Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

Berichtdoor BarryK » 28 Mei 2020, 22:29

Goedenavond !

Momenteel ben ik in het bezit van een Starcraft 180c. Met daarin de bekende Mercruiser 3.0 L motor.

De zomer komt er aan, de boot mag weer naar de haven, maar er doet een probleem voor.. helaas

Boot vorig jaar aangeschaft. gedurende de winter van alles uitgevoerd waaronder groot onderhoud aan de motor
- Nieuwe olie, olie filter
- Nieuwe bougies
- Nieuwe bougie kabels
- Nieuwer verdeler kap + rotor
- Nieuwe carburateur
- Nieuwe Brandstof filter
- Kleppen gesteld etc.

Het probleem:
- Motor start, loopt echter te schommelen.
Na wat onderzoek, d.m.v. Bougie kabels los trekken, ben ik er achter dat cillinder 3 niet reageert.

Wat gecontroleerd:
- Bougies, Kabels, Compressie (allemaal na genoeg gelijk en voldoende 10+ bar).

Zodra ik bougie kabel 3. los trek, reageert de motor hier niet op, wat mij lijkt dat cil3 niet mee doet.
Echter is er wel een vonk.
Nu heb ik de "Vonk" vergeleken met andere cillinder, nu lijkt deze nogal "zwak", Waneer vonk van andere cillinder "Geel/Wit' is, is die van cil3 oranje/zwak lijkend.

Eerst dacht ik aan de bobine, maar dit lijkt mij niet het geval, want dan zou het probleem zich ook voor moeten doen op de andere cillinders? ( 1 kabel van bobine naar verdelerkap)
Verdelerkap,rotor, etc zijn nieuw. dus het enigste wat overblijft is de "Spoel" van de onsteking en de Ontstekings Module?
De spoel lijkt mij ook niet het geval? want zoals met de bobine lijkt mij dat dan het probleem zich op meerdere cillinders moet voor doen.

Kortom zelf denk ik dat het probleem zich in de Onsteking Module bevind? Maar omdat dit onderdeel nogal aan de prijs is, Bij deze de vraag of iemand van jullie hier ervaring mee hebben, of er wellicht anders over denkt :D

Alvast vriendelijke bedankt !
groetjes Barry
BarryK
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Mei 2020, 22:14
ligplaats: Vlissingen
info:

Re: Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

Berichtdoor henkvd » 28 Mei 2020, 22:39

Denk dat je het toch moet zoeken in de verdelerkap / bougie / kabel van cil 3, ik neem aan dat je de kabel van cil 3 al geprobeerd hebt op een andere aansluiting op de verdelerkap om de vonk te checken.
en bougietester kan je in deze nog wat gemakkelijker helpen om de kracht van de ontsteking te vergelijken. die ca 10 euro zal je de kop niet kosten.
rotor zou ik ook vervangen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4473
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

Berichtdoor BarryK » 29 Mei 2020, 01:07

henkvd schreef:Denk dat je het toch moet zoeken in de verdelerkap / bougie / kabel van cil 3, ik neem aan dat je de kabel van cil 3 al geprobeerd hebt op een andere aansluiting op de verdelerkap om de vonk te checken.
en bougietester kan je in deze nog wat gemakkelijker helpen om de kracht van de ontsteking te vergelijken. die ca 10 euro zal je de kop niet kosten.
rotor zou ik ook vervangen.


Beste Henk,
Bedankt voor snelle reactie !
Verdelerkap is nieuw, contact punten zijn goed, alles is nieuw eigenlijk enkel de ontsteking zelf niet/Ontstekings module..
Inderdaad de kabels gewisseld, bougies gewisseld, de oude kabels geprobeerd.. geen succes helaas..

groetjes
BarryK
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Mei 2020, 22:14
ligplaats: Vlissingen
info:

Re: Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

Berichtdoor elrenegado » 29 Mei 2020, 08:56

BarryK schreef:Beste Henk,
Bedankt voor snelle reactie !
Verdelerkap is nieuw, contact punten zijn goed, alles is nieuw eigenlijk enkel de ontsteking zelf niet/Ontstekings module..
Inderdaad de kabels gewisseld, bougies gewisseld, de oude kabels geprobeerd.. geen succes helaas..

groetjes


Dat alles nieuw is, hoeft nog geen garantie te zijn dat alles goed werkt.
Werkte alles voor de vervanging wel goed ??

Je zegt getest te hebben met wisselen van de kabel/bougie
verhuisde daarmee het probleem mee ? Zoja, dan ligt het aan de kabel/bougie.
Verhuisde het probleem niet mee, dan kan je de kabels uitsluiten, en moet je het zoeken in bv de verdelerkap,
Dat hij nieuw is, wil niet zeggen dat de rotor op alle punten goed contact maakt.
Kijk eens in de kap, en vergelijk de metalen delen daarin of je een verschil in aanslag ervan ziet.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

Berichtdoor BarryK » 29 Mei 2020, 14:13

[/ quote] Dat alles nieuw is, hoeft nog geen garantie te zijn dat alles goed werkt.
Werkte alles voor de vervanging wel goed ??

Je zegt getest te hebben met wisselen van de kabel/bougie
verhuisde daarmee het probleem mee ? Zoja, dan ligt het aan de kabel/bougie.
Verhuisde het probleem niet mee, dan kan je de kabels uitsluiten, en moet je het zoeken in bv de verdelerkap,
Dat hij nieuw is, wil niet zeggen dat de rotor op alle punten goed contact maakt.
Kijk eens in de kap, en vergelijk de metalen delen daarin of je een verschil in aanslag ervan ziet.[/quote]

—————————————————————————————————————————————————————————-

Bedankt voor je reactie !
Inderdaad getest door middel van kabels wisselen onderling , oude kabels , andere bougies , bougies wissel,
Probleem verhuisde niet mee. Bleef op cilinder 3.
Verdelerkap los gehad, als nieuw , contact punten zien er allen zelfde uit (nieuw)..
Ik zal morgen de oude verdelerkap en rotor eens terug plaatsen, maar hier waren de contact punten erg versleten vandaar de nieuwe. Ik kom er morgen op terug of dit effect heeft.

Maar heb je een idee of het in de ontsteking module kan zitten? Dat deze de vonk naar cil3 te zwak regeld ?
Naar mijn weten regelt deze module de sterkte en moment van ontsteken?
Ik kan het ook mis hebben hoor’

Groetjes Barry
BarryK
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Mei 2020, 22:14
ligplaats: Vlissingen
info:

Re: Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

Berichtdoor elrenegado » 29 Mei 2020, 14:36

Het is voor mij een beetje lang geleden dat ik aan mijn 3.0 gesleuteld heb,
ik kan het me niet met 100% zekerheid meer herinneren.
Maar volgens mij is de ontstekingsmodule een vaste, met een roter die rondraaid en zo de vonk doorgeeft aan de cilinders.

Uiteraard kan deze stuk zijn,
of wellicht van tijd af staan..

Heb je overigens origineel spul erop gezet ?
of aftermarket namaak spul ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

Berichtdoor henkvd » 29 Mei 2020, 16:39

Weet je zeker dat deze een CDI heeft en er dus onder de rototkap geen contactpunt met condensator zit ? kan me nml alleen maar voorstellen met deze klacht dat het contactpunt nokje behorende bij cilinder3 afgesleten is.
In dat geval motor tornen en iedere keer de contactafstand meten van het contactpunt vervang desnoods ook de condensator.
Bij een CDI met pickup coil lijkt me dat het totaal niet mag uitmaken welke cilinder aan de beurt is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4473
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

Berichtdoor BarryK » 29 Mei 2020, 17:57

elrenegado schreef:Het is voor mij een beetje lang geleden dat ik aan mijn 3.0 gesleuteld heb,
ik kan het me niet met 100% zekerheid meer herinneren.
Maar volgens mij is de ontstekingsmodule een vaste, met een roter die rondraaid en zo de vonk doorgeeft aan de cilinders.

Uiteraard kan deze stuk zijn,
of wellicht van tijd af staan..

Heb je overigens origineel spul erop gezet ?
of aftermarket namaak spul ?


Bedankt voor je reactie !
Het is allemaal origineel spul. Geen aftermarket spullen.

Ik zal morgen wat foto’s maken hoe en wat. Het is een Digitale elektronische ontsteking.

Groetjes Barry
BarryK
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Mei 2020, 22:14
ligplaats: Vlissingen
info:

Re: Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

Berichtdoor BarryK » 29 Mei 2020, 18:00

henkvd schreef:Weet je zeker dat deze een CDI heeft en er dus onder de rototkap geen contactpunt met condensator zit ? kan me nml alleen maar voorstellen met deze klacht dat het contactpunt nokje behorende bij cilinder3 afgesleten is.
In dat geval motor tornen en iedere keer de contactafstand meten van het contactpunt vervang desnoods ook de condensator.
Bij een CDI met pickup coil lijkt me dat het totaal niet mag uitmaken welke cilinder aan de beurt is.


Wederom bedankt voor je reactie !
Het is een digitale elektronische ontsteking.
Momenteel ben ik op werk en kwam net een video tegen van iemand met een soort gelijk probleem. De ontsteking in de video is de zelfde als bij die van mijn boot.

Link; https://youtu.be/d69rooBy1UE

Morgen in loop van de dag maak ik wat foto’s en ga ik het een en ander door meten. Heb wat informatie gevonden in het werkplaatshandboek.

Bedankt ,
Groetjes Barry
BarryK
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Mei 2020, 22:14
ligplaats: Vlissingen
info:

Re: Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

Berichtdoor henkvd » 30 Mei 2020, 16:04

Hoe je er ook tegen aan kijkt, een zwakke vonk op 1 cilinder, kan toch feitelijk niet verder weg zitten dan tussen bougie aan de ene kant en het contact rotor en contact 3 van de verdelerkap , daar vandaan is alles gemeenschappelijk en zouden alle cilinders het zelfde gedrag moeten tonen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4473
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten