ASPEN 2 voor Johnson 9.9 2 takt uit 2000

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

ASPEN 2 voor Johnson 9.9 2 takt uit 2000

Berichtdoor Drifter111 » 26 Feb 2025, 16:16

Goedemiddag allemaal
Ik ben best wel nieuw in het land van buitenboordmotoren en heb sinds kort een Triss 425 visboot met een Johnson 2 takt 9.9 pk buitenboordmotor uit 2000.
Ik ben veel op zoek geweest naar of het gebruik van ASPEN 2 benzine goed voor mijn motor is of niet maar ik vind veel verschillende antwoorden, zoals 1: Heel erg goed voor je oudere buitenboordmotor tot: Niet doen want deze benzine is gemaakt voor kettingzagen, bosmaaiers etc en niet voor buitenboord motoren.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb een kan ASPEN 2 gekocht (wat best wel prijzig is) en deze getest op mijn 9.9 en hij loopt er prachtig op en met veel minder rook en afzetting.
Maar ik ben nog steeds een beetje huiverig om deze brandstof te gebruiken omdat ik zo veel tegenstrijdige berichten lees.
Kunnen jullie mij vertellen of het nu wel of niet schadelijk is voor mijn motor?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Drifter111

ligplaats:
info:

Re: ASPEN 2 voor Johnson 9.9 2 takt uit 2000

Berichtdoor aadbloem » 26 Feb 2025, 16:45

Drifter111 schreef:Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb een kan ASPEN 2 gekocht (wat best wel prijzig is) en deze getest op mijn 9.9 en hij loopt er prachtig op en met veel minder rook en afzetting.

Heb je wel olie toegevoegd om mengsmering te verkrijgen?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Drifter111 » 26 Feb 2025, 16:50

ASPEN 2 is mengsmering met een mengverhouding van 1 op 50 volgens de fabrikant dus volgens mij geen olie nodig. (Tenminste dat hoop ik niet :shock: )
Drifter111

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 26 Feb 2025, 18:02

Is schadelijk voor je buitenboordmotor omdat Aspen 2 takt vooral bedoeld is voor hoogtoerige motortjes zoals idd bosmaaiers etc.

Het is sowieso onzin om dure Aspen te gebruiken bij normaal of veelvuldig gebruik. Enige waar ik Aspen blauw adviseer, dus zonder smering, is in de interne tankjes van de kleinere 4takt buitenboordmotortjes of bij 2 takt met de daartoe bedoelde mengsmering erdoorheen ( zoals bijv van Yamalube)
Dit omdat intern vaak als reserve gebruikt wordt en dat je dan geen bedorven benzine hebt.

Jouw Johnson kan bij veelvuldig gebruik in het seizoen met de juiste mengverhouding E10 benzine zolang je het maar opvaart. Bij minder gebruik of weinig gebruik E5, daar zit meestal geen ethanol in.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Drifter111 » 26 Feb 2025, 19:20

chaea schreef:Is schadelijk voor je buitenboordmotor omdat Aspen 2 takt vooral bedoeld is voor hoogtoerige motortjes zoals idd bosmaaiers etc.

Het is sowieso onzin om dure Aspen te gebruiken bij normaal of veelvuldig gebruik. Enige waar ik Aspen blauw adviseer, dus zonder smering, is in de interne tankjes van de kleinere 4takt buitenboordmotortjes of bij 2 takt met de daartoe bedoelde mengsmering erdoorheen ( zoals bijv van Yamalube)
Dit omdat intern vaak als reserve gebruikt wordt en dat je dan geen bedorven benzine hebt.

Jouw Johnson kan bij veelvuldig gebruik in het seizoen met de juiste mengverhouding E10 benzine zolang je het maar opvaart. Bij minder gebruik of weinig gebruik E5, daar zit meestal geen ethanol in.

Waarom adverteert ASPEN dan met deze text?? Aspen 2 FRT is een kant en klare tweetakt mengsmering voor buitenboordmotoren, jetski's bladblazers, brommers en andere tweetaktmotoren. Aspen 2 FRT verbrandt schoner waardoor de uitlaatgassen van tweetakt machines minder gevaarlijk voor uw gezondheid zijn.
Laatst gewijzigd door Drifter111 op 26 Feb 2025, 19:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
Drifter111

ligplaats:
info:

Berichtdoor Drifter111 » 26 Feb 2025, 19:25

Ook bij een watersport bedrijf wordt deze brandstof geadviseerd, ik weet echt niet meer wie of wat ik moet geloven, de een zegt dit de ander zegt dat. Ik denk dat ik toch maar zelf ga mengen.

Dit zegt een watersport bedrijf over Aspen 2:

Aspen 2-takt – Brandstof – 5 liter
Aspen is schoner dan gewone benzine en daarom blijft uw buitenboordmotor met Aspen in optimale conditie.
Drifter111

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 26 Feb 2025, 20:33

Zoals Chaea hierboven schrijft.

Er zijn 2 soorten 2 takt olie
TC (two cycle) voor lucht gekoelde motoren met hoge toerentallen en hoge bedrijfstemperaturen.
TC-W3 = two cycle watercooled version 3 voor watergekoelde buitenboord motoren met lagere toerentallen en bedrijfstemperaturen.

Je schrijft dat de Johnson mooi loopt.
Dat is mijn ervaring ook met Aspen 4 alkylaat benzine in een Honda 4 takt.
Loopt mooier, start beter en zeer lang houdbaar..

Voor jouw Johnson kun je Aspen 4 takt zelf mengen met 2 takt TC-W3 olie
in de door de fabrikant voor geschreven verhouding.
Maar het is wel erg duur.

Als je veel vaart kun je ook E5 ron 98 gebruiken en mengen met 2 takt TC-W3 olie.

Wordt dit ook te duur, omdat je heel veel benzine nodig hebt
en deze dus niet veroudert,
dan kun je ook E10 ron 95 gebruiken.
E10 ron 95 bevat ethanol dat hygroscopisch is (neemt water op) want niet ideaal is.
Als je veel gebruikt stook je het wel op.

Aspen 2 FRT staat voor Fuel Return Technologie voor luchtgekoelde 2 takt motoren
met een 2 takt TC olie die geoptimaliseerd is voor een brandstof systeem
waarbij de overtollige benzine retour naar de tank gaat.
Geoptimaliseerd = geen risico van verstopping door eenvoudige 2 takt olie.
Aspen 2 FRT is backwards compatibel met gewone Aspen 2.

Als je Aspen wil gebruiken, beter zelf Aspen 4 mengen met TC-W3 2 takt olie,
if you catch my drift.
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 26 Feb 2025, 21:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 26 Feb 2025, 20:54

1:50 lijkt me veel voor een BBM (of het moet voor de jeugd zijn, die kent maar 1 gasstand).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 26 Feb 2025, 20:57

Ik snap dit soort vragen nooit zo goed, wat wil je bereiken?

Ik geef je gedegen advies op mijn jarenlange ervaring, uit een tijd dat niemand Aspen gebruikte in hun buitenboordmotor.
Jouw Johnson is gemaakt voor normale benzine en heeft geen Aspen nodig bij normaal varen, wil jij wel heeeeel veel extra uitgeven is dat jouw keuze, i dont care.

Ik beantwoord je vraag, niet meer en niet minder.
Als jij dan mij, zonder dat ik deze vraag stelde of dat het mij verder ook maar iets interesseerd wat jij in je tank gooit, het gegeven advies probeert te weerlegen is voor mij afdoende om je alleen nog maar succes te wensen met je Johnson uit 2000.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Drifter111 » 26 Feb 2025, 21:36

chaea schreef:Ik snap dit soort vragen nooit zo goed, wat wil je bereiken?

Ik geef je gedegen advies op mijn jarenlange ervaring, uit een tijd dat niemand Aspen gebruikte in hun buitenboordmotor.
Jouw Johnson is gemaakt voor normale benzine en heeft geen Aspen nodig bij normaal varen, wil jij wel heeeeel veel extra uitgeven is dat jouw keuze, i dont care.

Ik beantwoord je vraag, niet meer en niet minder.
Als jij dan mij, zonder dat ik deze vraag stelde of dat het mij verder ook maar iets interesseerd wat jij in je tank gooit, het gegeven advies probeert te weerlegen is voor mij afdoende om je alleen nog maar succes te wensen met je Johnson uit 2000.

Nee hoor ik weerleg je advies niet, in tegendeel, ik waardeer het zeer, het enige wat ik me afvraag is waarom aspen zelf aangeeft dat de oranje aspen 2 prima te gebruiken is in buitenboord motoren.
Dus met andere woorden heel erg bedankt voor je advies, en het klopt wat je zegt over dat dit een dure hobby is, het is dan ook mijn mening nu om gewoon zelf maar te gaan mengen en in hoeveelheden die ik daadwerkelijk gebruik.
Sorry dat ik misschien verkeerd over kwam bij jou.
Drifter111

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren