Hallo iedereen
Ons bootje heeft een Yamaha F8 in de bun.
Bij een laag toerental (stationair of net daar boven) valt hij uit i.v.m. het niet oppompen van voldoende benzine. De pompbal is dan ook zacht. paar keer knijpen en de bal is weer hard en slaat de motor direct weer aan en loopt een tijd goed, ook op lage toerentallen. Op toerentallen (zeg +1500) valt de motor nooit uit.
Toen wij een test vaart maakten viel de motor ook bij hogere toerentallen uit. Dit was ook nieuw voor de verkopende partij en heeft voor overdracht de vacuümpomp op de motor vervangen. Ik weet niet of deze door een nieuwe is vervangen en of hier een pakking tussen zit en of deze ook vervangen is. De verkoper gaf trouwens aan dat de motor voorzien is van een carburateur van een 10PK. Ik heb geen idee hoe ik dit kan controleren.
Waar zou ik het moeten zoeken?
Ik heb de brandstofslang met pompbal vervangen voor een nieuwe. dit maakt geen verschil.
IK heb nieuwe connectoren besteld voor op de slang. beide kanten. Wellicht heeft de stugge oude slang de connector op de motor beschadigd door sturen. De slang gaf veel weerstand. Connector lekt echter geen benzine.
Ik tank euro 98 (0% Ethanol).
Voor de toekomst: over enkele jaren (of eerder als deze motor te veel defecten blijkt te hebben) zou ik de motor graag willen vervangen voor een 15PK. Deze zijn vergelijkbaar in gewicht van dit oude type F8. Maar zijn de maten ook vergelijkbaar? Heel veel meer ruimte heb ik niet in de bun. Een Tohatsu 15PK lijkt vrij slank.
Bedankt!