Albin O41 onderhoud

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 01:29

Berichtdoor joep » zo 26 aug 2012, 15:55

Beste forum lezers,

Wij hebben ons eerste bootje gekocht, een BejaKruiser (830) van rond 1978 met daarin een Albin O41 van ongeveer 1965.
<Introductie van wij :-) >
Mijn achtergrond is Electronica/Embedded Software dus dit is voor mij een nieuwe tak van de engineers sport :-)
Een electronische ontsteking maken zal nog wel lukken, aan mechanica sleutelen is toch weer wat anders :-)
Ben 30 jaar en werk bij meneer Philips (licht).
Samen met mijn vriendin was het eigenlijk de bedoeling de laatste 2 weken van het zonnetje te kunnen genieten op ons bootje...

Ik zal beginnen bij het begin.

In eerste instantie leek de motor in prima conditie, de vorige eigenaar had de rotor/condensator en contactpuntjes uit voorzorg vervangen aangezien hij niet lekker liep en de contactpuntjes erg ingebrand waren. Voor ons geen reden aan te nemen dat er verdere problemen zouden optreden.
We hadden een 2 daagse trip voor de boeg naar "onze" haven, waar we uiteindelijk een week over hebben gedaan (met tussenpozes).
De eerste dag sloeg de motor af even na het starten na in de sluizen de motor af gezet te hebben, de eigenaar dacht dat het aan de ontsteking zou liggen aangezien die vervangen waren.
Een "monteur" heeft er vervolgens naar gekeken (letterlijk, verdeler kap eraf, beetje frunniken, kap er weer op), waarna hij weer liep (maar ondertussen had de motor ook al weer 2 uur gehad om af te koelen..). Er zat wat vet op de rotor, de verwachting was dat er teveel aan de smeer-nippel gedraaid was zodat er wat vet omhoog was gekropen.
Toen eigenlijk een dag zonder grote problemen gevaren (af en toe afslaan bij manouvreren).
De 2e dag was het geen probleem hem te starten, ruim half uur gevaren tot de volgende sluis, sluis ingevaren en weer een motor die niet meer wilde starten.
"Monteur" kon die dag niet dus een aantal dagen moeten wachten, weer hetzelfde gedaan dan de vorige keer en de motor liep weer... (die 2 dagen had om af te koelen)
De 3e dag leek het goed te gaan, een poos gevaren een paar keer afgezet in de sluis (meteen weer starten) tot we weer wilde starten in een sluis... Hij startte meteen, maar zodra je gas wilde geven of de koppeling in z'n vooruit zette was het weer einde oefening (sloeg hij af). Starten ging dan ook moeizaam.
Uiteindelijk met slippende koppeling hem uit de sluis gekregen.
Toen bougies schoon gemaakt die helemaal zwart waren en nieuwe bobine uit voorzorg gemonteerd.
Daarna het laatste stuk naar de haven kunnen varen waarbij hij in de haven weer moeilijk ging doen (afslaan bij manouvreren, maar wel meteen weer te starten).
Nu begon de carburateur Benzine te pissen uit het luchtfilter (woorden uit een Frans Ferguson forum)...
Mijn verwachting was dat dit met een te hoog vlotter-niveau te maken zou hebben (de vlotters waren niet lek), Maarten bevestigde dit vermoeden (tnx!).
Gedurende de hele trip had ik al het vermoeden dat hij veel te rijk liep, het brandstof verbruik was erg hoog en uit de uitlaat was Benzine te ruiken (en bougies helemaal zwart).
Toen de hele carburateur in een ultrasoon reiniger gewassen (hij zag er opzich schoon uit) inclusief vlotternaald (welke er nieuw uitzag), aangezien de vlotter op de kop gemonteerd zat had ik goede hoop dat dit het probleem van Benzine lek zou oplossen, maar nog steeds problemen.
Uiteindelijk een nieuwe vlotternaald gehaald en geplaatst welke het probleem oploste.
Ik het nog niet gevaren maar stationair loopt hij nog steeds zo rijk dat de bougies in 5 min lopen helemaal zwart kleuren. Hij start altijd zonder problemen (zonder choke) en loopt ook prima met de stationair-mengsel schroef helemaal ingedraaid (zelfs toeren maken is geen probleem met schroef helemaal naar binnen)...

Aangezien ik langzaam het vermoeden krijg dat deze motor niet veel onderhoud gekregen heeft bij de vorige eigenaar (die hem 5 jaar gehad heeft) ben ik gedurende de laatste weken steeds verder in de motortechniek uit <1960 gedoken :-)

Nu heb ik een hele hoop vragen mbt onderhoud en weet ik dat o.a. Maarten hier meeleest. Ik denk dat het voor vele Albin eigenaren kan helpen deze vragen hier in 't forum neer te leggen.

1a. Alle bougies zwart na aantal minuten stationair lopen
-> Is dit normaal als de motor stationair loopt en geen vermogen hoeft te leveren
1b. Kan er nog iets met de carburateur niet goed zijn wat te rijk lopen veroorzaakt.

2. Olie op bougie van Cilinder 1 (verste van vliegwiel)
-> Compressie gemeten en die is constant voor alle cylinders (4 bar, echter vergeten de gasklep helemaal open te zetten en 't is een goedkope meter..)
-> Motor start normaal zonder problemen dus vermoeden is dat hij voldoende compressie maakt.

3. Kleppen stellen
-> Kan iemand vertellen hoe vaak en hoe dit gedaan moet worden bij een stationair/zijklepper motor?

4. Loodvervanger
-> De vorige eigenaar vind min of meer dat al mijn problemen na de "ontstekingsproblemen" van de eerste dag komen omdat ik loodvervanger ben gaan gebruiken
-> Is het niet noodzakelijk loodvervanger te gebruiken in deze motors?

5. Olie
-> De vorige eigenaar gebruikte multigrade 20w45 olie ipv SAE30, is dit (zeer) slecht of niet?
-> Ik heb SAE30 (HD30) olie gekocht, meteen vervangen ondanks dat hij over een ruime maand in winterstalling gaat?
-> Of juist zeker niet teruggaan naar de oude olie (welke ik al gekocht heb)?

6. Temperatuur
-> Volgens de temperatuur meter wordt hij stationair 70gr en bij varen tussen de 80 en 90gr
-> Volgens Maarten zijn beschrijving is dat veel te hoog, echter de thermostaat is van het type "open bij defect"?
-> Kan er een verkeerde thermostaat geplaatst zijn? Hoe kun je de temperatuur specificatie van de thermostaat zien?

7. Keerkoppeling
-> De keerkoppeling slipte (uitgaande as draait) altijd een beetje door in de vrij
-> Ik dacht dat dit normaal was, na lezen van boekje blijkt dit niet normaal te zijn
-> Nu (na aantal keren varen) slipt hij behoorlijk
-> Bleek het olie-pijl nog maar net de pijlstok te raken :( Olie ook vies en niet lekker ruikend dus waarschijnlijk niet (vaak) vernieuwd. Olie afgetapt en vervangen door verse SAE30.
-> Geprobeerd volgens het boekje met de schroef aan de zijkant het slippen te stoppen (in de vrij)
--> Ik kan draaien aan deze schroef totdat hij "terugschiet" of een ratelend tandwiel geluid gaat maken (wat mij niet goed lijkt?), echter geen effect op de slip
--> Iemand enig idee?

8. Vet in de distributie
-> Volgens het boekje moeten hier 3 of 4 verschillende vetten in! De lokale auto-zaak heeft van geen van alle ooit gehoord...
-> Is dit achterhaald en bestaat er universeel vet? Zo nee welk vet moet ik gebruiken in de vet-nippels?

9. Vet smeren in waterpomp
-> Volgens het boekje iedere 5 uur (weet niet precies uit mijn hoofd), volgens Maarten vaker. Echter er staat een waarschuwing dat over-smeren er voor kan zorgen dat vet in het water komt..
-> Hoe weet ik nu hoeveel ik moet smeren, aangezien ik denk? dat als er vet in de water-kanalen van het blok komen deze verstopt raken?

10. Luchtfilter
-> Het luchtfilter bestaat uit lagen gaas gesoldeerd aan een messing? rand welke op de luchtinlaat geschroeft is. Hierop staat weer een toeter van gaaf geschroefd.
-> Hoe ziet dit er orgineel uit? Kan dit er voor zorgen dat er te weinig lucht in de carburateur komt waardoor hij te rijk gaat lopen? Ik heb momenteel de toeter niet gemonteerd.

11. Onderhoud/revisie
-> Weet iemand een bedrijf of persoon in de buurt van Limburg/Brabant die nog "liefde" kent voor oude motoren en ECHT weet hoe je zo'n motor moet onderhouden en dit wil doen?

Hmmm en er zullen vast nog meer vragen komen ben ik bang ;-)

Alvast dank voor het lezen van dit hele verhaal, ik hoop dat iemand zich de tijd wil nemen enkele punten te beantwoorden!
Uiteraard hoor ik het graag als bovenstaande verhaal "hint" naar een probleem waar ik het bestaan nog niet van weet.

Mvg,
Joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 01:30

Bericht door Herman » zo 26 aug 2012, 16:58

Hallo Joep,
ik heb ook zo een oude motor.
maar gelukkig loopt die als een zonnetje.
Je moet kijken of je niet een monteur in een garage vindt die nog "liefde" voor zo een oude motor heeft.
Ik heb gelukkig zo een monteur die mijn motor geheel heeft nagekeken heeft en onderhoud.
Het is er een van de oude stempel.
En anders heb je een probleem hoor.
Succes.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 01:30

Bericht door joep » zo 26 aug 2012, 17:30

Herman schreef:
Je moet kijken of je niet een monteur in een garage vindt die nog "liefde" voor zo een oude motor heeft.
Ik heb gelukkig zo een monteur die mijn motor geheel heeft nagekeken heeft en onderhoud.
Het is er een van de oude stempel.
En anders heb je een probleem hoor.
Succes.



Precies.. maar zo iemand is moeilijk te vinden :(
Ik wil graag de motor behouden daar ze heel mooi stil lopen.
Alleen boven 1200tpm gaat die van mij flink trillen.

Mvg joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor reijmerink » 08 Dec 2013, 01:32

Bericht door reijmerink » zo 26 aug 2012, 18:49

je spreekt over ..maarten..als dat maarten klop is..dan heb je toch iemand die er iets van snapt?
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 01:33

Bericht door joep » zo 26 aug 2012, 19:11

reijmerink schreef:
je spreekt over ..maarten..als dat maarten klop is..dan heb je toch iemand die er iets van snapt?



Daarom hoop ik dat hij hier wat antwoorden op weet :)
In mijn vorige reactie ging het om iemand die in de buurt woont en onderhoud wil doen.
Mvg,
Joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 01:33

Bericht door vuuren1 » zo 26 aug 2012, 21:56

Dat zijn veel vragen...

Ad. 1:
Zwarte bougies duiden op een enorme benzine overmaat in het brandstof-luchtmengsel en/of een te lage compressiedruk.
Ad. 2:
Olie aan een bougie: versleten motor.
Ad.3:
Kan niet bij deze zijklepper (ja de klepsteel afslijpen)
Ad.4:
Die motor is niet gemaakt voor loodvrije benzine en de vorige eigenaar lijkt heel goed te kunnen jokken.
Ad.5:
De olie mag niet al te modern zijn, op dit moment is deze vraag niet relevant.
Ad.6:
Veel te warm, dat geeft ketelsteen en dat isoleert de koeling.
Op een thermostaat is het aantal graden af te lezen bij volledige opening.
Ad.7:
In de vrijstand mag dit type koppeling iets meedraaien (dat is het gevolg van een beetje -kleven-).
Als er Cardanolie SAE 80W90 in zit stinkt dat standaard.
Als de keerkoppeling in de vooruit slipt en er mee doorgevaren is is deze meestal versleten.
Als je niet weet waar je aan draait moet je er afblijven..
Ad.8:
Lagervet, maar in deze situatie met vele problemen ook nu niet relevant.
Ad.9:
Als de pomp in goede staat is gewoon het boekje aanhouden en waterpompvet gebruiken.
Ad.10:
Schoonhouden en geen extra toeters er op zetten.
Ad.11:
Ik niet.

Joep,

Waarom koop je een boot met een zeer antieke motor die al 40 jaar uit de gratie is, of heb je geld teveel?
De motor zal misschien (deels) op te knappen zijn, maar dat zal erg kostbaar worden.
Als ik al die problemen lees is het een vrij hopeloze zaak en heb je jezelf een versleten spulletje laten aansmeren.

Je had beter eerst even hier kunnen informeren, nog beter was de boot te laten keuren voor aankoop.
Als ik een dergelijke Albin tegenkom gaan de lampen eerst op rood en koop je zo'n boot niet of je kunt enorm afdingen zodat er ruimte is om een nieuwe motor in te bouwen.

Over bouwjaren wordt meestal ook flink gelogen.
Dat klopt in dit geval vast ook niet en de oude eigenaar had waarschijnlijk geen papieren bij de boot die dat konden aantonen.
De vorige eigenaar is wat blij dat hij van die boot af is..

Met excuses dat ik je droom aan het afbranden ben maar ook dit lijkt heel erg op de praktijk die ik maar al te vaak tegen kom.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 01:36

Bericht door joep » ma 27 aug 2012, 09:32

Hans,

Bedankt dat je de tijd genomen hebt de vragen te beantwoorden.
Ik snap je standpunt, heb je een PM gestuurd met wat achtergrond.
Ik hoop hier op het forum wat te leren (de levens-les tel ik even niet mee, hier kan ik niets meer aan veranderen), vandaar mijn punten beneden.

vuuren1 schreef:
Ad. 1:
Zwarte bougies duiden op een enorme benzine overmaat in het brandstof-luchtmengsel en/of een te lage compressiedruk.




> Compressie gemeten, deze is netjes gelijk over alle cylinders. Kan het niet zijn dat bij een oude motor zoals deze hij stationair "by design" te rijk loopt?
> Ik ga vanavond proefvaren, ben benieuwd of de bougies hier schoner van worden.

vuuren1 schreef:
Ad. 2:
Olie aan een bougie: versleten motor.



> Om te weten of dit met een revisie dan wel niet op te lossen is zou het fijn zijn wat meer informatie te krijgen omtrend "versleten".
> Betekend dit perse dat het niet meer te redden is?

vuuren1 schreef:
Ad.4:
Die motor is niet gemaakt voor loodvrije benzine en de vorige eigenaar lijkt heel goed te kunnen jokken.



> Hij schrijft mijn problemen zelfs min of meer toe aan het gebruik van loodvervanger.
> Kun je een bepaald merk loodvervanger aanbevelen?

vuuren1 schreef:
Ad.5:
De olie mag niet al te modern zijn, op dit moment is deze vraag niet relevant.



> Als hij te dun is lijkt het mij mogelijk dat hij door de grove toleranties/slijtage langs de zuigers afloopt?

vuuren1 schreef:
Ad.6:
Veel te warm, dat geeft ketelsteen en dat isoleert de koeling.
Op een thermostaat is het aantal graden af te lezen bij volledige opening.



> Het zou mooi zijn als iemand advies kon geven over hoe het beste de thermostaat te verwijderen. Ik zal eens kijken of ik hem eruit krijg.
> Maarten heb jij tips? Is dit inderdaad te heet voor de 4 cylinder? Hij blijft heel mooi constant op de meter dus of verkeerde thermostaat of verkeerde aanwijzing door meter.

vuuren1 schreef:
Ad.7:
In de vrijstand mag dit type koppeling iets meedraaien (dat is het gevolg van een beetje -kleven-).
Als er Cardanolie SAE 80W90 in zit stinkt dat standaard.



> Volgens het boekje SAE30, deze heb ik er ook nu ingedaan. De olie stonk naar het luchtje dat aan gas toegevoegd wordt.

vuuren1 schreef:
Als de keerkoppeling in de vooruit slipt en er mee doorgevaren is is deze meestal versleten.



> Wat raakt er versleten? Is revisie mogelijk? Hoe merk je of hij slipt -> te snel op toeren komen van de motor?

vuuren1 schreef:
Als je niet weet waar je aan draait moet je er afblijven..



> Ik volg het boekje in deze, er zit aan de buitenkant een schroef om de "slip" bij stationair af te stellen.
> Maarten kun jij hier helpen?

vuuren1 schreef:
Joep,

Waarom koop je een boot met een zeer antieke motor die al 40 jaar uit de gratie is, of heb je geld teveel?
De motor zal misschien (deels) op te knappen zijn, maar dat zal erg kostbaar worden.
Als ik al die problemen lees is het een vrij hopeloze zaak en heb je jezelf een versleten spulletje laten aansmeren.



> Zie mijn PM. Aangezien hij perfect startte en mooi stil liep bij het varen leek alles in orde. Ook leek er altijd onderhoud gepleegd te zijn...
> Wij hebben geen geld teveel, daarom hebben we om te starten een goedkope (oudere) boot gekocht om te kijken of het water leven echt aan ons besteed is...

vuuren1 schreef:
Je had beter eerst even hier kunnen informeren, nog beter was de boot te laten keuren voor aankoop.
Als ik een dergelijke Albin tegenkom gaan de lampen eerst op rood en koop je zo'n boot niet of je kunt enorm afdingen zodat er ruimte is om een nieuwe motor in te bouwen.



> Afhankelijk wat zo'n motor kost is er ruimte. Maar als ik op Marktplaats kijk wordt er (grof) geld gevraagd voor scheepsmotoren.
> Ben nu aan het denken om hem volledig te laten reviseren. Maar dat wil ik alleen uitbesteden aan iemand die echt verstand van stationair-motoren heeft, en die heb ik nog niet gevonden..
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor Wim Niessen » 08 Dec 2013, 01:37

Bericht door Wim Niessen » ma 27 aug 2012, 10:41

Joep,
Het is fijn dat je een optimist bent.
Op marktplaats kosten motoren een berg geld zeg je.
Voor een goede, dan bedoel ik echt goede revisie van een motor, praat je over nog grover geld.
Ter illustratie: toen mijn Peugeot Indenor het begeven had ging ik op zoek naar info over ruilmotoren en over revisie.
Bij de een kost een kale ruilmotor - dus alleen het motorblok met cilinderkop - 2950. Bij de ander 4950. Die ander was wel zo eerlijk om er bij te zeggen dat er altijd wel iets aan kosten bijkomt en dat ik beter uit kan gaan van 5500 tot 6000.
Als je vraagt wat er aan die motoren allemaal gereviseerd is volgt er een wazig antwoord.
Ik heb met een vijftal revisiebedrijven gebeld. Een ervan, die als de meest serieuze overkwam, gaf aan dat een gehele revisie circa 6000 ex. BTW zou kosten.
Mijn besluit was toen snel genomen: een nieuwe en dus modernere motor, 4cyl 42PK, en die kocht ik voor 6700 en inclusief BTW.
Voor mij was het kopen van een motor via Marktplaats of iets dergelijks geen alternatief omdat je dan eigenlijk niet weet wat je koopt en de kans groot is dat je van de ene ellende in de ander valt. En de kassa blijft lekker doortikken.
Ik wens je succes en wijsheid.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 01:38

Bericht door vuuren1 » ma 27 aug 2012, 21:14

Joep ik kan op dit forum niet 2x quoten (dat laat de software niet toe) en weer een hele lijst met vragen beantwoorden gaat te ver.
Ik heb je in de vorige mail al uitgebreid antwoord gegeven en het is gewoon (praktisch) onmogelijk dat ik hier een opleiding ga geven tot scheepsmotormonteur, helaas.

Je praat erg gemakkelijk over reviseren, ik vraag me af of er voldoende nieuwe onderdelen te krijgen zijn (ik denk van niet).
Als dat al zo is zullen ze erg duur zijn.
Ik zou Maarten Klop maar eens benaderen, die knapt Albin motoren op.
Los van mechanische slijtage heb je te maken met een motor die met buitenboordwater is gekoeld, die zit na 50 jaar heus vol met kalk, roest en andere troep.
De carburatie is van het niveau jaren 30 en absoluut niet optimaal, de ontsteking is een afslagmagneet zijn, ook zwak en antiek.
Verder zal er nog een gelijkstroomdynamo aan hangen (of een dynastart) en dat levert erg weinig laadstroom. Ook weer lastig en duur met onderdelen.
(de keerkoppeling en alle andere techniek zal ik maar even vergeten)
Houd alvast maar rekening met een put waarvan de bodem nooit in zicht komt, opknappen kan misschien maar je zult aan de gang blijven.

Wim Niessen vat het goed samen: "Fijn dat je een optimist bent".
Ik voeg er, als ik zo vrij mag zijn, aan toe: Niet gehinderd door enige kennis van scheepsmotoren.
Wim weet exact wat het woord -leergeld- betekent.
De vorige motor van Wim was overigens lang zo oud niet als deze Albin.

Een gebruikte motor doet men ook niet weg omdat hij zo goed bevalt, daar moet je heel erg mee oppassen (net zoals het kopen van een oude kruiser met een Albin).
Ik ken zat mensen die aan een oude (veel minder oud..) zijn gaan werken en later een nieuwe motor hebben gekocht omdat de kosten van de oude opknapper maar bleven oplopen.
Die mensen hebben nu 2x een nieuwe motor aan geld uitgegeven...

Excuses voor mijn directe benadering maar ik probeer je te beschermen tegen teveel onvoorziene kosten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 01:38

Bericht door joep » di 28 aug 2012, 12:34

Gisteren na de grote schoonmaak actie voor de eerste keer gevaren;
Meteen starten, daarna een poos rustig warm gevaren (1000tpm) en vervolgens een stuk flink doorgevaren (1500tpm). Na een uurtje de bougies gecontroleerd, deze waren inderdaad weer schoon (verwachting was dat hij stationair onbelast veel te rijk liep), ook de olie aanslag van cylinder 1 was verdwenen.

Echter we hebben nu een probleem welke we voorheen niet hadden, dit zit hem waarschijnlijk in de afstelling van de carburateur (waarbij je alleen het stationair mengsel van buitenaf kunt beinvloeden).
Als je van stationair (800tpm) snel gas geeft dan hikt hij bij 1000tpm, hij wil dan afslaan (en doet dat soms). Zet je stationair rijker dan gaat het beter (maar niet zoals het moet en stationair is dan veel te rijk). Geef je rustig gas tot 1000tpm en dan door tot 1500tpm gaat het goed (toerental zakt kort in bij 1000tpm).

Zou dit te maken kunnen hebben met het vlotter-niveau? Dit is te beinvloeden door de pakking die tussen de vlotter-naald/ventiel en de carburateur zit, deze is iets dikker dan de orginele.

Hans; Ik begrijp je standpunt, echter ik leer graag en hoop dan ook dat mensen met kennis van zaken hier hun kennis willen delen.
Gezien alle oldtimers die rondrijden met soortgelijke oude techniek (en niet te vergeten een hele hoop oude tractoren die zelfs dezelfde carburateur gebruiken) ben ik er van overtuigd dat ook zo'n oude motor (mits goed onderhouden!) nog best bruikbaar is. Helaas weet ik niet hoe het onderhoud geweest is, daarom wil ik zoveel mogelijk opknappen/herstellen/verschonen.
Overigens heeft deze motor gewoon bobine ontsteking en een 12 wisselspanning dynamo (en ja zelfs een startmotor ;-) ).
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten