?
Het allermooist draait een originele Yanmar scheepsdieselmotor en is ook een hele goeie.
Vetus en Solé zijn een goede tweede en derde.
Veel later komt de Drinkwaard Mitsubishi op de lijst (is vaak een goedkopere -partijmotor- met goedkopere onderdelen).
Over Timray en de ander Chinese collega's zeg ik niks anders wordt ik weer door de leverancier opgebeld..

De eerste drie genoemde merken kunnen we met korting leveren en daar kunnen we achter staan.
Echter, als iemand een maximale korting wil dan moeten er uitsluitingen m.b.t. service in de overeenkomst worden opgenomen.
We willen geen verhalen zoals van Wim op internet hebben omdat we de koper laten denken dat we Sinterklaas zijn..
Inmiddels kan bijna iedereen wel raden wie zijn motor heeft geleverd.

Gemiddeld één liter per uur zal je niet halen, ik heb wel metingen van iets grotere boten die rond de 1,5 liter per uur zitten.
Het verbruik is afhankelijk van de stand van het gashendel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor Wim Niessen » 08 Dec 2013, 02:12

Bericht door Wim Niessen » za 06 okt 2012, 00:11

Dat zijn kortingen die niet kunnen en dan kan er helemaal geen service meer af.
Nu snap ik waarom de communicatie tussen jou en de leverancier zo stroef is verlopen.
Ik wist dat je voor weinig een nieuwe motor wilde hebben en ik heb je toen ook gezegd dat ik niet mee zou doen in de strijd om de goedkoopste motor.
Mede gezien je wensen om het bestaande instrumentarium te behouden, dat gaf mogelijke onzekerheden die niet af te dekken zijn als er (bijna) geen marge op een motor mag zitten.
Jouw motorleverancier deed helemaal niet in Mitsubishi (kraakte deze motoren eerder zelfs volkomen af..).
Mogelijk ben jij pilotproject geweest en hebben ze deze motor met extreme korting bij de importeur los kunnen krijgen (35% is inkoop al heel veel).
Dezelfde leverancier verleent slechts een korting van 15% op hun eigen merk motoren die naar werven gaan...


Hans, de Craftsman werd mij door een ander aangeboden voor 6700. Toen ik dat op het forum ventileerde kreeg ik van mijn uiteindelijke leverancier de mededeling dat hij de motor voor dat zelfde bedrag kon leveren. (overigens gaf Craftsman Benelux mij zonder enige omhaal 30% korting').
Ik heb de importeur van Sole, Vetus en Drinkwaard gebeld (allen gebruiken ze een Mitsubishi blok) met de vraag of zij mij konden aangeven waarom ik juist voor hun motor zou moeten kiezen. Hierop kwamen alleen l.l verhalen die totaal gen hout sneden. Dan is de keus dus snel gemaakt en steek je zomaar ruiom 3700 euro in je zak.
Het is een misvatting dat ik voor weinig een nieuwe motor wilde hebben. Voor mij geldt met alles wat ik doe of aanschaf dat het goed moet zijn. Ik wil geen gezeur. Prijs komt op het tweede plan.
Ik wilde inderdaad mijn bestaande instrumenten gebruiken met mijn nieuwe motor omdat zowel de instrumenten als de panelen nieuw waren. Mij is inderdaad ontraden om dit te doen en ik snap nog steeds niet waarom. Nog niemand heeft mij kunnen overtuigen van het feit dat dit een verschrikkelijk ingewikkelde klus is bij een motor die qua elektra conventioneel is. Het elektrisch schema van de motor is zeer simpel: dus ook het aansluiten. Mijn monteur heeft er totaal geen problemen mee gehad.
Mijn leverancier heeft inmiddels Craftsman in het programma opgenomen.
De communicatieproblemen zijn denk ik ontstaan omdat mijn leverancier problemen had met het aansluiten van de VDO toerentellers. Daarmee zijn ze ruim een maand bezig geweest en na lang aandringen van mijn kant hebben ze contact opgenomen met VDO Partz.nu (een onderdeel van Diesel Marine in Maassluis) en is het probleem opgelost. Inmiddels stond mijn motor al ruim vier weken op de bok bij hun in de werkplaats en is mijn motor ruim een maand later geleverd dan gepland. Na zoiets is het moeilijk om steeds maar vriendelijk te blijven.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 02:18

Bericht door vuuren1 » za 06 okt 2012, 21:11
Wim, Laat ik het er dan bij houden dat je twee bestaande motorpanelen wilde behouden en dat die ingreep voor mij voldoende onzeker was om een reden te hebben dat ik er geen scherpe prijs aan wilde hangen.
Daarbij zit ik ook niet echt bij je in de buurt.
Ook ik kon niet voorspellen wat zoiets zou gaan kosten omdat ik je instrumentenpanelen ook niet kende. Dat jouw leverancier daar wel op in is gegaan was niet slim en dat is ook gebleken.
Drinkwaard (de importeur van Craftsman) geeft op zijn eigen low budget (blauwe) motoren met moeite 10-15% korting aan werven, dan ga ik er vanuit dat de beter gemariniseerde Craftsman motor altijd duurder is.

Ik heb dat de laatste tijd niet concreet onderzocht, kennelijk loop ik achter als ik zie welke kortingen men aan particulieren geeft.
Dan zal de nood wel erg hoog zijn.

Dat jij minder vriendelijk werd na je ervaringen kan ik zeker volgen, ik zou het ook niet pikken.

Op de website van jouw leverancier zie ik geen Craftsman motoren en op de site van de importeur staat hij ook niet als dealer genoemd.

nb.
Heeft de inbedrijfsteller/monteur nog opmerkingen gemaakt over de dunne brandstofleiding?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor Wim Niessen » 08 Dec 2013, 02:19

Bericht door Wim Niessen » za 06 okt 2012, 22:21

Hans, als laatste wil ik er dit op zeggen. Mijn instrumenten lopen via genummerde draden naar eveneens genummerde klemmenstroken. Kwestie van de draden van de motor inprikken.
Brandstofleiding: zij geven ook de voorkeur aan dikkere leidingen. Alhoewel ik het afgelopen jaar gigantisch veel tijd heb gestoken in mijn boot en van plan was de komende periode niets te doen overweeg ik toch om mijn leidingen te vervangen.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 02:19

Bericht door joep » wo 30 jan 2013, 22:14

Beste lezers :-)
Het is een tijdje stil geweest rond mij en de boot, dit helaas door vervelende prive omstandigheden.
Ik heb er toch voor gekozen de boot compleet te strippen, hermotoriseren, stralen en weer op te bouwen.. oeff waar ben ik aan begonnen.

De Albin heeft de laatste tocht van Roermond naar Eindhoven opzich redelijk zijn dienst gedaan, bij aankomst in Eindhoven bleek echter de keerkoppeling leeggelopen te zijn...
Na het uit het water halen was het aanzicht onder de waterlijn ook niet om echt vrolijk van te worden (zal morgen fotos maken).
Aangezien een nieuwe motor toch een investering van ruim e7000 is was de keus eigenlijk mijn verlies nemen (oud ijzer, verlies e7500, voorlopig geen geld om een andere fatsoenlijkere boot te kopen) of de hele boot zijn geld waar te laten zijn.
Ik heb mij laten vertellen dat het eigenlijk onmogelijk is het onderwaterschip "blijvend" roest vrij te maken, dat volledig kaalschuren en in de epoxy zetten misschien 3/4 jaar roestvrij blijft, is dit ook jullie ervaring? Het advies was eigenlijk laten stralen...
Wat is jullie ervaring met roest boven de waterlijn (bv onder raamrubbers)? Dit goed schoonmaken met staalborstels en dan conserveren? Of is hier ook het enige echte alternatief stralen?

De schroef zal vervangen moeten worden (is nu linksdraaiend), de as is vetgesmeerd. Kan ik deze het beste laten zitten of vervangen door watergesmeerd?

Ik realiseer mij dat het nogal wat werk is waar ik aan begonnen ben, de volgorde die ik nu in gedachte heb is:
- Strippen van binnen (keukenblok/vloer/betimmering), dit geeft ruimte om te werken bij het inbouwen van de nieuwe motor en moet toch vervangen
- Electra (wonder dat er nooit brand is uitgebroken), leidingwerk(schoon) en tanks verwijderen(zodat alles goed te inspecteren is en brandstof tank wil ik vervangen)
- Nieuwe motor inbouwen (nodig om weer terug te kunnen varen naar mijn haven in Roermond, en niet handig om binnen te lassen voor de lak aan de buitenkant)
- Vast toilet inbouwen (nu "makkelijker" een plekje voor vuilwater tank te vinden en wil een loosoptie door de huid maken)
- Laten stralen bij een bedrijf in de buurt, daarna meteen dik in de epoxy zetten en antifouling aanbrengen, tips?
- Volgende winterseizoen/tijdens de zomer binnen weer alles netjes betimmeren

Ik zal een nieuw lijntje openen om mijn avonturen te delen.

Mvg,
Joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 02:21

Bericht door vuuren1 » do 31 jan 2013, 01:03

Joep,

Het is een ellenlang verhaal maar ik heb het beginstukje nog eens gelezen. Toen ging het over een antieke Albin motor.


Over de andere vragen:

De Albin heeft zijn ouderdom inmiddels bewezen? Ga je daarmee door?
Dat is water naar de zee dragen. (daar is geen glazen bol voor nodig om dat -alweer- te voorspellen).

Stralen is de echte oplossing om goed te kunnen conserveren.
Als er bij roest niet veel putcorrosie is dan is het goed te doen met een Perago schijf om de boel kaal te halen (schuren werkt niet..).
Dan kan er onder de juiste condities een universal epoxy primer op (beroepsvaart kwaliteit).
Dan afwerken met voldoende epoxy coating en als je dat goed doet ben je er 10 jaar vanaf.
Bij DHZ-ers dat een zekere uitdaging omdat het conserveren van staal een apart vak is (minimaal HBO niveau kennis).
Als beginnend amateur zou ik niet aan twee-componenten producten beginnen, dat levert m.i. nogal wat potentiele risico's op.

Achter raamrubbers moet je niks met een staalborstel, dat werkt niet. Daarbij werken bepaalde Owatrol producten goed.
Bij het monteren van raamrubbers kit gebruiken, dan kan er geen vocht meer bij.
De schroefas: Als het goed is zou ik het gezien alle andere kosten maar laten zitten.

Geen gezellige opmerking: Dit blijkt een bodemloze put waar je niet vrolijk van zal worden.
Verkoop dat hopeloze geval of stort er er onbeperkt geld in.
We spreken elkaar over een jaar of 5 als je er mee bent doorgegaan..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 02:21

Bericht door joep » do 31 jan 2013, 09:33

Hans,

Zoals Ik schreef ga ik hermotoriseren..
Natuurlijk kost het veel geld,maar zoals je zelf volgens mij ooit schreef, onder de 20k koop je alleen rommel. En zelfs daarboven zitten er vaak antieke motoren in. De enige manier om te weten wat je hebt is mijn inziens zelf aanpakken.
Een opmerking Als min. HBO niveau helpt niemand verder,dat Ik op universitair niveau werk wil niet zeggen dat Ik verstand van staal conservering heb. Daarbij is ervaring nodig om een juiste afweging te maken, stralen versus Perago.. (overigens bedoel Ik met schuren staalborstel op de flex).
Ik kan ook niet in de toekomst kijken, daarom is het lastig een afweging maken als je niet weet hoelang je een boot wilt en kunt houden.
Als Ik zou weten dat goed behandelen met staalborstel en Perago 4 jaar roestvrij kan blijven dan zou ik dit zeker overwegen (gezien de kosten).

Maar Ik krijg langzaam het idee dat Ik niet echt welkom ben, dacht dat dit een plek voor dhz was...
Een waarschuwing is goed, zoals je ziet(nieuwe motor) luister Ik daar echt wel naar, daarna moet je mijn inziens of niet of opbouwend(behulpzaam) reageren.. Uiteraard staat iedere reactie je vrij,het help echter niet om negatief te blijven, het is al moeilijk genoeg om moed te verzamelen voor zo'n project :)
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor MARC33 » 08 Dec 2013, 02:22

Bericht door MARC33 » do 31 jan 2013, 12:16

Hoi Joep ,

Laat u aub niet ontmoedigen .
U heeft een kleine/grote droom die niemand u moet afpakken . Ik volg u met veel intresse en vind dat je veel moed hebt gahd om dit topic terug bovenaan te zetten .
Blijkt dat de directheid van sommige uw droom doen uiteen spatten maar niets is minder waard .
Ik heb de volgende vraag al is gesteld ,zonder deftig antwoord : dat er mensen zijn die dingen/handelingen hebben gedaan waar ze nadien spijt van hebben of nadien vaststellen dat ze het beter anders hadden gedaan .
Ik durf hier zeggen dat ik dingen heb gedaan dat ik nadien terug heb verandert,die ik beter anders had gedaan . Vb plaatsen van koffers dienstdoend als zitbanken in de kuip .
Nu x-aantal tijd later de indeling van de kuip volledig verandert waarbij ik zelfs mijn stuur ( bakboord in stuurhut ) naar achter in de kuip heb gebracht .
Een idee van een sloep die ik op de natte Hiswa 2012 heb gezien .
Moet ook zeggen dat ik met alle eventuele reacties rekening HOU. Zeker bij eventuele uitgaven van GROTE bedragen .
Dubbel check is zeker te overwegen .
Denk ook niet dat watersporters die op dit forum zitten zomaar hun geld door deuren en ramen smijten .
Enkele dagen /weken over slapen doet geen pijn .

Mvg
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor reijmerink » 08 Dec 2013, 02:22

Bericht door reijmerink » do 31 jan 2013, 20:59

ene bejakruiser kost vandaag de dag niet meer dan een nieuwe motor...dan betaal je dus voor twee en heb je er maar ene.........het lijkt een beetje als op de aandelenmarkt...een kage koers lijkt goedkoop..maar het heeft geen waarde...in de toekomst...en daar hoef je echt geen hbo of hoger voor te hebben....reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten