Yamaha F9.9 staat in loopt vooruit bij starten in neutraal

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha F9.9 staat in loopt vooruit bij starten in neutraal

Berichtdoor Joep67 » 22 Jun 2025, 18:19

Hoi,

Ik heb het onderste staartstuk van mijn Yamaha F9.9 los gehad voor het vervangen van de impellor. Daarbij moet de schakelstang los. Ik heb netjes het aantal slagen geteld waarmee deze vast zat en heb na het weer in elkaar zetten dit ook weer het zelfde aantal slagen vast gezet. Ik ging er van uit dat daarmee alles weer netjes zou werken.
Echter, nu blijkt dat als de afstandsbediening in neutraal staat hij net in zijn vooruit staat. Dus ook met het starten staat hij al in zijn vooruit. Als ik de handel een klein tikje (millimeterwerk) naar achter zet loopt hij wel mooi vrij. Bij de moter zie ik hem netjes in zijn vrijstand schieten als ik de afstandsbediening in zijn vrij zet, maar toch loopt hij dan vooruit.
Mijn conclusie was dat de stang dus iet verlengd moest worden. Dat veranderde echter niets. Ook korter maken veranderde niets.
Iemand een idee wat het dan zou kunnen zijn?

Voor de duidelijkheid: voor dat ik hem uit elkaar haalde was dit niet aan de hand.
Joep67

ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Yamaha F9.9 staat in loopt vooruit bij starten in neutra

Berichtdoor broekie » 23 Jun 2025, 07:05

Alles los halen.
Staart neutraal en handle neutraal zetten.
Stangen verbinden. Het aantal slagen van de verbindingsmoer maakt niet uit, de stand van de stangen is belangrijk.
Zorg dat er voldoende schroefdraad in de lange moer gaat.
Beide in vooruit kan ook.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Terug naar Outboard motoren