Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor SjaakKonijn » 02 Sep 2024, 12:58

Hallo iedereen

Ons bootje heeft een Yamaha F8 in de bun.
Afbeelding

Bij een laag toerental (stationair of net daar boven) valt hij uit i.v.m. het niet oppompen van voldoende benzine. De pompbal is dan ook zacht. paar keer knijpen en de bal is weer hard en slaat de motor direct weer aan en loopt een tijd goed, ook op lage toerentallen. Op toerentallen (zeg +1500) valt de motor nooit uit.
Toen wij een test vaart maakten viel de motor ook bij hogere toerentallen uit. Dit was ook nieuw voor de verkopende partij en heeft voor overdracht de vacuümpomp op de motor vervangen. Ik weet niet of deze door een nieuwe is vervangen en of hier een pakking tussen zit en of deze ook vervangen is. De verkoper gaf trouwens aan dat de motor voorzien is van een carburateur van een 10PK. Ik heb geen idee hoe ik dit kan controleren.

Waar zou ik het moeten zoeken?

Ik heb de brandstofslang met pompbal vervangen voor een nieuwe. dit maakt geen verschil.
IK heb nieuwe connectoren besteld voor op de slang. beide kanten. Wellicht heeft de stugge oude slang de connector op de motor beschadigd door sturen. De slang gaf veel weerstand. Connector lekt echter geen benzine.
Ik tank euro 98 (0% Ethanol).

Voor de toekomst: over enkele jaren (of eerder als deze motor te veel defecten blijkt te hebben) zou ik de motor graag willen vervangen voor een 15PK. Deze zijn vergelijkbaar in gewicht van dit oude type F8. Maar zijn de maten ook vergelijkbaar? Heel veel meer ruimte heb ik niet in de bun. Een Tohatsu 15PK lijkt vrij slank.
Bedankt!
SjaakKonijn
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor micha » 02 Sep 2024, 13:22

Test eerst eens een keer met de tank hoger gepositioneerd dan de motor en kijk of je het probleem nog steeds hebt. Dan kan je het in de aanvoer gaan zoeken. Ik ken de motor niet uit mijn hoofd en weet niet of er een filter geplaatst is voor de benzine pomp. Als deze vervuild is kijgt hij het ook niet goed aangezogen.

Ik denk niet dat je een vaccuum benzine pomp hebt maar een pomp aangedreven door 1 van de kleppen. Die pomp zit vaak op het kleppendeksel. Ze kunnen 1 membraam hebben vervangen of de gehele pomp. Dat kun je van buiten makkelijk zien want als jouw pomp er van buiten nieuw uit ziet dan is hij vervangen. De pomp moet goed schoon zijn. Als er ergens iets tussen zit en een klepje sluit niet goed af dan zal hij niet goed pompen. Ook een scheurtje in het membraam kan voor problemen zorgen ( dan krijg je ook benzine in je olie en dat moet je ook zeker checken!)

https://www.yamahaparts.co.uk/8hk/1999?n=F8%20M(E)HS/L&m=F8B&c=6J7&r=Europe%20(99A)&h=Fuel&pic=76250&id=2956

Je hebt verder geen lekkage van benzine in je motor zelf?
micha
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor SjaakKonijn » 02 Sep 2024, 13:31

Dat kan ik inderdaad wel eens proberen.
Ik maak vanavond even een foto van het pompje en check de olie nog. Benzine in de olie ruik je aan de peilstok toch?

De tank ligt denk ik 50cm lager dan de motor. wellicht zelfs minder. lengte leiding 2 meter. Zou hij dit bij lage toerentallen (750) ook moeten kunnen overbruggen?
SjaakKonijn
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor micha » 02 Sep 2024, 14:27

50 cm zou hij makkelijk moeten kunnen. Wel je ontluchting op je tank open?
micha
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor SjaakKonijn » 02 Sep 2024, 22:01

Ik heb denk ik 2 problemen:

1. Ik dacht dat de tank een automatische ontluchting had. Ik hoorde hem sissen bij indrukken. Dit blijkt echter de connector op de tank te zijn. Zodra ik de slang loshaal is de tank luchtdicht. Deze connector (slang kant) is dus defect en de slang kan denk ik lucht aanzuigen. Ik had een nieuwe besteld (mercury/yamaha net als de motor maar deze past niet. Iemand een idee wat voor een connector ik dan nodig heb?

https://youtube.com/shorts/ZsLBDWFWSis? ... 4K7zC8ATYS (tanks sist bij indrukken bij aansluiting)

Links de motorkant en rechts die op de tank. Het gat van de klem is groter. De nieuwe Yamaha/Mercury klem past niet.
Afbeelding

2. Ik heb net aan de olie geroken en ik ruik geloof ik wel echt benzine. Ik heb zelf geen goede reuk meer na een Covid besmetting 3 jaar geleden (echt heel lastig soms) maar ook mijn vrouw en zoon zeggen ook dat ze benzine ruiken in de olie.
Nu is de brandstof pomp in juni bij de vorige eigenaar defect geweest. De olie is sindsdien niet vervangen. Kan dit nog benzine zijn van het defect destijds. Kan ik zelf eenvoudig de pomp controleren?

Het is denk ik geen nieuwe pomp
Afbeelding

Hoe controleer je het oliepijl? Ik ben gewend dat er duidelijk aangegeven staat wat min/max is. Is het hier het gele geruite deel?

Afbeelding

Bedankt voor het meedenken!
SjaakKonijn
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor micha » 02 Sep 2024, 23:30

De connector die je daar rechts hebt is een quicksilver tank connector. Die past alleen op bepaald type een quicksilver tank. Die linker zou op jouw yamaha motor ( en wellicht ook op je tank) moeten passen maar jouw yamaha had vroeger een ander type aansluiting ( met een kogeltje) https://www.boot4.nl/connector-yamaha-m ... riner.html

Eigenlijk heb je niks aan de rechter connector. Je zou kunnen testen of de linker connector wel op de tank aansluit geen lucht lekt. Dan zou je hier een tweede van kunnen kopen en dan ben je klaar.


Je kan ook je slang direct ( zonder connector ) in de benzine tank steken met de tank dop eraf om vast te stellen of er nog valse lucht wordt aangezogen bij de connector. Ook zijn er veel namaak producten in de omloop die dan net niet lekker passen en, ook al is het nieuw, alsnog lekken.

Over de benzine in de olie: Het kan zijn dat er een beetje benzine in zit. Als het membraam kapot was of gescheurd was dan kon er theoretisch benzine bij je olie komen. Echter, elke monteur zou dit moeten checken als hij een scheur in het membraam opmerkt. Je carter zou dan wel helemaal vol moeten zitten. Het geruite deel is je minimum en maximum. Is de olie heel vloeibaar? Het kan zijn dat er benzine bij zit. Een keer de olie vervangen kost je de kop niet en dan weet je het zeker dat het goed zit.

Je pomp werking kun je gewoon checken. Als je de bovenste slang van de benzine pomp los trekt zou daar, bij een draaiende motor, een behoorlijke straal uit moeten komen. En geen gedruppel of gesputter.
micha
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor chaea » 03 Sep 2024, 06:54

Je brandstofpomp is overduidelijk niet vervangen, maar mijn ervaring is dat deze zelden defect gaan en als ze defect zijn de motor echt stopt met lopen na een minuut.

Benzine in je olie kan je simpel achterkomen, peilstok eruit en op veilige afstand van je motor en andere brandbare stoffen gaan staan, voor je eigen gemoed ook om je eigen veiligheid mbt gelaat denken.
Dan even met de aansteker bij je peilstok langs, zit er benzine in je olie dan zal je peilstok branden, gaat vanzelf weer uit na 20 a 30 seconden.

Je hebt nog het eerste type F8, net als de f9.9 is dan bij mij altijd de cdi ook direct verdacht, die geeft bij deze modellen de meeste problemen.

Het balgje moet bij oppompen hard zijn maar zodra de motor loopt zal de druk afnemen en zal deze veel zachter aanvoelen, je tankontluchting is wel belangrijk uiteraard.

Edit, ook je automatische choke kan defect zijn.
chaea
 
Berichten: 1020
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor SjaakKonijn » 03 Sep 2024, 10:44

Allemaal bedankt voor de reacties.

Aansluiting

IK heb een quicksilver tank. Ik dacht dus met automatische ontluchting maar dit blijkt gewoon een lek te zijn van de connector. Hoe kan ik deze tank nu ontluchten? door de dop iets open te draaien? Ik ben gewend dat er een klein ventiel op de vuldop zit.

Afbeelding

Dit zijn de drie connectoren die ik nu heb:

Links van de tank (defect), Midden die op de motor zat, Rechts de nieuwe voor op de motor. Die is dus met een balletje. Kan ik die wel gebruiken op mijn motor? Hij lijkt prima te passen.
Afbeelding

Afbeelding

Olie
Ik heb een vlammetje onder de pijlstok gehouden, die brandt niet. Het membraan zal zou dus niet kapot zijn. Wel ga ik de olie vervangen. Wat is geschikt voor deze motoren? ik heb eigenlijk geen technische gegevens. Ik ben wel van de Castrol.

CDI Dit verwacht ik nu niet. de motor loopt super in iets hogere toerentallen en slaat na knijpen in de pompbal direct weer aan

automatische choke Als deze niet werkt verwacht je eerder slecht starten?
SjaakKonijn
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor chaea » 03 Sep 2024, 11:12

Olie Yamalube 10w30

Connector altijd orgineel en niet die immitatierotzooi, tis troep en met benzine moet je geen rotzooi plaatsen.
Quicksilver is het merk van Mercury, deze connectoren zijn al sinds de bajonet gelijk aan die van Yamaha, maar ik ben het helaas ook vaak tegengekomen dat niet alles feilloos past. Ook goed kijken welke connector je hebt, voor de tank of de motor, staan symbooltjes op ( bij de orginelen)

Dat er geen brandstof in je olie zit wil niet zeggen dat je pomp goed is, heb je Micha zijn tip al gedaan met tank boven de motor en dan rechtstreeks op de carburateur?

Dat je tank niet ontlucht zal je snel zien, je motor die trekt hem vacuum alvorens uit te slaan, dan is je tank uit model, zit er geen opluchting op dan is het idd de dop iets los.

Ik geef aan wat het manco vaak is bij deze motoren en stip op 1 is de cdi, deze gaat vroeg of laat en kan de meest vreemde klachten geven. Automatische choke en dit geeft idd startproblemen maar heb ooit ook eens 1 gehad die het stationair beinvloede. Oliedruk, maar is nvt op dit moment.

En wellicht heel simpel, een vervuilde carburateur.
chaea
 
Berichten: 1020
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor SjaakKonijn » 03 Sep 2024, 12:00

Ik ga alles 1 voor 1 even nalopen. De boot staat echter op trailer en ik moet eerst een eindje rijden voor ik kan testen. Thuis testen is lastig, de inlaat van de motor zit aan de onderkant en kan niet met zo tuinslang klem worden gevoed.

Dit lijkt me de juiste connector voor de quicksilver tank:

https://www.allesmarine.nl/mercurymarin ... de-13.html
SjaakKonijn
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast