Mercury 30pk (1995) onderhoud / stationair issue

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Mercury 30pk (1995) onderhoud / stationair issue

Berichtdoor mrcrazy » 02 Sep 2024, 10:58

Onlangs een bootje gekocht (viewtopic.php?f=30&t=8622) en hiermee recent al paar keer een leuk stukje gevaren op het Wolderwijd & Veluwemeer.
Nu vond ik vanaf moment 1 dat het stationair niet helemaal vlekkeloos verliep; wat onrustig. MAar omdat ik toch wilde weten hoe hij verder draaide niet direct aandacht aangegeven.

Motor: Mercury 30PK - 1995 Outboard 30 [MLRC/ALT] 1031214RB
https://www.crowleymarine.com/mercury/o ... arage=true
Carburateur: WME 3301-824924-C

Er zat +- 10 liter benzine nog in de tank (en ja, stom niet gevraagd hoe oud deze was, maar aangezien ze hem in 3 jaar tijd amper 5x gebruikt hadden...)
Eerst heb ik afgevuld met 98 (1:50 smering); 5 liter Aspen, reiniger en toen een keer helemaal leeg gevaren, (was foutje eigenlijk) en weer gevuld met 98 (1:50)
In 1,5 week tijd toch wel 4x gevaren - en daar hij begrenst is op 25km/u (2 personen) - nooit volgas maar ik vermoed beetje 1/3 tot half gas. (5x zeker een lang stuk van 40-50min. gevaren) (Zeewolde - Pierland)

Echter de laatste tocht vorige week donderdag > recht voor de haveningang - op rustig tempo naar binnen, hoor ik hem wat sputteren (vermogen verlies) en viel uit.
Starten ging verder wel prima en direct, mits de gashendel iets open (in z'n vrij); maar zodra terug naar stationair & in z'n vooruit viel deze weer uit.

Na enkele verwoede pogingen, was er een aardige kerel die ons naar de plek gesleept heeft daar het al schemerig begon te worden etc. Alles ingepakt en naar huis.

Zondagmiddag maar eens de gereedschapskoffer mee, busje remreiniger en aan de slag.

Carburateur losgehaald, schoongespoten, (heb de sproeiers niet los gehaald), zag veel zwarte deeltjes in het benzine filter zitten, deze helemaal schoongemaakt
Stelschroeven (lucht & stationair) positie bepaald. Beide helemaal ingedraaid, lucht op 2 slagen open gezet en rustig het e.e.a. geprobeerd.
Na toch een kleine 2 uur werk, met diverse starts etc, krijg ik hem stationair niet lopend.

(Zie foto, als ik het goed heb schroef 1 > lucht, schroef 2 stationair)

Met de gashendel licht open blijft hij prima draaiend, gashendel dicht valt ie toch na enkele seconden uit tenzij ik de choke knop even indruk.

Wat mij tevens opviel is dat er 2 bougies aanwezig zijn, ik dacht dat het een 1-cylinder was - maar wellicht 2-spark motor?
Deze wilde ik vervangen, voor de zekerheid, en zag dat er 2x ngk br6hs-10 in zat. Echter via de link (zie hierboven) geven ze aan 1x NGK BP8HN-10. Wat is raadzaam?
mrcrazy
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 Sep 2024, 10:00
ligplaats: zeewolde
info:

Re: Mercury 30pk (1995) onderhoud / stationair issue

Berichtdoor chaea » 02 Sep 2024, 11:08

Ultrasoon reinigen, is al veel over geschreven.

Een 30 pk 1 cilinder zal dan een hele dikke hakeplof zijn.
De 2 cilinders zijn dikke zuiplappen, vanaf 30 pk heeft mijn voorkeur 3 cilinders.
chaea
 
Berichten: 977
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Mercury 30pk (1995) onderhoud / stationair issue

Berichtdoor micha » 02 Sep 2024, 12:58

Je hebt gewoon een 2 cilinder. Slecht lopen kan veroorzaakt worden door oude benzine, water in de benzine op verstopping.
Zoals jij het beschrijft heb je problemen met de lage toeren maar niet de hoge toeren. Klopt dat?

Hij loopt niet stationair op lage toeren. Hier staat je vlinderklep zo goed als dicht. De brandstof komt hier uit je stationair mengsel kanaal ( wat jij lucht noemt) als hij hierdoor geen benzine krijgt dan is deze verstopt.

Als je de choke even gebruikt dan spuit hij even benzine in dus loopt hij. Als je een beetje gas geeft dan gaat hij benzine uit de hoofdsproeier trekken dus die is goed. Ergens moet je stationair kanaal verrstopt zijn. Dat moet je toch doen met ultrasoon of de carburateur helemaal uit elkaar halen ( wat ook moet voor ultrasoon reinigen).

Heb je gekeken in welke stand jouw luchtschroef stond afgesteld? Voor dat je hem eruit draait, dan moet je kijken hoeveel slagen hij was uitgedraaid. Blijkbaar was dat voorheen wel de goede afstelling.
micha
 
Berichten: 372
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Mercury 30pk (1995) onderhoud / stationair issue

Berichtdoor Berto » 02 Sep 2024, 13:41

Mocht je geen ultrasoon reiniger hebben en misschien een 2de set paar ogen of/en handjes kunnen gebruiken laat dan maar weten.
Berto
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: Mercury 30pk (1995) onderhoud / stationair issue

Berichtdoor mrcrazy » 02 Sep 2024, 14:01

micha schreef:Je hebt gewoon een 2 cilinder. Slecht lopen kan veroorzaakt worden door oude benzine, water in de benzine op verstopping.

Ik twijfelde omtrent 1 en 2 cylinder op basis van de specificaties hier (https://www.crowleymarine.com/mercury/o ... arage=true)
maar goed, dat terzijde :)

Qua oude benzine : die is er onderhand wel uit ja, maar wellicht wel vieze deeltjes overgebleven (gezien het brandstoffilter)

Zoals jij het beschrijft heb je problemen met de lage toeren maar niet de hoge toeren. Klopt dat?

Hij loopt niet stationair op lage toeren. Hier staat je vlinderklep zo goed als dicht. De brandstof komt hier uit je stationair mengsel kanaal ( wat jij lucht noemt) als hij hierdoor geen benzine krijgt dan is deze verstopt.

Als je de choke even gebruikt dan spuit hij even benzine in dus loopt hij. Als je een beetje gas geeft dan gaat hij benzine uit de hoofdsproeier trekken dus die is goed. Ergens moet je stationair kanaal verrstopt zijn. Dat moet je toch doen met ultrasoon of de carburateur helemaal uit elkaar halen ( wat ook moet voor ultrasoon reinigen).

Tot nu toe lijkt dat enkel het probleem ja - maar omdat hij laagtoerig (stationair) niet stabiel blijft krijg ik hem niet meer voor- of achteruit.

ik ga nogmaals de carb. uit elkaar halen en kanaaltjes & sproeier controleren. heb helaas geen ultrasoonreineiger; maar zie dat die voor 10l. inhoud nog geen 200 euro kosten .. wellicht een idee om te kopen. Altijd handig

Heb je gekeken in welke stand jouw luchtschroef stond afgesteld? Voor dat je hem eruit draait, dan moet je kijken hoeveel slagen hij was uitgedraaid. Blijkbaar was dat voorheen wel de goede afstelling.

Ja, beide schroeven gecheckt.

schroef 1 stond op 2,5 slag
schroef 2 stond op 3,5 slag

Berto schreef:Mocht je geen ultrasoon reiniger hebben en misschien een 2de set paar ogen of/en handjes kunnen gebruiken laat dan maar weten.

Dit onthoud ik even ;-)

nog even een omtrent de bougies:

Deze wilde ik vervangen, voor de zekerheid, en zag dat er 2x ngk br6hs-10 in zat. Echter via de link (zie hierboven) geven ze aan 1x NGK BP8HN-10. Wat is raadzaam?
mrcrazy
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 Sep 2024, 10:00
ligplaats: zeewolde
info:

Re: Mercury 30pk (1995) onderhoud / stationair issue

Berichtdoor micha » 02 Sep 2024, 14:31

Ik heb nog nooit een ultrasoon reiniger gebruikt en dat is altijd goed gegaan. Ik heb wel een compressor en het juiste gereedschap want een sproeier kan nogal vast zitten. Dan moet je niet met een slecht passende schroevendraaier gaan proberen hem los te krijgen.
Ik kan, op basis van de exploded vieuws, niet zien of hij nog een aparte stationair mengel sproeier heeft. De meeste motoren hebben dat wel maar hoeft niet altijd
micha
 
Berichten: 372
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Mercury 30pk (1995) onderhoud / stationair issue

Berichtdoor micha » 02 Sep 2024, 14:36

https://www.youtube.com/watch?v=31BxfKdUZAI

Hier een zelfde stijl carburateur. Handig om even te kijken hoe je hem met de hand schoonmaakt
micha
 
Berichten: 372
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Mercury 30pk (1995) onderhoud / stationair issue

Berichtdoor mrcrazy » 02 Sep 2024, 15:45

micha schreef:Ik heb nog nooit een ultrasoon reiniger gebruikt en dat is altijd goed gegaan. Ik heb wel een compressor en het juiste gereedschap want een sproeier kan nogal vast zitten. Dan moet je niet met een slecht passende schroevendraaier gaan proberen hem los te krijgen.
Ik kan, op basis van de exploded vieuws, niet zien of hij nog een aparte stationair mengel sproeier heeft. De meeste motoren hebben dat wel maar hoeft niet altijd


Iets zegt mij ook dat het ook zeker zonder zou moeten kunnen ;-)

De carb:

Afbeelding
mrcrazy
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 Sep 2024, 10:00
ligplaats: zeewolde
info:

Re: Mercury 30pk (1995) onderhoud / stationair issue

Berichtdoor chaea » 02 Sep 2024, 19:14

Uiteraard kan je zonder ultrasoon je carburateur schoon krijgen, heb dit ook jaren zonder gedaan.
Maar vooral de ellende met de E10 benzine waar ik bijna elk binnenkomende motor de carburateur kon reinigen, besloten om een ultrasoon reiniger te kopen.
Wat een weelde en de carburateur komt er als nieuw weer uit, om voor 1 carburateur een complete reiniger aan te schaffen is natuurlijk onzin, maar tegenwoordig heeft bijna elke hobbyist wel 1 staan en voor een paar tientjes leggen ze hem er wel 2 uurtjes in.

Vroeger draaide ik schroeven met de hand, ging ook prima maar mijn Maktia schroefmachine maakt het een heel stuk makkelijker 8-)
chaea
 
Berichten: 977
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Mercury 30pk (1995) onderhoud / stationair issue

Berichtdoor mrcrazy » 03 Sep 2024, 08:37

Wel de tips - en met name bovengenoemde video - heeft het opgelost.
Gisteravond even lekker rustig voor gaan zitten, carburateur losgehaald en volledig uit elkaar.

Ik zag ik al direct zwarte stukjes bij sproeier in de vlotter (voorbeeld plaatje)
Afbeelding

alle kanaaltjes doorgespoeld met remreiniger, doorgeprikt flinterdun weerstand draadje (had ik toevallig bij me en heb er op gelet dat draadje dunner was dan de gaatjes etc)
Kwam nog wel wat vuil uit! Alles netjes en schoon

Enige wat ik niet loskreeg was de vlotter. Het palletje zat muurvast en durfde niet te veel druk uit te oefenen.

En toen voila! Als een zonnetje
Afstellen misschien nog even extra doen; heb beide nu op de 'oude' stand gezet (2 slagen mengsmering, 3,5 stationair) en uiteindelijk beide nog iets bijgedraagd
indraaien van stationair gaf mooi vermogen reactie (hogere toeren)
mengsmering niet veel aan gedraaid verder.

Rest nog wel de vraag omtrent de bougies:

Deze wilde ik vervangen, voor de zekerheid, en zag dat er 2x ngk br6hs-10 in zit. Echter via de link (zie hierboven) geven ze aan NGK BP8HN-10. Wat is raadzaam?
mrcrazy
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 Sep 2024, 10:00
ligplaats: zeewolde
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: chaea en 6 gasten