Suzuki DF6 6pk 4 stroke sneller maken.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Suzuki DF6 6pk 4 stroke sneller maken.

Berichtdoor Diepwotter » 31 Mei 2025, 10:00

Goedendag
ik ben in het bezit van bovenstaande buitenboordmotor Suzuki zes pk.
Deze motor bevalt prima achter mijn rib van 2,70 m echter zodra ik met twee personen vaar is het moeizaam hem in plané te krijgen, Ik wil hem zodoende iets meer kracht geven.
Ben op de hoogte van de bezwaren zoals er zijn vaarbewijs leeftijd snelheid.
Voor mij is dit niet aan de orde aangezien ik alles heb.
Het gaat mij alleen om om sneller van ankerplaats naar dorp te varen die afstand wordt gezien de huidige drukte steeds groter.
Zodoende is het prettig dit snel te kunnen overbruggen, heb gedacht om 10 pk 9,9 pk te kopen. Echter die zitten rond de 45 kg ergo 25 kg zwaarder hetgeen ik teveel vind.
Maak de mijne liever wat sneller.
Zijn hier setjes voor of iets dergelijks zonder de motor te slopen.
Alvast bedankt voor het antwoord.
Diepwotter

ligplaats: Greece
info: Rib 2.70

Re: Suzuki DF6 6pk 4 stroke sneller maken.

Berichtdoor EricS » 31 Mei 2025, 11:51

Kort maar krachtig: Nee
EricS

ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Berichtdoor Oeverloos » 31 Mei 2025, 12:14

Dit komt mij bekend voor. Ik had ook zo’n RIB 3.00 rubberbootje met een 5 pk en later 6 pk 2 cil Honda. Omdat wij altijd ankeren en je wel eens naar een haventje of stadje wil voor een viswinkel, moet je dus in Denemarken en Zweden enorme afstanden afleggen om ergens te komen.
Dan ga je met z’n tweeën, omdat je de vrouw niet de hele zomer op de boot kan laten. Bij mij is het zo dat ik met de vrouw mee mag en de boot moet varen voor haar.
Op een terugweg kregen we op zee een roller in de boot, omdat we met het 6 pkje kennelijk te hard gingen. De “stegte sild” ingelegde gebakken haring, de “jungfru hummer” langoustines en de “fiske deller” viskoekjes dreven rond de kuiten.
Ik beloofde haar naar een fatsoenlijk bootje te kijken waar meer pk achter kan. De vrouw is sowieso een snelheidsmaniak en ook als je in de 70 bent gaat dat heus niet over.
Het probleem is de spiegel. Die moet sterk genoeg zijn om de krachten aan te kunnen. Dat valt op vlak water wel mee, maar als de golfhoogte toeneemt dan krijgt de spiegel het te verduren. Dus ik naar Jan-Jetze van Boot Akkrum voor een andere AB. Het is een 11 ft alu rib geworden met een 20 pk Honda met handstart. Dat is het maximale motorvermogen zonder dat de spiegel afbreekt in golfslag. De vrouw kan het ding niet starten, omdat dat ze de motor niet rond krijgt. Ze gaat er dus niet zomaar vandoor. Mijn ervaring met deze boot is dat deze heel licht is, veel lichter dan die met een polyester bodem, en snel, zo’n 45 km/u. Daar moet je wel aan wennen en de helmstok van de motor goed vasthouden, want anders lig je in zee. Je bent dus zo bij de viswinkel. En de andere Denen en Zweden varen net zo hard maar meestal harder, want 20 pk is hier helemaal niks, daar varen kleine kinderen mee.
Maar … dat haal je alleen op vlak water. Op de Oostzee staat bijna altijd wel wind, dus of op de heenweg of op de terugweg kun je alleen maar een slakkengangetje varen op de grote afstanden daar. De klappen die je bootje maakt bij golven zijn niet uit te houden voor je ruggengraat en ook niet voor het bootje en al helemaal niet voor de vrouw voorin.
Dus een 2.70 met een 6 pk is zo slecht nog niet. Als je hem opvoert (gesteld dat dat kan) breekt de spiegel van de boot en valt de motor er af. Dus altijd peddels meenemen en de motor zekeren met een lijntje.
Ik zie hier in Dk steeds meer elektrische buitenboordmotoren verschijnen. Een hele rust mag ik wel zeggen. Maar het nadeel is dat je vrouw ermee weg gaat en dat je dus eigenlijk en reserve rubberbootje mee moet hebben, zodat jij ook eens van boord kan.
Kies in Griekenland een hypalon bootje want PVC is zomaar weg in de zon, of dek het bootje af met een zeiltje. Hoe mooier je bootje en duurder de motor hoe eerder die gejat wordt. Daarom hebben sommige ankeraars in vreemde landen een oude 2 pk 2 takt in een afgrijselijke kleur en een vies bootje.
Het ligt dus genuanceerd.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 31 Mei 2025, 16:13

Diepwotter schreef:Goedendag
ik ben in het bezit van bovenstaande buitenboordmotor Suzuki zes pk.
Deze motor bevalt prima achter mijn rib van 2,70 m echter zodra ik met twee personen vaar is het moeizaam hem in plané te krijgen, Ik wil hem zodoende iets meer kracht geven.
Ben op de hoogte van de bezwaren zoals er zijn vaarbewijs leeftijd snelheid.
Voor mij is dit niet aan de orde aangezien ik alles heb.
Het gaat mij alleen om om sneller van ankerplaats naar dorp te varen die afstand wordt gezien de huidige drukte steeds groter.
Zodoende is het prettig dit snel te kunnen overbruggen, heb gedacht om 10 pk 9,9 pk te kopen. Echter die zitten rond de 45 kg ergo 25 kg zwaarder hetgeen ik teveel vind.
Maak de mijne liever wat sneller.
Zijn hier setjes voor of iets dergelijks zonder de motor te slopen.
Alvast bedankt voor het antwoord.

Wellicht de optie overwegen om over te stapoen op een 8 c van Yamaha. Heb je een krachtigere, stillere en lichter motor 2 cilinder. Tis alleen wel 2 takt dus je zal 1.100 moeten mengen.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Diepwotter » 31 Mei 2025, 16:26

U hebt gelijk, het gaat mij ook beetje om het gewicht.
Weet u toevallig wat hij weegt.
Diepwotter

ligplaats: Greece
info: Rib 2.70

Berichtdoor EricS » 31 Mei 2025, 16:48

Je zou ook eens naar een Mercury 15 2 takt kunnen kijken.Superfijne motoren,start heel makkelijk,weegt 35 kg.Fel en snel.
EricS

ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Berichtdoor chaea » 31 Mei 2025, 17:06

Diepwotter schreef:U hebt gelijk, het gaat mij ook beetje om het gewicht.
Weet u toevallig wat hij weegt.

27 kilo ( kan per modeljaar iets afwijken)

Uiteraard zijn er in de 2 takt range meer mogelijkheden, maar tot 8 pk is dit een fijne keuze met het oog op het gewicht.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Terug naar Outboard motoren