Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor micha » 03 Sep 2024, 13:38

Jouw oude connector die op de motor zat ( middelste op het plaatje) past denk ik ook op jouw tank. Dat zou je even kunnen proberen.

Het zou kunnen dat je tank automatisch ontlucht maar ik ken deze type tank niet. Zit niet op de dop daar njet onder het dekzeil een ontluchtings ventiel?

Als je nou een uur er voor moet uittrekken om heel de boot het water in te krijgen kun je dan niet beter de motor uit de bun halen? Dan kun je overal goed bij ook voor eventueel de brandstofpomp open haken. Kun je ook de olie doen.

Als ik zo naar de link kijk die je gestuurd hebt lijkt het het zelfde soort als de connector die lucht lekt.
micha
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor chaea » 03 Sep 2024, 13:54

SjaakKonijn schreef:Ik ga alles 1 voor 1 even nalopen. De boot staat echter op trailer en ik moet eerst een eindje rijden voor ik kan testen. Thuis testen is lastig, de inlaat van de motor zit aan de onderkant en kan niet met zo tuinslang klem worden gevoed.

Dit lijkt me de juiste connector voor de quicksilver tank:

https://www.allesmarine.nl/mercurymarin ... de-13.html


Connector is immitatie.

Onderstaande is quicksilver

https://www.riendewolf.nl/-22-13563q3-b ... UEQAvD_BwE

En idd, je motor uit de bun.
Je hebt geen monokabel door je bracket dus loskoppelen is vrij eenvoudig.
chaea
 
Berichten: 1002
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor SjaakKonijn » 05 Sep 2024, 11:53

chaea schreef:Connector is immitatie.

Onderstaande is quicksilver

https://www.riendewolf.nl/-22-13563q3-b ... UEQAvD_BwE

En idd, je motor uit de bun.
Je hebt geen monokabel door je bracket dus loskoppelen is vrij eenvoudig.


De link die ik stuurde kon je ook kiezen voor origineel Mercury. Die inmiddels binnen. Echter dit was niet de oplossing. oude connector is gewoon goed. Onder de aansluiting op de tank voor de connector zit een klein pinnetje. Zodra je de connector aansluit druk je deze open en is de tank automatisch ontlucht. Haal je de connector er af is deze luchtdicht. Makkelijk systeem wel maar de connector trekt dus geen valse lucht zoals ik dacht. Ook trekt de tank geen Vacuüm.

Toch nog een klein Eureka momentje. Mijn Schoonvader was en die had ik gevraagd even te kijken of de brandstof pomp wel pompte. (ik stond bij het contact). Bij het knijpen in de pompbal spoot er een straaltje benzine uit. Die was dus lek. Grote kans dat hij bij lage toerentallen meer lucht aanzoog dan brandstof uit de tank. Filtertje had ik ook besteld om preventief te vervangen dus direct gedaan.

Onderstaand de pompkracht bij net starten. lijkt me na enkele seconde toch voldoende brandstof uitkomen.

https://youtube.com/shorts/8hbzijX8KWM

Morgen ga ik even testen. Bij uitval de tank even boven op de bun. Mocht dit allemaal geen verschil maken haal ik de motor uit de bun. Hoe doen jullie dit met electra? Contact etc blijft natuurlijk achter in de boot.

Iemand een idee hoe ik het verschil tussen een 8PK en 9.9 PK carburateur kan zien?
SjaakKonijn
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor micha » 05 Sep 2024, 22:05

Die pompt meer dan genoeg benzine zo. Ik denk dat je met de lekkage in de slang het al wel gevonden hebt. Maar is het je ouwe slang dan? Je had een nieuwe slang gekocht toch?
micha
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor micha » 05 Sep 2024, 22:14

Ik kan op boats.net jouw motor niet vinden. een 4 takt uit 1999. Soms is een 8 pk gewoon een begrensde 10 pk waar ergens een restrictie op de inlaat zit dmv een plaatje. Je zou kunnen kijken of je de doorlaat/diameter van je carburateur kan opmeten en dat vergelijken met een 10 pk carburateur. Er is vast wel iemand op marktplaats die een 9.9 carburateur 1 te koop heeft het voor je wil meten. Als je doorlaat nu het zelfde is qua diameter dan zal je wel een 9.9 pk carburateur hebben.
micha
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor SjaakKonijn » 06 Sep 2024, 08:19

micha schreef:Die pompt meer dan genoeg benzine zo. Ik denk dat je met de lekkage in de slang het al wel gevonden hebt. Maar is het je ouwe slang dan? Je had een nieuwe slang gekocht toch?


Ik had inderdaad al een nieuwe slang. Het filtertje in de motor vlak voor de pomp was gescheurd aan de onderzijde. Die zit er dus veel te lang op ook al, hij was helemaal uitgehard. Ik ga hem nu gewoon bij elke beurt vervangen. Ze kosten maar een paar euro. Ook van nieuwe olie voorzien en oliefilter (metaal) schoongeweekt in benzine. Vanmiddag even testen, ik heb er zin in!
Heeft iemand meer gegevens van dit type motor? Ik kan er zo weinig over vinden.
Zoals Cilinderinhoud etc. en carterinhoud. Vond er best veel olie ingaan. Misschien een handleiding of werkplaatshandboek?

Ook wil ik even testen wat het toerental is onder volle last. Heb het idee dat deze aan de lage kant is en de motor te veel interne weerstand heeft.

Iemand een idee waar onderstaan gat voor is? Een overloop? Die lijkt na het olie verwisselen wat te zweten.
Afbeelding

Wat betreft carburateur. Wellicht kan ik eens vergelijken inderdaad en anders geloof ik het wel. Ik hoop nog een jaar of 3 met deze motor te doen en de boot indien dit in de bun past voorzien van een nieuwe 15PK efi van Mercury/Tohatsu. Mocht dit niet lukken ga ik de 9.9 PK zoeken met een de hoogste cilinderinhoud. nothing beats cubic inches!
SjaakKonijn
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor SjaakKonijn » 07 Sep 2024, 13:46

Gisteren een testvaart gemaakt met verschillende toerentallen en de motor is geen enkele keer meer afgeslagen (op net na het starten na, ik twijfel of de choke goed werkt). Het probleem lijkt dus opgelost. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Het oliedruk lampje lijkt niet te werken, daar moet ik nog even naar kijken. Samen met de elektrische choke.
Verder ben ik nog benieuwd naar waar het kleine gaatje op de eerder geplaatste foto voor is. En naar meer gegevens over deze motor.
SjaakKonijn
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor chaea » 07 Sep 2024, 19:54

Dat lampje heb je ook op je startpaneel, tenminste als deze orgineel is.
Gaatjes zijn overloopgaatjes, komt vaak wat smeer uit.
Je motor is gewoon een geknepen 9.9, zijn echter veel minder dan verkocht als de 9.9 modellen.
Dat er een 9.9 carburateur opzit zal me niks verbazen, dat geknoei is een jaarlijks ritueel onder booteigenaren.
Maar op je typeplaatje staat 8 dus dan is en blijft het voor mij een 8, alleen 1 waar aan geknoeid is.
chaea
 
Berichten: 1002
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor SjaakKonijn » 09 Sep 2024, 10:28

Ja het originele startpaneel zit er bij. Het lampje daar op werkt alleen niet. Dat ga ik nog wel nalopen.
Bedankt voor de info. Ik hou ook niet van dat gerommel met een motor.
Gisteren nog even gevaren en toch loopt de motor wel echt mooi. Hij is geen enkele keer meer uitgevallen.
Enige vraagteken wat ik nog heb is een sterke benzinelucht als je de olievuldop opent. Als je dan aan de motor ruikt bij het gat (cilinderkop) ruikt het heel sterk naar benzine. De olie ziet er wel schoon uit en ruikt niet overdreven aan de peilstok.
Is de geur normaal of moet ik toch even verder zoeken.
SjaakKonijn
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor chaea » 09 Sep 2024, 10:57

SjaakKonijn schreef:Ja het originele startpaneel zit er bij. Het lampje daar op werkt alleen niet. Dat ga ik nog wel nalopen.
Bedankt voor de info. Ik hou ook niet van dat gerommel met een motor.
Gisteren nog even gevaren en toch loopt de motor wel echt mooi. Hij is geen enkele keer meer uitgevallen.
Enige vraagteken wat ik nog heb is een sterke benzinelucht als je de olievuldop opent. Als je dan aan de motor ruikt bij het gat (cilinderkop) ruikt het heel sterk naar benzine. De olie ziet er wel schoon uit en ruikt niet overdreven aan de peilstok.
Is de geur normaal of moet ik toch even verder zoeken.


Er kan benzine in carter komen, dit kan via je brandstofpomp. Heb de tip laatst gegeven, op veilige afstand van je motor en andere brandbare stoffen een aansteker bij je peilstok houden. Gaat hij branden zit er benzine in je olie, zoniet niks aan het handje.

En ja deze motoren lopen heel mooi, alleen hebben ze hun zwakke punten welke ik eerder heb genoemd.
Ook heeft Mercury/Mariner in de jaren 90 deze blokken gebruikt met zelfde achilleshiel.
chaea
 
Berichten: 1002
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten