Beste allemaal,
Ik ben nieuw op het forum en hoop met iemand in contact te kunnen komen die onderstaande problemen herkent.
Vanmorgen geprobeerd de boot weer om te varen van de winterstalling in Aalsmeer naar onze haven in Vinkeveen. De Suzuki motor DF20 ATS (uit 2021) heeft een grote beurt gehad voordat deze de winterstalling in ging. Alles was nagekeken en gebruikelijke onderdelen zijn vervangen. Elk jaar krijgt de motor een kleine of een grote beurt.
Bij het aanzetten van de motor krijg ik een piepje te horen met twee secondes pauze en dan weer een piep. Dit herhaalt zich 5x. Dus piep - 2 seconden stil - piep - 2 seconden stil - piep - 2 seconden stil - piep - 2 seconden stil - piep.
In z'n vrij wat gas gegeven, motor slaat uit. Heb alles gecontroleerd ook of de benzineslang goed zat en met de hand de hevelpomp van de benzineslang een aantal keren ingedrukt. Hierna weer de motor aan en vervolgens weer dezelfde problemen en de motor weer uitgezet.
Na 5 minuten rust alles weer geprobeerd, motor loopt en geen piepjes. Ik dacht nu lekker te kunnen gaan varen.
Maar na 40 meter gaat de motor naar een laag toerental en begint weer te piepen. Boot weer omgedraaid en naar de winterstalling kunnen krijgen.
Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Verkalking van de motor? Iets anders? Verkalking schijnt niet bij de grote beurt inbegrepen te zijn qua controle.