Suzuki DF20 ATS piepjes - gedoe

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Suzuki DF20 ATS piepjes - gedoe

Berichtdoor chaea » 05 Mei 2025, 20:43

Amersfow schreef:O is Suzuki beroerd? Zij waren toch de eerste met 10pktjes met injectie? Ik heb een 4 pktje en een 15pk gehad. Inderdaad wel blij toen ik ze verkocht had. Mijn favoriet is Tohatsu (of die met een Mercury Stikker). (Ben weer back to basis, een 6 pk Tohatsu en een 2,70 RIB. Gaat 30km, Wat wil je nog meer?).
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor stefans » 07 Mei 2025, 16:19

Dank voor de reacties!

Ik ben niet technisch maar wat ik begrepen is, is het volgende:
Ik heb vier verschillende Suzuki-dealers/monteurs gesproken en zij zeggen allemaal dat
"de DF20ATS één brok ellende is in gebieden met veel hard water (Aalsmeer/Vinkeveen en Zaanstreek) met als gevolg meer kalkafzetting in het motorblok. Aangezien deze motor een injectiemodel is zal de temperatuur in het motorblok rond de 70 graden zijn. Hierdoor verdampt het water en blijven kalkresten achter. Zeker na een winterperiode verdampt het water in de motor en dat draagt ook bij aan extra kalkafzetting. Het schoonmaken van het motorblok kost meer dan € 1000,00. Suzuki is door twee van de vier dealers die ik heb besproken benaderd om dit probleem definitief op te lossen. Zij geven echter hier geen gehoor aan." - is mij allemaal verteld.

Mensen, dit heb ik gehoord en ik kan het niet bevestigen vanwege mijn gebrekkige technische kennis. Ik heb een boot voor de ontspanning en niet voor de stress.

Ik ben benieuwd of meer mensen in het bezit van de Suzuki DF20ATS dit ook ervaren; de kalkproblemen.
stefans

ligplaats: Vinkeveen
info:

Berichtdoor Oeverloos » 07 Mei 2025, 17:27

Ik heb geen ervaring met Suzuki motoren, maar dit verhaal over kalk in bepaalde wateren verwijs ik naar het rijk der fabelen. Dit zou namelijk betekenen dat deze Suzuki niet op zout water kan varen. Totaal ongeloofwaardig.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 07 Mei 2025, 17:38

stefans schreef:Ik heb vier verschillende Suzuki-dealers/monteurs gesproken en zij zeggen allemaal dat
"de DF20ATS één brok ellende is in gebieden met veel hard water (Aalsmeer/Vinkeveen en Zaanstreek) met als gevolg meer kalkafzetting in het motor.

Trek je conclusies op basis van de kaart uit de volgende link https://www.water-ontharder.nl/blog/pos ... r-gemeente of de heren uit hun nek zitten te kletsen.
Voor mij is klinkklare nonsens,want dat zou betekenen dat de motor nergens in NL zou gedijen.
Als iets te mooi is om waar te zijn ,is dat het dan ook?
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor stefans » 07 Mei 2025, 18:53

Renegade schreef:Ik heb vier verschillende Suzuki-dealers/monteurs gesproken en zij zeggen allemaal dat
"de DF20ATS één brok ellende is in gebieden met veel hard water (Aalsmeer/Vinkeveen en Zaanstreek) met als gevolg meer kalkafzetting in het motor.

Trek je conclusies op basis van de kaart uit de volgende link https://www.water-ontharder.nl/blog/pos ... r-gemeente of de heren uit hun nek zitten te kletsen.
Voor mij is klinkklare nonsens,want dat zou betekenen dat de motor nergens in NL zou gedijen.[/quote]

Ik waardeer je reactie Renegade maar de kaart laat alleen kraanwater zien, niet het water waarop ik vaar. Of mis ik iets?
stefans

info:

Berichtdoor stefans » 07 Mei 2025, 18:55

Oeverloos schreef:Ik heb geen ervaring met Suzuki motoren, maar dit verhaal over kalk in bepaalde wateren verwijs ik naar het rijk der fabelen. Dit zou namelijk betekenen dat deze Suzuki niet op zout water kan varen. Totaal ongeloofwaardig.

Vreemd dat er dan vier monteurs zijn die deze ervaringen wel hebben en niet zitten te wachten op weer een buitenboordmotor waar kalk de boel verstopt. Let wel, ik gebruik de motor af en toe en niet beroepsmatig (vrijwel elke dag). Dat schijnt ook uit te maken, heb ik begrepen.
stefans

info:

Berichtdoor chaea » 07 Mei 2025, 19:28

Het kalkverhaal is mij onbekend, maar ik ben ook al een tijd niet meer aktief in de outboard wereld. Maar mijn opgedane ervaring met Suzuki in mijn aktieve jaren is gewoon slecht., of het nu de DT of de DF was. Koelingsproblemen, slecht lopen, oliedrukproblemen, powerverlies altijd wel wat.

Op den duur liet ik ze links liggen omdat je gewoon geen betrouwbaar product had.

Ook het piepjes " gedoe" komt vaak voorbij.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Renegade » 07 Mei 2025, 19:50

stefans schreef:Ik waardeer je reactie Renegade maar de kaart laat alleen kraanwater zien, niet het water waarop ik vaar. Of mis ik iets?

Wel eens de term " waterwingebieden " voorbij zien komen in de media?
Dus jij vaart nooit op het IJsselmeer .
Nooit op de Loosdrechtse plassen,kortom , jij vaart feitelijk nergens.
Want waar kraanwater wordt gewonnen,vaar je niet schrijf je.
Dan blijven er bar weinig gebieden over waarbij jij vaart.
Renegade

info:

Berichtdoor stefans » 07 Mei 2025, 20:06

Zelf vaar ik op de Vinkeveense Plassen, Westeinder plassen, Braassemermeer, Loosdrechtse plassen en alles wat er tussenin zit.
stefans

info:

Berichtdoor Renegade » 07 Mei 2025, 20:22

stefans schreef:Zelf vaar ik op de Vinkeveense Plassen, Westeinder plassen, Braassemermeer, Loosdrechtse plassen en alles wat er tussenin zit.

Waterwingebiedenkaart: https://www.drinkwaterplatform.nl/thema ... winningen/
Jij kwam toen niet in die gebieden schreef je een eerdere posting?

stefans schreef:Vreemd dat er dan vier monteurs zijn die deze ervaringen wel hebben en niet zitten te wachten op weer een buitenboordmotor waar kalk de boel verstopt.

Een beetje vreemd verhaal vind ik het zo langzamerhand worden.
Eerstens kom je een verhaal over piepjes.
Voor veel outboard problemen moet je echt bij @https://watersportforum.eu/memberlist.php?mode=viewprofile&u=2582 zijn.
Die man heeft daar onnoemelijk veel kennis in.
Komt ook met aanwijzingen en zijn ervaringen met Suzuki.
En vervolgens zeggen 4 ,voor ons totaal onbekenden , dat het aan kalkrijk water ligt.
En daar gaat de discussie dan nu over?

Dan de vraag , hadden die 4 anderen dan geen antwoord voor je op basis van die piepjes?
Hadden die dan geen flauw benul van een troubleshooting list van Suzuki?
En daar geloof jij in ,wat hun zeggen ,dat het aan kalkrijk water ligt.
Renegade

info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren