Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor SjaakKonijn » 09 Sep 2024, 12:15

Dat heb ik toen geprobeerd en er was geen vlam.
Kan ik ook de brandstofpomp demonteren en zo een eventueel lek vinden en is er dan een nieuwe pakking nodig?
Zwakke punt is vooral de ECU toch?
SjaakKonijn
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor chaea » 09 Sep 2024, 12:56

SjaakKonijn schreef:Dat heb ik toen geprobeerd en er was geen vlam.
Kan ik ook de brandstofpomp demonteren en zo een eventueel lek vinden en is er dan een nieuwe pakking nodig?
Zwakke punt is vooral de ECU toch?


Ja cdi is echt probleem nummer 1.
Brandstofpomp in zijn geheel vervangen, je zal niet de eerste zijn die zich verslikt in de werking van de pomp en dat die na " reparatie" niks meer doet.
Direct olie ook vervangen en dan moet het goed zijn.
Daarbij moet je ook niet teveel gaan ruiken want dan maak je jezelf gek.
chaea
 
Berichten: 1002
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor SjaakKonijn » 09 Sep 2024, 13:14

Voor de volgende keer een hele dag varen controleer ik het oliepeil even een keer.
Daarna weer controleren. Als het gestegen is en de oliepeilstok ontbrand met een aansteker er onder vervang ik de pomp.
En anders neem ik het voor lief en vervang regelmatig de olie. Hij loopt nu zo mooi en start ook goed dat ik niet denk dat er echt wat aan de hand is.
Bedankt maar weer!
SjaakKonijn
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor micha » 10 Sep 2024, 21:48

Als je met je neus in het motor compartiment zit dan ruikt daar heel veel naar benzine. Maar denk niet dat je er last van hebt. Mooi dat alles goed lijkt te werken. Hopen op nog een paar mooie dagen om te kunnen varen.
micha
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor SjaakKonijn » 17 Sep 2024, 13:10

Nogmaals hallo.

Toch nog even de pomp gedemonteerd van de motor. In de pompbal geknepen en toen zag ik toch de benzine aan de kant die normaal tegen de kop gemonteerd zit komen. Foute boel dus.

Afbeelding

Een nieuwe pomp kost €450. absurd en dat vind ik het niet waard.
Daarom de oude toch gedemonteerd om te kijken of ik een lek kon vinden. Ik heb afgelopen winter de 4-barrel carburateur van mijn Mustang ook volledig opgeknapt, dus een pompje maak ik me niet zo heel druk om.
Hij zit erg eenvoudig in elkaar. Er zitten 2 membranen in die allebei erg uitgedroogd zijn (wellicht ook door ethanol) het buitenste membraan vertoond scheurtjes.
Heb 2 nieuwe besteld en hopelijk is daarmee het probleem opgelost.

Afbeelding
SjaakKonijn
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor micha » 19 Sep 2024, 12:20

Goed dat je alsnog hebt gecheckt of hij niet lekte. Dit had potentieel voor problemen gaan zorgen. Het is een redelijk makkelijke reparatie om te doen.
micha
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor chaea » 20 Sep 2024, 22:02

Prijzen kunnen absoluut absurd zijn, maar meestal na wat research kun je veel besparen.

Je pombal is niks anders dan oppompen van benzine/brandstof naar je motor, eenmaal hard ( meestal al na 2 a pompjes) hoef je niks meer te doen omdat je brandstofpomp het overneemt. ( daarna zakt de druk in je balg)

Ik ken je motor niet, maar hoe ik het lees ben je erg gefocust op dit gedeelte. Uiteraard is het nooit slecht om na 25 jaar de boel te reviseren, maar ik denk dat je toch ook te wantrouwend bent. In dit geval als je blijft oppompen zal door de druk de brandstof zich een weg vinden op de zwakkere delen, in dit geval je pomp.
chaea
 
Berichten: 1002
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 6J7 F8 1998 brandstof probleem

Berichtdoor SjaakKonijn » 26 Sep 2024, 08:58

chaea schreef:Prijzen kunnen absoluut absurd zijn, maar meestal na wat research kun je veel besparen.

Je pombal is niks anders dan oppompen van benzine/brandstof naar je motor, eenmaal hard ( meestal al na 2 a pompjes) hoef je niks meer te doen omdat je brandstofpomp het overneemt. ( daarna zakt de druk in je balg)

Ik ken je motor niet, maar hoe ik het lees ben je erg gefocust op dit gedeelte. Uiteraard is het nooit slecht om na 25 jaar de boel te reviseren, maar ik denk dat je toch ook te wantrouwend bent. In dit geval als je blijft oppompen zal door de druk de brandstof zich een weg vinden op de zwakkere delen, in dit geval je pomp.


Ik was niet perse gefocust op de pompbal, maar meer het benzine traject naar de motor toe in zijn geheel. Dit door het uitvallen van de motor in lage toeren (en na oppompen weer goed lopen) en een enorme benzinelucht bij het varen. Ik heb er wel vertrouwen in dat dit punt nu is opgelost.
Ik heb de twee membranen vervangen en alles terug gemonteerd. Bij testen geen benzine meer die langs de pomp lekte. Wel nog een minuscuul gaatje in de slang tussen pomp en carburateur waar benzine doorheen kwam. Slang iets ingekort en ook dit is nu opgelost.

Heb er vertrouwen in dat we nu rustig zonder uitvallen en sterke benzinelucht kunnen varen!
Iedereen bedankt voor het meedenken (en lezen).
SjaakKonijn
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten