Volvo penta aq130

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Volvo penta aq130

Berichtdoor Danny1994 » 22 Mei 2020, 09:44

Beste leden,

Ik ben nieuw in het inboardwereldje met mijn “nieuw” aangeschafte aanwinst namelijk een Glastron v174
Met daarin een Volvo penta aq130.

Ik loop echter tegen een probleem aan en dat is het volgende:

Mijn boot zou volgens het “boekje” een Max toerental draaien van 5300 rpm WOT

Zodra ik solo vaar komt mijn WOT toerental niet boven de 3500rpm uit en topt hij op 30mph (Amerikaanse boot)
Tevens stottert hij in die hoedanigheid dat ik een gas terug neem (stotteren houdt direct op en topsnelheid blijft 30 mph)

Zodra ik “beladen” vaar met meerdere pax topt hij wederom op 30mph op 3500rpm WOT zonder stotter/inhouden.

stationair kan ik de motor zonder stotter naar 5300 rpm brengen.

Nu heb ik het volgende geprobeerd:

Carburateur afstellen (staat nu zuiver)
Met choke open gevaren (geen verschil eerder slechter)
Andere schroef met andere spoed (geen noemenswaardig verschil)

Motor loopt erg rustig en mooi en de waardes als oliedruk en koeltemperatuur zijn in orde.

Nu is de hamvraag, waar moet ik het zoeken? Zelf denk ik aan de aandrijflijn of de ontsteking alleen zou dat niet verklaren waarom hij stationair wel over die 3500 rpm te brengen valt.

Ik dank u allen hartelijk voor de genomen tijd om mijn boekwerk te lezen, mochten er vragen zijn of ben ik er zelf achter laat ik dit weten.

Met vriendelijke groet,

Danny
Danny1994
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Mei 2020, 09:30
ligplaats: Uithoorn
info: Glastron v174
Volvo penta aq130 (b20)

Re: Volvo penta aq130

Berichtdoor Kwokko » 22 Mei 2020, 14:14

Danny1994 schreef:Andere schroef met andere spoed (geen noemenswaardig verschil)

Je laat even niet weten wat je bedoeld met andere spoed.
Meer of minder spoed,en hoeveel meer of minder.
Nu is de hamvraag, waar moet ik het zoeken? Zelf denk ik aan de aandrijflijn , alleen zou dat niet verklaren waarom hij stationair wel over die 3500 rpm te brengen valt.

Met stationair bedoel je waarschijnlijk "uit bedrijf",vrijloop dus.
Ja dat verklaard het wel.
Het verschil in belast en onbelast namelijk.
Ik denk dat je de vergelijking wel kunt maken met een auto.
Als deze met dezelfde motor een voertuig met grote wielen(22 inch) zou moeten aandrijven,zou dat ook ergens eerder ophouden in toeren,dan eentje met kleine wielen(16inch).
Ik denk dus de spoed van je schroef,maar ook kan het de overbrengingsverhouding van je keerkoppeling zijn,die nu te groot is.
Of het daarmee,met een schroef met minder spoed, veel opleverd betwijfel ik,want je gaat dan wel meer toeren maken,maar sneller wordt het er niet van.
Ik denk eerder langzamer bij bv 3500 toeren,omdat je max snelheid wordt verlegd naar een hoger toerental bij een kleinere spoed.

Bij welke toerental heeft de motor zijn maximale pk's ? En op welk toerental ligt zijn max koppel?
As it net sile wol, moat men lavearje.
Freonlike groetnis,
Okko
Kwokko
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 16 Mrt 2020, 12:22
ligplaats: Grins
info:

Re: Volvo penta aq130

Berichtdoor Danny1994 » 22 Mei 2020, 19:47

Bedankt voor de reactie,

Ik volg u volledig dat het een overbrengingsverhaal zou kunnen zijn, ter aanvulling op mijn eerdere probleem met het inhouden van de motor dit lijkt erg af te nemen nu ik meerdere uren gevaren heb ik vermoed dat inwendige vervuiling de boosdoener was.

Tevens heb ik vandaag diverse Volvo penta specialisten gesproken en die gaven aan dat het wel eens “normaal” zou kunnen zijn dat een motor van deze leeftijd (1979) het vermogen niet meer haalt en dus ook het toerental 3500 bij de boot zou kunnen passen.

De overbrenging draait soepel en ik voel weinig weerstand.

Ik wacht nog even of of wellicht andere forumleden een idee hebben maar ik bedank jullie alle voor het lezen en reageren.

Max pk zou 5100rpm uit het motortje moeten komen
Koppel zou ik niet weten ik ga op zoek in de auto wereld of ik daar iets tegenkom.
Danny1994
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Mei 2020, 09:30
ligplaats: Uithoorn
info: Glastron v174
Volvo penta aq130 (b20)

Re: Volvo penta aq130

Berichtdoor Oeverloos » 22 Mei 2020, 20:23

Beste Danny,

Je zou de brandstof voorfilter en het brandstof fijnfilter op de motor kunnen checken.
Als deze vervuild zijn kan dit een oorzaak zijn van het niet halen van het maximum toerental als de motor in het werk staat.
In de boten wereld komen vervuilde tanks en filters veel vaker voor dan in de auto wereld.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 18:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info: Motorvlet

Re: Volvo penta aq130

Berichtdoor Kwokko » 22 Mei 2020, 20:34

Oeverloos schreef:Je zou de brandstof voorfilter en het brandstof fijnfilter op de motor kunnen checken.

Op een benzine motor? :o
As it net sile wol, moat men lavearje.
Freonlike groetnis,
Okko
Kwokko
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 16 Mrt 2020, 12:22
ligplaats: Grins
info:

Re: Volvo penta aq130

Berichtdoor Danny1994 » 22 Mei 2020, 22:08

Ik heb er een nieuwe siërra filter tussen zitten, zodra ik een losse tank rechtstreeks aansluit op de motor (vanaf de pomp)
Haal ik geen verschil helaas maar bedankt voor het meedenken!
Danny1994
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Mei 2020, 09:30
ligplaats: Uithoorn
info: Glastron v174
Volvo penta aq130 (b20)

Re: Volvo penta aq130

Berichtdoor Danny1994 » 28 Mei 2020, 17:41

Vandaag wederom wezen varen en het stotteren is weer begonnen, ik heb nu de luchtschroef opnieuw afgesteld dus wordt vervolgd, zou het echter kunnen dat mijn motor simpelweg niet op euro 95 kan lopen maar euro 98 moet hebben?

Ik zag dat mijn huidige schroef 14x17p is kunnen jullie hier iets concreets mee?
Danny1994
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Mei 2020, 09:30
ligplaats: Uithoorn
info: Glastron v174
Volvo penta aq130 (b20)

Re: Volvo penta aq130

Berichtdoor henkvd » 28 Mei 2020, 19:54

Denk dat het een B20 blok betreft.
Toerental motor @ WOT wordt varend beperkt door je schroef spoed in combinatie met de weerstand en gewicht van de boot.

Nu zou je het toerental wel omhoog kunnen laten gaan maar of je daar veel mee op schiet een inch minder spoed zou ca 250 rpm op kunnen leveren, maar snelheid veranderd er waarschijnlijk helemaal niets door en hoeveel pk er nog over is na al die jaren is onbekend, dat zie eigenlijk al als je 1600 rpm meer zou willen draaien, blijft er een heel licht schroefje over ( snel vergeten|

Zou er Suoer98 benzine in verstoken, waarschijnlijk is de ontstekingstiming hier ook op afgesteld ( octaan gehalte)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 3842
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 18:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Volvo penta aq130

Berichtdoor elrenegado » 29 Mei 2020, 09:54

Voor die leeftijd zou ik idd zeker 98 tanken, of 95 en een octaanverhoger toevoegen.
Ik heb in het verleden een AQ170 gehad, en die liep daar veel beter op.

Stotteren op hogere toeren kan meerdere oorzaken hebben.
- vervuiling (maar dan merk je vaak stationair ook wel wat, tenzij het vervuiling voor de motor is, en de juiste doorstroomsnelheid niet gehaald kan worden)
- verkeerde afstelling ontsteking
- verkeerde afstelling van de carburateur, waardoor die wellicht te weinig benzine krijgt op hogere toeren
- slijtage van bv verdeelkap, rotor of ontsteking

Dat je de max toeren niet haalt kan misschien ook komen door de overbrenging van de staart.
misschien is die ooit eens vervangen, en niet de juiste overbrenging erachter gezet.
Groet, Steve

========
Mi Amore
========
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 1501
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 11:36
Woonplaats: Zoelmond
ligplaats: wsv de Peiler
info: Valkkruiser Sport Cabrio

Re: Volvo penta aq130

Berichtdoor Danny1994 » 30 Mei 2020, 11:59

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb mij neergelegd bij de 3500 toeren en vind het acceptabel geworden ik vermoed inderdaad dat de huidige overbrengingen (280) niet origineel is gezien deze overbrenging ook vaak op bijv een V8 motor zit van Volvo. Origineel af fabriek hoort er een 260 op dus daar zit het verschil denk ik. Enfin het stotteren volgas baart mij wel zorgen gezien de loop onbelast perfect is en het toevoegen van extra brandstof doormidden van de choke aan te zetten het verergert ga ik nu zoeken in het luchtmengsel. Ook ga ik de huidige euro 95 tank Leegvaren met octaanbooster en dan kijken wat er gebeurd.

Bougies zijn mooi koffiebruin dus ik ben wel een beetje voorzichtig met het aanpassen van het mengsel.

Wordt vervolgd in iedergeval bedankt voor het meedenken!

Groeten

Danny
Danny1994
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Mei 2020, 09:30
ligplaats: Uithoorn
info: Glastron v174
Volvo penta aq130 (b20)


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast