Onlangs een bootje gekocht (viewtopic.php?f=30&t=8622) en hiermee recent al paar keer een leuk stukje gevaren op het Wolderwijd & Veluwemeer.
Nu vond ik vanaf moment 1 dat het stationair niet helemaal vlekkeloos verliep; wat onrustig. MAar omdat ik toch wilde weten hoe hij verder draaide niet direct aandacht aangegeven.
Motor: Mercury 30PK - 1995 Outboard 30 [MLRC/ALT] 1031214RB
https://www.crowleymarine.com/mercury/o ... arage=true
Carburateur: WME 3301-824924-C
Er zat +- 10 liter benzine nog in de tank (en ja, stom niet gevraagd hoe oud deze was, maar aangezien ze hem in 3 jaar tijd amper 5x gebruikt hadden...)
Eerst heb ik afgevuld met 98 (1:50 smering); 5 liter Aspen, reiniger en toen een keer helemaal leeg gevaren, (was foutje eigenlijk) en weer gevuld met 98 (1:50)
In 1,5 week tijd toch wel 4x gevaren - en daar hij begrenst is op 25km/u (2 personen) - nooit volgas maar ik vermoed beetje 1/3 tot half gas. (5x zeker een lang stuk van 40-50min. gevaren) (Zeewolde - Pierland)
Echter de laatste tocht vorige week donderdag > recht voor de haveningang - op rustig tempo naar binnen, hoor ik hem wat sputteren (vermogen verlies) en viel uit.
Starten ging verder wel prima en direct, mits de gashendel iets open (in z'n vrij); maar zodra terug naar stationair & in z'n vooruit viel deze weer uit.
Na enkele verwoede pogingen, was er een aardige kerel die ons naar de plek gesleept heeft daar het al schemerig begon te worden etc. Alles ingepakt en naar huis.
Zondagmiddag maar eens de gereedschapskoffer mee, busje remreiniger en aan de slag.
Carburateur losgehaald, schoongespoten, (heb de sproeiers niet los gehaald), zag veel zwarte deeltjes in het benzine filter zitten, deze helemaal schoongemaakt
Stelschroeven (lucht & stationair) positie bepaald. Beide helemaal ingedraaid, lucht op 2 slagen open gezet en rustig het e.e.a. geprobeerd.
Na toch een kleine 2 uur werk, met diverse starts etc, krijg ik hem stationair niet lopend.
(Zie foto, als ik het goed heb schroef 1 > lucht, schroef 2 stationair)
Met de gashendel licht open blijft hij prima draaiend, gashendel dicht valt ie toch na enkele seconden uit tenzij ik de choke knop even indruk.
Wat mij tevens opviel is dat er 2 bougies aanwezig zijn, ik dacht dat het een 1-cylinder was - maar wellicht 2-spark motor?
Deze wilde ik vervangen, voor de zekerheid, en zag dat er 2x ngk br6hs-10 in zat. Echter via de link (zie hierboven) geven ze aan 1x NGK BP8HN-10. Wat is raadzaam?