Yamaha 6 pk 1 cylinder vervangen door F8?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 6 pk 1 cylinder vervangen door F8?

Berichtdoor Bob Johnson » 01 Sep 2024, 10:04

Goedemorgen,
Heb nu een Texas 360 polyester boot. Met Yamaha 1 cylinder 6 pk uit 2012. Bootje gaat met 2 personen net in plane, vaart dan zo'n 16 km p/u, wat op zich niet slecht is. Speel nu toch met de gedachte om de motor te vervangen door de F8 2 cylinder, hoewel deze minder handzaam is ivm gewicht. Ik denk dat met de F8 de boot makkelijker planeert en dan ook ruim boven de 20 km p/uur zou halen, maar is het redelijk om dit verwachten?
Bob Johnson

ligplaats: Zwolle
info: Polyester bootje met 4pk

Re: Yamaha 6 pk 1 cylinder vervangen door F8?

Berichtdoor micha » 01 Sep 2024, 10:15

Het is maar 2 pk meer tov de 6 pk. Waarom dan maar een stap van 2 pk maken als je ook gelijk naar de 9.9 kan? Vaarbewijs heb je toch al nodig als je in planee gaat.
micha

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bob Johnson » 01 Sep 2024, 10:27

Vaarbewijs heb ik. Heb ook over 9.9 gedacht maar kosten weer hoger, en nog meer diefstalgevoelig denk ik. Zou die 8 pk niet al een hele winst zijn?
Bob Johnson

Berichtdoor chaea » 01 Sep 2024, 10:59

Bob Johnson schreef:Vaarbewijs heb ik. Heb ook over 9.9 gedacht maar kosten weer hoger, en nog meer diefstalgevoelig denk ik. Zou die 8 pk niet al een hele winst zijn?

De 8 en 9.9 zijn in principe dezelfde motor en waarschijnlijk bedoeld Micha dat duidelijk te maken.

Maar je gaat zeer zeker verschil merken, degene die je nu hebt, waarschijnlijk met de witte kap rode opdruk ( 2012 zit net op het randje met kapkleur)
De 1 cilinder is een lompe hakeplof en Yamaha had hier nooit aan moeten beginnen, de eerste generatie f 6 waren prima 2 cilinder motortjes met een uitstekende reputatie.
Deze 1 cilinder uitvoering in 4/5/6 pk is erg lomp tov het eerste model f4 die veel ranker en lichter was en de f6 1 cilinder was niet veel lichter/ handzamer dan de 2 cilinder f6, enige winstpunt was dat ze nu een f5 in het assortiment hadden, welke het minst populair is.

Een fijne 8 pk 2 cilinder is echt een hele vooruitgang, veel stiller en krachtiger. Qua diefstal net zo populair als de f9.9 dus daarom hoef je je keuze niet te laten beinvloeden.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Bob Johnson » 01 Sep 2024, 14:00

Heb nu inderdaad de witte met rode opdruk. Denk dat het dus een stuk beter kan als ik jullie reacties zo lees. Is de F9/F9 makkelijk te handelen op en af een bootje in het water? Ben geen krachtpatser ofzo, haha
Bob Johnson

Berichtdoor chaea » 01 Sep 2024, 15:58

Bob Johnson schreef:Heb nu inderdaad de witte met rode opdruk. Denk dat het dus een stuk beter kan als ik jullie reacties zo lees. Is de F9/F9 makkelijk te handelen op en af een bootje in het water? Ben geen krachtpatser ofzo, haha

Bij laatste type niks anders dan de F8, zelfde motor.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor micha » 02 Sep 2024, 12:31

Qua gewicht is er geen verschil tussen een 8 en 9.9. Diefstal gevoeligheid even veel. Misschien dat je voor een 9.9 wel iets meer betaald maar je zit nu in de goede tijd om een motor te kopen. Zomer is zo goed als voorbij en de prijzen gaan omlaag. Gewoon opletten de komende tijd voor een nette motor. Ook nieuw Je hoeft ook niet persee yamaha te kopen. Het zijn wel de beste motoren maar een Mercury zal even goed zijn. Ook dealers ( alles marine) hebben nu korting op motoren om er nog deze zomer van af te komen.

Een 2 cilinder is wel wat zwaarder om te behandelen. Het is makkelijk als je een steekkar gebruikt om hem te vervoeren. Ze zijn te zwaar om te tillen voor een lange afstand.
micha

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bob Johnson » 03 Sep 2024, 16:55

Dank!
Nog 1 vraag. Zijn deze 8 pk F8 motoren eventueel later ook op te voeren naar 9.9 door eenvoudig een andere carburateur of is dit af te raden?
Bob Johnson

Berichtdoor SjaakKonijn » 09 Sep 2024, 13:29

Ik zou direct een een 9.9 gaan. Waardevaster en zeker van het vermogen.
Een aangepaste 8 is het net niet. Ik spreek uit ervaring.
SjaakKonijn

ligplaats: NL
info: Crescent 501

Terug naar Outboard motoren