Bobine draadje

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Bobine draadje

Berichtdoor eagle » 08 Dec 2013, 00:57

Bericht door eagle » ma 07 jan 2013, 19:35

Bij de aansluitingen op de bobine staan nummers: nr 15; Hierop komt de voeding 12V En nr 1;via het kontakt slot Die gaat naar de ontsteking, ergens opzij het huis in, naar de contaktpunt-veer.


Heeft je bobine een zg Voor-weerstand? (Soort porcelein vierkant staafje in een klem, en twee draden.) In dat geval kan er een draad lopen van nr 1 bobine naar contaktslot nr 50 (Starten). (Die gaat echter meestal naar het startrelais, met hiervoor een speciale aansluiting, maar als die er niet (meer) op zit, kan de "kontaktslot-versie" voorkomen, vandaar de vraag.
Doel van zoiets is, om de bobine voldoende voeding te geven tijdens de start-aktie; De accuspanning is dan aan de lage kant, waaardoor de bobine te weinig spanning krijgt, en er dan geen vonken komen... Als dit systeempje niet goed werkt, merk je dat als volgt: Tijdens het starten (tornen) slaat de motor niet aan, maar net op het moment dat je stopt met starten, slaat de motor toch nog net aan...

Tot nieuws..

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Bobine draadje

Berichtdoor Lotte » 08 Dec 2013, 01:05

Bericht door Lotte » ma 07 jan 2013, 21:39

Dank je Eagle, nee geen weerstanden of zoiets. Weet niet op welk nummer de draad zit. Kan daar wel achter komen natuurlijk. Maar...... Kan het ook zo zijn dat het een simpel lampje is ten teken dat de motor loopt. Het schijnt dat dit vroeger wel vaker werd gebruikt? Ook heb ik dit op het Opelforum gelezen:

Laagspanningsdeel: maak de dunne groene draad los van de bobine (klem 1). Sluit een proeflampje aan op klem 1, schakel de ontsteking in (Fahrt) en verbindt het andere einde van het proeflampje aan massa; wanneer het lampje brandt is het laagspanningsdeel van de bobine in orde.
Brandt het lampje niet, dan wordt er vanaf het kontaktslot geen stroom geleverd óf de bobine is defect. Dezelfde controle op klem 15 uitvoeren. De zwart-rood draad laten zitten, proeflampje op klem 15 aansluiten, contactslot op Fahrt en andere zijde aan massa; wanneer het lampje gaat branden, staat er spanning op klem 15. Omdat er geen spanning wordt doorgegeven naar klem 1 (bij eerste meting), moet de bobine inwendig defect zijn.

Gr Bert
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Bobine draadje

Berichtdoor eagle » 08 Dec 2013, 01:07

Bericht door eagle » ma 07 jan 2013, 22:44

Ik kom hier niet verder mee... Het ging toch over een loshangende draad vanaf de bobine? Met de weinge info (welke motor? waar zit die draad aan?) die er nu is, en de uitsluiting van de reeds aangedragen mogelijkheden in vorige postings, is mijn duim nu leeg...

Een lamp "of de motor loopt" kan niet van de bobine komen; Op 15 staat altijd spanning, lopen of niet. Op 1 staat ja of nee spanning bij stilstand; puur toeval ivm hoe de motor is gestopt; met de kontaktpunt open: ja. met de punt dicht: Nee. Bij draaiande motor: knippert/licht flauw op, afhankelijk van toeren. dus daar heb je ook niks aan...

Wat je bij Opel hebt gelezen is een simpele bobine-testmethode met een lampje, voor als je verder geen meetapparatuur hebt. Heeft mi niets te maken met jouw losse draad...

Voorlopig pas ik even, tot er meer info komt....

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Bobine draadje

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 01:07

Bericht door vuuren1 » ma 07 jan 2013, 22:59

Hier een schema met uitleg en schema van een conventionele ontsteking (even iets omlaag scrollen):
http://members.home.nl/a.orban/Technische%20info.html

Japanse motoren hadden veelal voorschakelweerstanden (slim bedacht), BV. Opel heeft dit nooit gehad.
De geplaatste beschrijving van dat forum heeft als doel om het 12V deel van de bobine te meten.
Van lampjes die aangeven of de motor draait heb ik nog nooit gehoord, maar je kan natuurlijk overal controlelampjes aanhangen...

Maar, wat is het voor een motor en is er een probleem? (altijd leuk en wellicht ook leerzaam om een voorstelling te kunnen maken van een omschreven situatie)

nb. Eagle was mijn post net voor en loopt kennelijk ook vast (dan was ik niet de enige).
Vandaar ik eerder ook meer informatie heb gevraagd, maar dat viel in verkeerde aarde.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bobine draadje

Berichtdoor Lotte » 08 Dec 2013, 01:09

Bericht door Lotte » ma 07 jan 2013, 23:54

Ok, Hans: zand er over, ok?

het gaat hier om een Waterland 750, met een Watermota Sea tiger met electronische ontsteking. Het is een zeer complete boot met o.a. vuilwatertank, boegschroef, RVS water en benzine tank etc. De electra was nogal wat warrig. ook staan er 3 accu's in. De opstelling was: accu 1 starten en service, accu 2 compressor koelkast en accu 3 boegschroef (ernaast geplaatst) De start en koelkast accu waren met een diodeblok verbonden en de boegschroefacuu was via een Nagares relais verbonden aan de startaccu. Dit relais kon je aan en uit zetten met een schakelaar. Onder het dashboard was het een beetje spaghetti. Zo kocht ik de boot, 4 maanden geleden. De boot vaart fantastsich en de motor loopt als een zonnetje. ook is de Bilg schoon, geen lekkages, geen slangen die vochtig zijn, geen benzinelucht niets. perfect alles. De bedrading is nog van het soort dat zowel min als plus via zekeringen lopen. Dat zit allemaal nog netjes en ziet er strak uit.

Ik ben begonnen om eerst alles uit te vogelen hoe het aangesloten was. Alles wat door de vorige eigenaar was bijgeplaatst heb ik losgehaald onder het dashboard. De plusdraad naar het dashboard van de startaccu verplaatst naar de koelkastaccu, zodat accu 1 alleen voor starten is. Het relais tussen start en boegschroefaccu verwijderd. Een Argo fet 3 laadstroomverdeler van Victron geplaatst en hier de accu;s op aangesloten. Een Victron acculader van 25Amp geplaatst. Volgende aanschaf wordt een BMV 600 of een 602. Ik wil eigenlijk terug naar 2 accubanken, zodat de boegschroef bij de startaccu komt. Denk dan dat ik 70mm2 kabel nodig heb. Startaccu staat boven de schroefas. Ong. 5 mtr bij de boegschreof vandaan en de boegschroef is 2kw.

Bij het weghalen van de chaos on de het dashboard zag ik dus dat blauwe draadje hangen wat uit de kabelboom komt en wat aan de andere kant bij de motor op de bobine zit. Gek genoeg zat dat draadje er zo dat het onder een controlelampje hing, alleen het controle lampje is weg en de voeding voor dat lampje hing er naast (doorgelust van een ander lampje) Voor mij ziet het er zo uit, dat van de bobine draden naar een soort koelrib gaan en vandaar naar de electronische ontsteking???? Er hapert dus niets, geen storing maar wil graag alles weten, hoe en waarom. dus vandaar.

Nou, zo info genoeg of????? laat maar horen dan......

Bert
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Bobine draadje

Berichtdoor Lotte » 08 Dec 2013, 01:09

Bericht door Lotte » ma 07 jan 2013, 23:59

NB zal kijken waar dat draadje op de bobine zit, kan even duren. Wellicht weekend.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Bobine draadje

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 01:10

Bericht door vuuren1 » di 08 jan 2013, 01:10

Kijk, dat is een verhaal wat een beeld geeft!

Op een oude Ford Watermota zit standaard geen electronische ontsteking.
Is voor zover mij bekend allemaal Lucas als het over de elektra gaat (standaard met contactpunten).
In de tijd is er zeer waarschijnlijk wat aan gewijzigd.
(hier een verhaal over de basismotor: http://www.anglia-models.co.uk/history-engine02.htm )

Als de motor goed loopt zou ik mij eerder toeleggen op het koelsysteem, vooral als het een direct gekoeld exemplaar betreft.
Ofwel directe koeling met buitenboordwater door de hele motor is een belangrijk punt van aandacht bij deze motor.

Verder heb je mogelijk ook te maken met de originele keerkoppeling die af en toe gecontroleerd / afgesteld moet worden.
Die gaat op termijn (de motor is minimaal wel 45 jaar oud) een beetje slippen en dat moet je maar beter voorkomen (ik denk dat onderdelen voor dit museumstuk niet gemakkelijk verkrijgbaar zijn).

Als dit een boot is waar je lang mee wilt doen zal de Watermota een toenemende "uitdaging" blijven om aan de gang te houden.
Dan is (als je er dus lang mee door wilt gaan) een vers dieselmotortje van een goed merk een betere optie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bobine draadje

Berichtdoor Popeye » 08 Dec 2013, 01:12

Bericht door Popeye » di 08 jan 2013, 08:18

Lotte schreef:Ok, Hans: zand er over, ok? :smt008 =D>

Bert
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Bobine draadje

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 01:13

Bericht door henkvd » di 08 jan 2013, 19:32

Hier de verschillende uitvoeringen van de originele bedieningspanelen, blauw is hierin een nauwelijks voorkomend draadje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Bobine draadje

Berichtdoor Lotte » 08 Dec 2013, 01:14

Bericht door Lotte » di 08 jan 2013, 20:30

Deze schema's ken ik. Zijn onderdeel van de handleiding. Ook ik kon daar geen blauw draadje op ontdekken. Zal in het weekend eens goed kijken hoe het e.e.a. aangesloten zit, op de bobine. Hou jullie op de hoogte.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten